کد مطلب: ۵۱۰۴۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا طرح بسته‌بندی تخم مرغ لغو شد؟

چرا طرح بسته‌بندی تخم مرغ لغو شد؟

اختلاف قیمت بالای بین تخم مرغ بسته بندی و فله باعث ایجاد یک واکنش منفی در بین مردم شد و این موضوع علت اصلی لغو این طرح بود.

مریم دهقان : اختلاف قیمت بالای بین تخم مرغ بسته بندی و فله باعث ایجاد یک واکنش منفی در بین مردم شد و این موضوع علت اصلی لغو این طرح بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نکته مهم در لغو این ماجرا قیمت تخم مرغ است که در این آشفته بازار نرخ گذاری باز هم هر شانه تخم مرغ فله بیش از ۵۰ هزار تومان برای مصرف کننده آب میخورد. و اگر طرح بسته‌بندی تخم مرغ هم اجرا شود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت پایه افزایش پیدا خواهد کرد.

درست است که تخم مرغ از آن کالاهایی است که حتی اگر گران تر هم شود مردم باز هم مجبور به خرید آن هستند اما این طرح به وضوح روی اقشار کم درآمد جامعه فشار وارد می‌کند.

علاوه بر این دولت قصد داشت تا تخم مرغ را با نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی تک نرخی کند که همین موضوع هم باعث ایجاد رانت و التهاب بیشتر قیمتی در بازار تخم مرغ را سبب می‌شد.

چرا که تجربه نشان داده است که نرخ‌گذاری دستوری باعث ایجاد می‌شود عده‌ای ارز دولتی را دریافت کنند اما نهایتا هم تخم مرغ با نرخ مصوب به بازار عرضه نشود و مجددا تخم مرغ دو نرخی شده و به التهابات قیمتی دامن زده می‌شود.

نکته مهم بعدی درباره نحوه اجرای این طرح است. اینکه چه ارگانی به طور متمرکز قرار است بسته‌بندی تخم‌مرغ را انجام دهد؟ آیا این مساله به بخش خصوصی محول می‌‌شود یا مجموعه‌های دولتی متولی خواهند بود؟

کف تعداد تخم‌مرغ در هر بسته چقدر خواهد بود؟ آیا برای افرادی که که تنها قصد خرید یک یا دو تخم‌مرغ را دارند هم فکری شده است؟ قبل از اینکه به بازار پر تلاطم تخم‌مرغ تندباد دیگری تحمیل شود دولت از اجرای این طرح منصرف شد اما باید دید در آینده این طرح را به نحو دیگری اجرایی خواهد کرد یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهزاد رنجبران

    بسته‌بندی تخم مرغ یعنی انحصار عرضه آن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای. «طبق استاندارد بهداشتی آمریکا تخم مرغ تا ۴ روز خارج از یخچال قابل نگهداری است». تخم مرغ برای نگهداری، نیازی به شستشو ندارد زیرا عملا یک محیط آسپتیک است. به‌جای حمایت از طرح‌های انحصارطلبانه و لوکس به بهانه ارزش‌افزوده که تنها باعث افزایش قیمت خواهد شد عرضه را افزایش دهید تا تخم مرغ پیش از ۴ روز به دست مصرف‌کننده برسد.

  • ناشناس

    ماشالا مسئولان
    تخم مرغ نمیتونن کنترل کنن بعد امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه

  • ناشناس

    شما را به خدا تو هیچی دخالت نکنید مردم خودشون میدونن چکار کنن شما میخواید همین تخم مرغ را هم از مردم بگیرید الان قیمت هر تخم مرغ ۱۲۰۰ تومن هست شما صحبت از ۱۷۵۰ میکنی و منت میزاری
    لعنت خدا بر قوم ظالم