کد مطلب: ۴۴۰۰۱۷

ادعای یک کارشناس درباره افزایش قیمت مسکن

ادعای یک کارشناس درباره افزایش قیمت مسکن

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افزایش قیمت خانه در اسفند ماه قابل پیش بینی بود،​ گفت: اواخر سال گذشته قیمت غیررسمی دلار از حدود ۱۲ هزار تومان به بالای ۱۵ هزار تومان رسید؛ قیمت خودرو بالا رفت؛ کالاهای مصرفی گرانتر شد که شیوع کرونا هم نتوانست جلوی روند تورمی بازار مسکن را بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن محتشم کارشناس بازار مسکن، اظهار کرد: در وضعیتی که دولت با کسری بودجه مواجه است و درآمدهای ارزی متاثر از تحریمهای ظالمانه کاهش پیدا کرده، راه پرداخت حقوقها و تامین هزینه‌های جاری فقط چاپ پول است که منجر به تورم در همه بخش‌ها می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن ثابت بماند.

وی افزود: اواخر سال گذشته قیمت غیررسمی دلار از حدود ۱۲ هزار تومان به بالای ۱۵ هزار تومان رسید؛ قیمت خودرو بالا رفت؛ کالاهای مصرفی گرانتر شد و در کمال تعجب، عده‌ای از افراد عنوان می‌کنند نباید قیمت خانه بالا برود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مسکن هنوز هم تقاضای خود را دارد، تاکید کرد: دو نوع تقاضا همواره در بخش مسکن وجود دارد که یکی مصرفی و دیگری سرمایه‌ای است. در بخش مصرفی به دلیل کاهش قدرت خرید، تقاضا پایین آمده اما تقاضای سرمایه‌ای کماکان وجود دارد. علتش هم این نیست که سرمایه‌گذاران می‌خواهند از طریق مسکن سود ببرند، بلکه بیشتر به دنبال حفظ ارزش پول در شرایط تورمی هستند.

محتشم، افزایش قیمت مسکن در سال جاری را در صورت ادامه وضعیت کنونی اقتصاد کلان، محتمل دانست و مدعی شد: اگر ویروس کرونا گسترش پیدا کند، ممکن است در کوتاه مدت شاهد اثر منفی در بازار مسکن باشیم اما قطعاً پس از آن مقطع که مدت زمان آن هنوز معلوم نیست نرخ‌ها بالا خواهد رفت.

انتظارات تورمی منجر به افزایش تقاضای مسکن در پایان سال می‌شود

وی با اشاره به افزایش ۸.۷ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفند ۱۳۹۸ نسبت به بهمن ماه اظهار کرد: به دلیل رشد تقاضا که معمولا در ماههای پایانی سال ایجاد می شود، قیمت مسکن در اسفند ماه افزایش می یابد؛ زیرا خریداران با توجه به تورم سیستماتیک سالانه اقتصاد ایران سعی می کنند در پایان سال خرید خود را نهایی کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: امسال دو عامل دیگر هم علاوه بر انتظارات تورمی به افزایش قیمت‌ها دامن زد که یکی تغییر قیمت بنزین و دیگری افزایش نرخ دلار بود. کاهش معاملات متاثر از گسترش ویروس کرونا نیز نتوانست جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد.

محتشم با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید برای شرایط موجود چاره اندیشی کند، گفت: قیمت مسکن تنها زمانی کنترل می‌شود که شرایط کلی اقتصاد کشور بهبود پیدا کند. در بخش مسکن دو عامل زمین و مصالح ساختمانی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. در کلانشهرها با کمبود زمین مواجهیم و طبیعتاً نرخ ها در این حوزه همواره صعودی بوده است. همچنین مادامی که شاهد تورم در همه بخش‌ها از جمله مصالح ساختمانی باشیم رشد قیمت مسکن اجتناب ناپذیر است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت یک حرکت انقلابی کنه درباره مسکن مثل اول انقلاب زمین به کارکنان و مردم بده خود به خود مسکن ارزان میشه

  • ضد امپریالیسم

    با سلام، در متن مقاله در خصوص نظرات کارشناس مسکن؛ همانگونه که در پاراگراف انتهایی درج شده است سمت کارشناس عزیز《عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران》 قید شده است.!!! لذا تو خود بخوان حدیث…

  • کارشناس.اقتصادی

    سلام.اقدیم.گفته.اند.سالی.که.نیکوست.از.بهارش.پیداست.اخه.کارشناس.محترم.کجا.مسکن.گران.شده.وبا.کدام.امار.بلکه.مسکن.هم.ارزان.شده.وهم.راکدشده.یعنی.خرید.فروش.نمیشه.مسکن.ما….کرونایی.شد.اسفند.راکد.فروردین.ماه.راکد.وارزان.شد.وارزان.تر.هم.میشه.دلیلش.یکی.فعال.شدن.ساخت.ساز.وتکمیل.وتحویل.مسکن.مهر.است.ودیگر.مسکن.ملی.تازه.واحدهای.تکمیلی.تضاضا.نداره.تازه.ثبت.نام.مسکن.دولتی.شروع.شده.و.ادامه.داره.ونتیجه.میگیریم.حباب.مسکن.ترکید.دلال.بازی.رانت.بازی.تخلف.خرید.فروش.موقوف.شد.و……مسکن.ارزان.و.ارزانتر.خواهد.شد.تازه.کلی.ساختمتنهای.خالی.داریم.اگر.تعین.تکلیف.کنند.یا.اجاره.بدهند.ویا.بفروشند.تا.رانت.و.باند.دلالی.خدا.حافظی.کنه.ودست.از.مردم.بردارد.خدا.را.چه.دیدی.همه.جوانان.ازدواج.میکنند.وخانه.ارزان.بخرند.انشا.الله.حباب.گرانی.خودرو.هم.بترکد.انشاالله.وسلم.

  • ناشناس

    بابا بنده خدا خود کارشناس داره میگه یک ادعایی کرده تو خونه خالیهاش داره گل یا پوچ بازی میکنه یه خریدار پیدا کنه این حرف من یادتون باشه خونه به هزار و یک دلیل که جا نداره توضیح بدم کاهش شدید داره این خط و این نشون این کامنت یادگاری از من باشه تصمیم با شماست فقط اخر سال بگید دمت گرم و یه صلوات بیشتر نمی خوام

  • م

    صد در صد افزایش داره

    • محمد

      بهتره نطر نخواهی چون خودت از همه چیز خبر داری فقط داری طبقه ضعبف را زجر کش می کنی

  • محمدرضا

    مسکن در شرایط فعلی در رکود شدیدی خواهد رفت.هم به خاطر کاهش شدید قدرت خرید و هم شرایط اقتصادی ناشی از کرونا که هم در اقتصاد کشور و هم در اقتصاد مردم شدیدا تاثیر گذاره.

    • علی

      رکود مسکن زمانی اتفاق میفته که
      ۱.ارز ثابت بشه
      ۲.قیمت مصالح ساختمانی کم بشه
      ۳.تقاضا کم بشه
      ۴.زمین خالی وجود داشته باشه
      که متاسفانه در اکثر شهرها ….

  • ناشناس

    بابا مردم دار آب میبری اقای کارشناس پیشبینی گران شدن خونه مکنه

  • ناشناس

    سلام دیگه مردم نابود شدن بجای اینکه حمایت کنن بیشتر از همه طرف ظلم میکنن خونه مسکن در مدت این مخصوصا سال ۹۷ و۹۸ زیاد رفته بالا دیگه اگر بخان گرانتر هم بشه واقعا دیگه ظالم هستن بی انصافی در حق مردم بعدش هم با این شرایطی که هست تا دوماه دیگه همه خونها خالی کرونا دیگه انسانی زنده نمی گذارد مطمئن باشید جلوتر که باید جلوگیری میکردن الان دیگه نمیشه جلو کرونا را گرفت

  • ناشناس

    نخرید من ملک مو گذاشتم ۲۰۰تومان برا فروش کسی نخریده فقط زنگ زدن سوال و جواب الان س ماه هست مردم نخرید من با اینکه مسکن برا فروش گذاشتم ولی به مردم مملکتم فکر میکنم قیمت باید بیاد پایین دلار بره بالا ربطی نداره خاک این سرزمین چ ربطی ب دلار داره همه باهم بگیم دیگه تمومه خفت

  • علی

    اگه دلار بیاد پایین همه چی درست میشه منطقی نیست ارز و طلا و خودرو چند برابر بشن و مسکن با مصالح فوق گرون تغیری نکنه درسته توان خرید نیست ولی اصولی باید فکر کرد