کد مطلب: ۳۴۹۳۳۶

چرخش پولی ناگهانی در آمریکا

چرخش پولی ناگهانی در آمریکا

کمیته بازار باز آمریکا با تغییر ناگهانی مسیر درخصوص افزایش نرخ بهره وارد فاز احتیاط شد و سیاست‌گذاری صبورانه را جایگزین روند تدریجی رشد نرخ بهره کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای دلیل چرخش فدرال رزرو چند احتمال مطرح شده است. واکنش منفعلانه به منتقدان از جمله «دونالد ترامپ» یکی از دلایل این چرخش ناگهانی عنوان می‌شود. البته تحریک بازارهای جهانی سهام برای احیای زیان‌های ماه دسامبر و مکث محتاطانه در شرایطی که نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی بر سراسر جهان سایه انداخته‌اند، احتمال دیگر این چرخش است.

فدرال رزرو آمریکا در حالی تغییر مسیر کم‌سابقه‌ای را به نمایش گذاشت که چرخش خاصی در اقتصاد ایالات‌متحده رخ نداده بود. دوربرگردان فدرال رزرو نسبت به روند رشد نرخ بهره، بازارهای جهانی سهام را روی غلتک انداخت. بازارهای بورس جهانی پس از برگزاری نشست کمیته بازار باز آمریکا با پیشروی پرشتاب خود، ژانویه ۲۰۱۹ را به بهترین ماه خود ظرف ۳ سال اخیر تبدیل کردند.

بازارهای آسیایی بالغ بر ۵/ ۱ درصد رشد را در پرونده معاملات دیروز خود به ثبت رساندند و وال‌استریت نیز با افزایش ۵/ ۰ درصدی خود، آخرین روز ژانویه را در محدوده مثبت تجربه کرد.

نشست پولی ابتدای سال جدید

نتیجه نشست چهارشنبه شب کمیته بازار باز نشان داد سیاست‌گذاران فدرال رزرو در خصوص مسیر آتی نرخ بهره «صبور» خواهند بود. در واقع، اعضای کمیته تصمیم گرفتند میان بحبوحه تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و سایر نااطمینانی‌های موجود در فضای اقتصاد بین‌الملل، ضرورتی برای افزایش نرخ بهره با شدت پیشین وجود ندارد. نتیجه نشست ۲ روزه سیاست‌گذاران با اتفاق نظر آنان برای حفظ نرخ کلیدی بهره بدون تغییر نسبت به گذشته و در دامنه ۲۵/ ۲ تا ۵۰/ ۲ درصد منتشر شد.

سیاست‌گذاران در بیانیه نهایی خود عبارت «افزایش تدریجی» که از زمان آغاز انقباض پولی در دوران ریاست جنت یلن تا این روز کلام ثابت بیانیه‌های کمیته بازار باز بود را حذف کردند. اکنون آنها برای تعیین زمان اعمال افزایش نرخ هدف «صبور» خواهند بود.

رئیس فدرال رزرو، جرومی پاول در سخنرانی پایان نشست گفت: رشد برخی از اقتصادهای بزرگ خارجی، به‌ویژه چین و اروپا کند شده است. همچنین افزایش تردید در خط مشی دولت‌ها همان‌طور که وضعیت برگزیت، مذاکرات تجاری و تاثیرات تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا گواه این وضعیت هستند، احتیاط بیشتری در سیاست‌گذاری نیاز دارد.

نشست مهم دو روزه فدرال رزرو آمریکا در حالی پایان یافته که نرخ بهره در این نشست بدون تغییر حفظ شده است. فدرال رزرو آمریکا در حالی نرخ بهره را تغییر نداده است که نگرانی‌های زیادی درباره تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن از یکسو و مذاکرات بودجه دولت آمریکا وجود دارد.

ترامپ بار دیگر تهدید کرده است که در صورت عدم دستیابی به توافق با دموکرات‌ها بر سر احداث دیوار مرزی مکزیک تا ۱۵ فوریه، دولت را مجددا تعطیل خواهد کرد. دولت آمریکا پیش‌تر، از ۲۲ دسامبر به مدت ۳۵ روز تعطیل بوده است. این طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ به‌شمار می‌رود.

فدرال رزرو آمریکا در پایان این نشست اعلام کرده که برای هرگونه افزایش نرخ بهره ظرف ماه‌های آینده صبور خواهد بود و در شرایط کنونی هیچ گونه دلیلی برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا همچنین گفت: ظرف هفته‌های اخیر احتمال افزایش نرخ بهره کاهش یافته است؛ چراکه فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا وجود ندارد و ثبات مالی برقرار شده است.

انعکاس چرخش فدرال رزرو در بازارها

پس از پایان نشست پولی، شاخص‌های سهام آسیایی رشد قابل‌توجهی کردند. شاخص‌های سهام بازارهای نوظهور به همراه ارزهای ملی این کشورها نیز رشد داشتند. شاخص سهام ژاپن بیشترین رشد را در بازارهای آسیایی با درج بازدهی ۵/ ۱ درصدی به خود اختصاص داد. شاخص سهام هنگ‌کنگ، انگلستان و اروپا نیز عملکرد خود را در محدوده مثبت ادامه دادند.

در وال‌استریت آمریکا نیز شاخص S&P ۵۰۰ توانست به بالاترین سطح خود در ۸ هفته اخیر صعود کند. بازارهای سهام جهانی موفق به ثبت بهترین رشد ماهانه از مارس سال ۲۰۱۶ میلادی شدند. افزایش نزدیک به ۷ درصدی در ماه ژانویه باعث شد بازدهی منفی ۷ درصدی ماه دسامبر به‌طور کامل پوشش داده شود.

نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا نیز در واکنش به اقدام فدرال رزرو همگام با شاخص دلار تضعیف شدند. شاخص دلار آمریکا در برابر سبد شش‌گانه ارزهای معتبر دیگر نزول کرد تا همچنان زیر سطح ۹۶ واحدی باقی بماند. نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسیدهای ۲ و ۱۰ ساله نیز در آمریکا پس از ورود به کانال کاهشی به ترتیب به ۵۶/ ۲ و ۷۱/ ۲ درصد رسیدند. برخلاف شاخص دلار، اونس طلا بالای ۱۳۲۰ دلار باقی ماند و ین ژاپن نزدیک به ۱۳/ ۰ درصد نسبت به دلار آمریکا تقویت شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.