کد مطلب: ۳۳۶۵۳۱

مروری بر پیش‌بینی قیمت جهانی طلا، نفت، فلزات و ارزهای مجازی در سال آینده میلادی

چشم‌انداز بازارها در سال ۲۰۱۹

چشم‌انداز بازارها در سال 2019

در روزهای پایانی سال میلادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و موسسات معمولا چشم‌انداز خود از بازارهای مختف را برای سال آینده منتشر می‌کنند. در این گزارش، به پیش‌بینی این موسسات از چهار بازار طلا، نفت، فلزات و ارزهای مجازی پرداخته‌ایم.

در روزهای پایانی سال میلادی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و موسسات معمولا چشم‌انداز خود از بازارهای مختلف را برای سال آینده منتشر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند ممکن است پیش‌بینی‌های موسسات مالی و بانک‌ها چندان درست نباشد، اما از آنجا که این شرکت‌ها حجم عظیمی از سرمایه و دارایی را تحت کنترل دارند، مواضع آنها قابل توجه است و باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در بازار طلا، شرکت خدمات مالی آمریکایی گلدمن سَکس (Goldman Sachs) پیش‌بینی کرده که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2018، به نظر می‌رسد طلا به کالای سرمایه‌ای جذابی تبدیل شده و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سال آینده وجود دارد، انتظار می‌رود تقاضا برای طلا و به دنبال آن ارزش آن افزایش یابد.

با این حال، برخی کارشناسان به دلیل افزایش نرخ بهره و تقویت ارزش دلار، قیمت طلا را برای سال 2019 نزولی پیش‌بینی می‌کنند.

در این لینک، 9 پیش‌بینی متفاوت از قیمت طلا را در سال 2019 مطالعه می‌کنید.

چشم‌انداز بانک جهانی در مورد قیمت فلزات و مواد معدنی در سال 2019 تغییر چشمگیری نکرده؛ این درحالی است که در سال 2018، شاخص فلزات اساسی حدود پنج درصد رشد داشته است. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت فلزات تاثیر بگذارد، سیاست‌های زیست‌محیطی چین، مذاکرات واشینگتن و پکن در مورد جنگ تجاری و اقدامات مقابله‌جویانه چین در برابر تعرفه‌های آمریکاست.

در سه ماهه سوم سال 2018، شاخص فلزات حدود 10 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان بر این باورند که در سال 2019 انتظار می‌رود قیمت مس تا حدی بهبود یابد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن ، فولاد، روی و سرب نزولی خواهد بود. در میان فلزات اساسی، قیمت آلومینیوم و نیکل روند افزایشی خواهد داشت. با این حال، تعطیلی معادن، اعتصاب کارگران افزایش تعرفه‌ها بر آلومینیوم و فولاد می‌تواند بر قیمت فلزات در سال 2019 تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

بازار نفت در نیمه دوم سال 2018 نوسانات بسیاری داشته؛ به‌گونه‌ای که در ماه اکتبر، قیمت‌ها به بالاترین سطح خود طی چهار سال گذشته رسید، آن هم درست پیش از آنکه طولانی‌ترین سقوط بی‌وقفه خود را طی سه دهه اخیر تجربه کند.

تحلیل‌گران بر این باورند که نوسانات اخیر تحت تاثیر سیاست‎های رئیس‎جمهور آمریکا بوده است. آغاز جنگ تجاری، یکی از عوامل مهمی است که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شد، وضع تعرفه‌ها تقاضا برای نفت را در سراسر جهان به‌ویژه در اقتصادهای نوظهور به شدت کاهش داده است.

از سوی دیگر، معافیت‌های آمریکا به هشت مشتری اصلی نفت ایران موجب افزایش عرضه شد و همچنین تولید سه کشور عربستان سعودی، روسیه و آمریکا در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

از دیگر عوامل مهم کاهش قیمت، افزایش نرخ بهره در آمریکاست. اگر فدرال‌رزرو تغییری در روند افزایش نرخ بهره ایجاد نکند، احتمالا قیمت نفت در سال 2019 باز هم کاهش یابد. برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت ممکن است تا 40 دلار کاهش یابد.

به عقیده کارشناسان، 2019 سالی پرریسک برای بازار جهانی نفت خواهد بود و متغیرهای بسیاری ممکن است قیمت نفت را صعودی یا نزولی کند.

بازار ارزهای رمزنگاری‌شده هنوز با افت قیمت مواجه است. بیت‌کوین، مهم‌ترین ارز دیجیتال، در حال حاضر ارزشی کمتر از چهار هزار دلار دارد.

با این حال، هنوز کارشناسان به بهبود قیمت‌ بیت‌کوین در سال آینده میلادی امیدوار هستند و معتقدند که قیمت آن به زودی بار دیگر به 10 تا 15 هزار دلار باز خواهد گشت.

کارشناسان و تحلیل‌گران ارزهای رمزنگاری‌شده پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت متفاوتی از بیت‌کوین در سال 2019 ارائه داده‌اند که می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.