کد مطلب: ۵۲۹۴۱۸

چگونه مطالعه کنکور را شروع کنیم؟

چگونه مطالعه کنکور را شروع کنیم؟

برای شروع مطالعه کنکور ابتدا باید مسیر مشخصی داشته باشید و این مسیر مشخص می‌تواند با هدف‌گذاری مناسب ایجاد شود.

همین که دانش‌آموزان وارد سال دوازدهم تحصیلی می‌شوند، دغدغه و استرس برنامه‌ریزی و مطالعه برای کنکور برایشان آغاز می‌شود. مطالعه برای کنکور به نسبت مطالعه برای دروس امتحان نهایی و یا مطالعه برای دروس مدرسه متفاوت است و به خاطر همین تفاوت، نیاز است که برنامه‌ریزی دقیقی برای آن داشت. حالا اگر شما هم دوست دارید تا علاوه بر اطلاع از نحوه برنامه‌ریزی کنکور به این مورد فکر کنید که اصلا چگونه باید مطالعه کنکور را آغاز کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از آغاز مطالعه برای کنکور هدف خود را مشخص کنید

صبر کنید! قبل از اینکه در مورد نحوه شروع مطالعه کنکور صحبت کنیم، بهتر است تا در مورد هدف‌گذاری‌ها صحبت کنیم. توجه داشته باشید که برای شروع مطالعه کنکور ابتدا باید مسیر مشخصی داشته باشید و این مسیر مشخص می‌تواند با هدف‌گذاری مناسب ایجاد شود.

در هر رشته تحصیلی که در حال تحصیل هستید، چه ریاضی، تجربی و انسانی و چه رشته‌های فنی حرفه ای و هنر، فرقی نمی‌کند شما حتما باید هدف مناسبی انتخاب کنید تا متناسب با آن هدف تلاش کنید.

به عنوان مثال؛ اگر شما در رشته «علوم انسانی» مشغول به تحصیل هستید و به رشته «حقوق» علاقمند هستید، از همین ابتدا بایستی تا در مورد ضریب دروس اطلاعات تکمیلی به دست آورید تا بدانید تمرکز اصلی خود را باید روی چه درسی بگذارید و برای مطالعه و تست زنی در آن درس به نسبت سایر دروس تلاش بیشتری کنید.

IMG 20210414 115416

قدم اول، برنامه‌ریزی برای شروع مطالعه کنکوری

حالا که هدف و مسیر خود را انتخاب کرده‌اید، بهترین زمان است که برای برنامه‌ریزی تحصیلی خود اقدام کنید. در این خصوص می‌توانید از منابع آموزشی مفیدی مانند پکیج آموزشی حرف آخر ۶۰۴۰ استفاده کنید که طی یک برنامه‌ریزی منظم، یک برنامه مطالعاتی ۱۰۰ روزه را به شما ارائه می‌دهد. علاوه بر این صحبت با یک مشاور کار بلد و حرفه‌ای برای برنامه‌ریزی درس به درس به صورت هفتگی و فصلی هم تا حد زیادی می‌تواند به شما برای شروع برنامه.ریزی کمک کند.

قدم دوم، منابع آموزشی خود را تکمیل کنید تا برای شروع مطالعه کنکور آماده باشید

قدم دوم که قبل از شروع مطالعه باید به آن توجه کنید این است که کلیه منابع آموزشی خود را آماده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدای تابستان که همه ناشران چاپ جدید کتاب‌های کنکوری خود را آغاز کرده‌اند را زمانی برای انتخاب و خرید کلی کتاب‌ها در نظر بگیرید. علاوه بر این حتما انتخاب و خرید منابع آموزشی و کمک آموزشی ویدئویی، مانند فیزیک، شیمی، زیست، ادبیات یا زبان حرف آخر را در برنامه‌ریزی خود داشته باشید تا بتوانید علاوه بر کتاب‌های متنی منابع قوی و ارزشمندی برای آموزش تصویری در اختیار خود داشته باشید.

مرز بین دروس عمومی و تخصصی را برای مطالعه کنکور جدا کنید

حالا که در مورد نحوه شروع مطالعه کنکور صحبت می‌کنیم، بهتر است تا در مورد مرزگذاری مطالعه دروس عمومی و تخصصی هم صحبت کنیم. توجه داشته باشید که برای مطالعه دروس کنکوری، بهتر این است که مرز جدی بین دروس عمومی و تخصصی خود داشته باشید تا بتوانید مطابق با برنامه‌ریزی روزانه‌ای که دارید، به مطالعه هر دوی آنها رسیدگی کنید.

IMG 20210414 115450

توجه داشته باشید که بسیاری از داوطلبان از همین ابتدا زمان خود را برای دروس عمومی و تخصصی جدا می‌کنند و به عنوان مثال دروس عمومی را برای مدتی کنار می‌گذارند، در این خصوص حتما توجه داشته باشید که مرزبندی مطالعه دروس تخصصی و عمومی به این معنا نیست که دروس عمومی را برای مدتی کنار بگذارید، بلکه شما باید علاوه بر ایجاد زمان اختصاصی برای هر دو درس عمومی و تخصصی، فکر کنار گذاشتن دروس عمومی را از سر خارج کنید.

تست زدن را از کی شروع کنیم؟

شاید این نکته سوال شما هم باشد که در مسیر آغاز مطالعه برای کنکور، چه زمانی باید تست‌زنی را آغاز کرد. در نگاه کلی داوطلبان به این موضوع فکر می‌کنند که تست زدن را بایستی از زمان ابتدای مطالعه کنکور آغاز کنند، در صورتی‌که این مسئله کاملا اشتباه است! چرا که شما باید در ابتدا یک دور کامل کلیه مباحث آموزشی را مطالعه کنید و پس از آن برای تست‌زنی برنامه ریزی کنید. به عبارت کلی، تست‌زنی بدون مطالعه اولیه نه تنها نتیجه مناسبی ندارد، بلکه شما را برای مطالعه و مرور کلی دروس خود سرد می‌کند.

پس در نگاه کلی، حتما مرور و مطالعه اولیه را در برنامه‌ریزی خود داشته باشید و پس از آن تست‌زنی را آغاز کنید تا بهتر بتوانید به نتیجه برسید. در این خصوص پیشنهاد می‌کنیم از منابع ارزشمند موسسه حرف آخر غافل نشوید و حتما برای آشنایی با اساتید این موسسه، صفحه اساتید موسسه حرف آخر را مشاهده فرمایید.

درس های سال دوازدهم را کنار نگذارید، فرصتی برای مرور دروس کنکور داشته باشید

یکی از شایع‌ترین اتفاقاتی که در طی دوران کنکور دانش آموزان با آن مواجه می‌شوند این است که به درس‌های سال دوازدهم خوب توجهی نمی‌کنند. توجه داشته باشید که سال کنکور تنها زمانی برای تست‌زنی نیست بلکه شما بایستی برای مرور کلی دروس خود نیز برنامه‌ریزی داشته باشید و دروس سال دوازدهم را با هدف مطالعه، یادگیری و تست‌زنی به مرحله جمع‌بندی برسانید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های دروس دوره سال دوازدهم این است که دانش‌آموزان به تازگی آن را یاد می‌گیرند و راحت‌تر از دروس سال یازدهم و دهم می‌توانند برای مرور و تست‌زنی خود را آماده کنند. پس دروس سال دوازدهم را جدی بگیرند و در روز زمان مناسبی را برای مطالعه دروس مدرسه خود در نظر داشته باشید.

IMG 20210414 115521

ما در این مقاله شما را با چگونگی شروع مطالعه کنکور آشنا کردیم. حالا نوبت شماست تا در قسمت نظرات با ما همراه باشید و در مورد ایده‌ها و تجربه‌هایی که در خصوص شروع مطالعه کنکوری داشتید با ما صحبت کنید تا سایر مخاطبان کنکوری این مقاله بتوانند با خواندن تجربیات شما برای برنامه‌ریزی خود ایده بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.