کد مطلب: ۶۳۵۵۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارخانه ارج واقعا احیا شد؟/ سرمایه‌گذار جدید ارج کیست؟

کارخانه ارج واقعا احیا شد؟/ سرمایه‌گذار جدید ارج کیست؟

کارخانه ارج به مدار تولید بازگشت. این یعنی احیای قدیمی‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی. گرچه گفته می‌شود سرمایه‌گذار جدید این شرکت بخش خصوصی است، اما برخی شنیده‌ها از نقش دولت در مالکیت و مدیریت این کارخانه حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرانجام پس از یک دهه تعطیلی، کارخانه ارج به مدار تولید لوازم خانگی بازگشت. این شرکت که روزی در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشت، از دهه ۶۰ در سراشیبی سقوط قرار گرفت. سرانجام در دهه ۹۰ مدیریت دولتی ارج را به تعطیلی کشاند.

اما همچنان نام ارج آن‌قدری نزد ایرانیان اعتبار دارد که مسئولان صنعت لوازم خانگی را برای مانوردادن روی آن وسوسه کند. اکنون در حالی مالک کارخانه ارج فعال بخش خصوصی معرفی می‌شود که شائبه‌هایی مبنی بر نقش دولت در مالکیت و مدیریت آن هم مطرح است.

از این رو برخی فعالان بازار نسبت به احیای کارخانه ارج ابراز نگرانی می‌کنند. چراکه معتقدند ممکن است استفاده از این نام صرفا به دلیل محبوبیت آن باشد. بدین ترتیب با مدیریت نادرست آن حتی حس نوستالژیک مردم به برند ارج هم از بین می‌رود. اما آیا کارخانه‌ای که بازگشایی شد همان ارج است و می‌تواند شکوه و عظمتی که سراغ داریم را احیا کند؟

راز ماندگاری در کیفیت است؛ نه نام و نشان

در همین زمینه نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: کارخانه ارج با یک اسپانسر جدید از بخش خصوصی وارد فاز تولید شد. بالطبع این تولیدکننده برای احیای شکوه و عظمت خود به زمان نیاز دارد.

محمدحسین اسلامیان در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: فقط با توزیع محصولات باکیفیت است که می‌توان از نام ارج دفاع کرد. شاید ۴۰ سال پیش پدران و پدربزرگان ما به دلیل نشان ارج اقدام به خرید می‌کردند، اما دیگر کسی به خاطر نام برند مشتری یک محصول نمی‌شود. در شرایط امروز بازار کیفیت و قیمت بیش از برند برای مصرف‌کنندگان اهمیت دارد.

آن‌طور که وی می‌گوید این شرکت به خطوط تولید خود یک خط جدید اضافه کرد تا شروع قدرتمندی داشته باشد. اما پس از امتحان محصولات است که می‌توان این تولیدکننده را قضاوت کرد. ارج باید راز ماندگاری را در کیفیت بداند، نه نام و نشان.

ارج ماندگار می‌شود؟

او اعتقاد دارد: اگر باز هم این کارخانه به روال دهه ۸۰ مدیریت شود، بعد از مدتی باید منتظر تعطیلی مجدد آن باشیم. تنها در صورتی که تحول مدیریتی شکل بگیرد می‌توان به ماندگاری ارج امید داشت.

نقش دولت در احیای کارخانه ارج

اسلامیان درباره نقش دولت در مدیریت و مالکیت کارخانه ارج نیز توضیح داد: حمایت‌های دولت از مالک جدید ارج را نمی‌توان نادیده گرفت. شاید بدون حمایت‌های دولت این تولیدکننده هیچ‌وقت به مدار تولید بازنمی‌گشت.

او خاطرنشان کرد: ارج را می‌توان نامی پرافتخار برای ایران در بازارهای بین‌‌المللی دانست. بنابراین مدیریت آن هم باید در حد این نام باشد. در غیر این صورت دیر یا زود ورشکستگی سرنوشت تکراری ارج می‌شود.

مالک جدید کارخانه ارج کیست؟

رئیس پیشین هیئت مدیره شرکت ارج نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز تصریح کرد: کارخانه ارج توسط بخش خصوصی احیا شد. اعضای هیئت مدیره و نیروی کار این شرکت نیز تغییر کرده‌اند و خبری از ساز و کار گذشته نیست. بنابراین شیوه مدیریتی هم جدید خواهد بود.

حمید حسینی درباره نقش دولت در مدیریت و مالکیت ارج گفت: به ما اعلام کردند که آقای محمدحسین پارسایی مدیرعامل جدید این شرکت است. گرچه او حدود ۲۰ سال پیش هم مدیر کارخانه ارج بود، اما مدیران دوره قبل با این شخص آشنایی خاصی ندارند.

بر اساس این گزارش، امروز مراسم افتتاحیه شرکت ارج برگزار شد. برای اطلاع بیشتر از این بازگشایی خبر کارخانه «ارج» دوباره جان گرفت! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ??

  • سالار

    باسلام خدمت همه همکاران عزیزان زمان که ارج لباسشویی تولیدمیکرد هیچ نامی ازسامسونگ وال جی نبود انشالله که دوباره شکوفا خواه شددست به دست هم میهن خویش کنیم اباد

  • ناشناس

    باز هم یه خواب دیگه یه آش دیگه و سواستفاده دیگه!!