کد مطلب: ۴۴۱۰۲۷

انتشار آخرین کارنامه بیکاری پیش از شیوع کرونا:

اتفاق عجیب در بازار کار / کاهش نرخ بیکاری با خروج ۴۳۰ هزار نفر از بازار کار!

اتفاق عجیب در بازار کار / کاهش نرخ بیکاری با خروج ۴۳۰ هزار نفر از بازار کار!

طبق کارنامه بازار کار مربوط به زمستان سال گذشته، طی یکسال اخیر منتهی به این دوره هرچند نرخ بیکاری حدود دو درصد کاهش یافته اما بیش از ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است. در واقع کسانی که دیگر از یافتن شغل جدید ناامید شده‌اند و بازار کار را ترک کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق کارنامه بازار کار مربوط به زمستان سال گذشته (پیش از شیوع فراگیر کرونا)، طی یکسال اخیر منتهی به این دوره هرچند نرخ بیکاری حدود دو درصد کاهش یافته اما بیش از ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است. در واقع کسانی که دیگر از یافتن شغل جدید ناامید شده‌اند و بازار کار را ترک کردند.

طبق این اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در زمستان سال ۹۸ نرخ بیکاری به ۱۰٫۶ درصد کاهش یافته که بهبود ۱٫۷ درصدی را نشان می‌دهد. اما در همین دوره در حالی که به تعداد شاغلان کشور تنها ۵۲ هزار نفر اضافه شده اما بیش از ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت فعال کشور کاسته شده است. به عبارتی بیش از ۴۳۰ هزار متقاضی شغل دیگر از یافتن یک شغل جدید ناامید شده‌اند و ترجیح داده‌اند بازار کار را ترک کنند.

بدین ترتیب تعداد جمعیت فعال کشور هم ۲۶٫۶ میلیون نفر رسیده است.

جزئیات دیگر این کارنامه را این گونه مرکز آمار ایران روایت کرده است: بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٠,۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١.٧ درصد کاهش یافته است. شایان ذکر است در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی­ کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می­شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به ١٢ لغایت ٢۵ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.

در زمستان ١٣٩٨، به میزان ۴٢,۴ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عبدلقفار پسیج

    سفت نام برای بیکاری کرونا کارگر ساده تا حالا نگرفتم

  • عبدلقفار پسیج

    سام معشیتی کرونا نگرفتم

  • صبحان

    با علم ریاضی درست نیست اما با علم سیاست درسته چونکه باتوجه به تعریفی که ازشاغل کردنداگر یک بچه مدرسه آیی فقط دوساعت در هفته جای پدرش در مغازه پدرش وایسه شاغل حساب میشود حالا باحقوق بی حقوق یا حقوق ناچیز همچنین کسانی که در کلاس کارورزی شرکت کردن شاغلند با ماهی ۳۰۰هزار تومان . من خودم بیکارم بیکار بیکار