کد مطلب: ۶۲۷۷۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تولید سیمان کاهش یافت / کمبود سیمان برای طرح جهش تولید مسکن

تولید سیمان کاهش یافت / کمبود سیمان برای طرح جهش تولید مسکن

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از افت ۹٫۲ درصدی تولید سیمان در نیمه ابتدایی سال جاری حکایت دارد. آمار غیررسمی هم نشان می‌دهد که تا پایان دی ماه ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان تولید شده که همچنان در مقایسه با سال گذشته روند نزولی دارد و افت هفت درصدی را روایت می‌کند. این در حالی است که با شروع طرح جهش تولید مسکن انتظار می‌رود تولید سیمان روند صعودی را طی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید سیمان و سایر محصولات مربوط به صنایع بزرگ طی چند سال اخیر تحت تاثیر محدودیت‌های مختلفی قرار داشت. از تشدید تحریم‌های خارجی تا ایجاد محدودیت‌های داخلی ازجمله مسائلی هستند که تولیدکنندگان صنایع باید با آن دست و پنجه نرم کنند. به‌ویژه قیمت‌‌گذاری‌های دستوری ، الزام به توزیع کالا خارج از شبکه، ممنوع‌کردن صادرات و قطع مکرر برق و گاز صنایع ضربه سنگینی به صنایعی همچون سیمان و فولاد وارد کرد.

این ضربه‌ها که هر یک به‌تنهایی می‌تواند یک صنعت را زمین‌گیر کند، در آمار تولید صنایع هم خود را نمایان ساخته است. محاسبات نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تا پایان دی سال جاری ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان تولید کرده‌اند. این مقدار تولید نه‌تنها ۳۶ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی این صنعت است، بلکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افت دارد.

یک کارشناس صنعت سیمان دلیل اصلی کاهش تولید سیمان را قطعی مکرر برق و گاز دانست و گفت: تقاضا نیز طی سال جاری کاهش یافت و تولید سیمان را تحت تاثیر قرار داد.

قیمت سیمان دستوری نیست

نادر غفاری در گفتگو با تجارت‌نیوز به محدودیت‌های گذشته دولت هم اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه دیگر فشار وجود ندارد. با توجه به جلساتی که برگزار شد دولت قیمت‌های دستوری را حذف کرد.

او در پاسخ به دلیل کاهش صادرات نیز توضیح داد: محدودیتی برای صادرات سیمان وجود ندارد. هر سال در دنیا حدود چهار میلیارد تن سیمان تولید می‌شود. اما تنها ۲۰۰ میلیون تن آن مقاصد صادراتی دارد. یعنی فقط پنج درصد آن. بنابراین اصولا نمی‌توان سیمان را کالایی صادراتی برشمرد. زیرا هزینه‌های حمل به نسبت هزینه‌های تولید کالا بسیار بالاست.

سال آینده تولید سیمان افزایش می‌یابد؟

غفاری همچنین درباره تاثیر طرح جهش تولید مسکن بر تولید سیمان تصریح کرد: دولت قصد تولید دارد، اما هنوز خبری از آن نیست. احتمالا در سال اول بیشتر تهیه زمین و رفع و رجوع مسائل پیش می‌آید و رفته‌رفته تقاضا برای سیمان و مصالح دیگر به به بازار می‌آید.

با این حال باید دید که این طرح به چند تن سیمان نیاز دارد؟ آیا با این روند نزولی کاهش تولید می‌توان به نیاز بازار پاسخ داد یا خیر؟ کارشناسان معمولا بر این عقیده‌اند ساخت هر متر واحد مسکونی به حداقل ۱۵۰ کیلوگرم سیمان نیاز دارد. حال اگر هر واحد مسکونی طرح جهش ساخت مسکن را حداقل ۷۵ متر در نظر بگیریم، یعنی ساخت هر واحد به ۱۱ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم سیمان نیاز دارد.

بر این اساس تحقق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال با افزایش ۴۵ میلیون تنی ظرفیت تولید سیمان میسر است. یعنی به‌طور میانگین در هر سال تولید باید ۱۱ میلون و ۲۵۰ هزار تن افزایش یابد.

آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ ایران با تولید ۶۰ میلیون تن سیمان در رتبه هفتم دنیا قرار داشت. اما با روندی که در ادامه در پیش گرفت ممکن است در ساخت مسکن‌های دولتی با کمبود مواجه شود. با این حال با ظرفیت ۸۸ میلیون تنی این صنعت، نگرانی‌ها بابت این موضوع چندان جدی نیست. اما تحقق تامین سیمان مورد نیاز طرح جهش ساخت مسکن مشروط بر افزایش ۱۲ میلیون تنی تولید واقعی است. این بدان معناست که تولید سیمان در کشور باید به ۷۲ میلیون تن در سال برسد.

برای اطلاع از آخرین قیمت‌ سیمان خبر قیمت سیمان امروز ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.