کد مطلب: ۶۴۶۵۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۶٫۴ درصدی تولید فولاد چین/ ایران جای خالی چین را پر می‌کند؟

کاهش ۶٫۴ درصدی تولید فولاد چین/ ایران جای خالی چین را پر می‌کند؟

تولید فولاد چین نسبت به سال گذشته با افت ۶٫۴ درصدی مواجه شد. در حالی که انتظار می‌رود ایران درصدد پرکردن جای خالی چین برآید، اما دولت با وضع عوارض جدید، صادرکنندگان فولاد را طی سال جاری در تنگنا قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع دوباره کووید در چین باعث برهم‌ریختگی بازار فولاد این کشور شد. طوری‌که مقدار تولید فولاد خام چین نسبت به سال گذشته به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. این اتفاق موقعیت ویژه‌ای برای ایران به وجود آورد تا به‌نوعی این بخش از جای خالی چین را در بازار پر کند، اما به نظر می‌رسد وزارت صمت این موقعیت را هم به‌راحتی از دست داد.

بیستم فروردین بود که وزارت صنعت تعرفه جدید عوارض صادرات فولاد را به فعالان بخش خصوصی ابلاغ کرد. طبق گفته فعالان این صنف، حالا تولیدکنندگان وارد یک رقابتی شده‌اند تا فولاد ایران را ارزان بفروشند که مشمول تعرفه پایین‌تری شوند.

چرا تولید فولاد چین کاهش یافت؟

اما چرا تولید فولاد چین کاهش یافت؟ چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیاست و بالغ بر نیمی از فولاد جهان را در اختیار دارد. اما بازار فولاد این کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با اختلال جدی مواجه شد.

در همین زمینه داده‌های امروز اداره آمار چین نشان می‌دهد که تولید فولاد خام چین در ماه مارس بیش از ۶٫۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد. همچنین فعالیت بسیاری از کارخانه‌های فولاد در چین به دلیل شیوع کووید-۱۹ و محدودیت‌های زیست‌محیطی افت داشته است.

اداره ملی آمار (NBS) نیز اعلام کرد که این تولیدکننده بزرگ جهانی در ماه گذشته تنها ۸۸٫۳ میلیون تن تولید داشت. در حالی که این میزان تولید در ماه مشابه سال گذشته ۹۴٫۰۲ میلیون تن بود.

دنیا با بحران مواد خام رو‌به‌رو می‌شود؟

بر اساس محاسبات رویترز و بر اساس داده‌های NBS تولید روزانه در ماه مارس ۲٫۸۵ میلیون تن بود. این در حالی است که در ماه مارس سال گذشته تولید فولاد روزانه در محدوده ۳٫۰۳ میلیون تن قرار داشت. البته شایان ذکر است میزان تولید ماه مارس شاید نسبت به مارس سال گذشته کمتر باشد، اما از ژانویه تا فوریه که تولید روزانه ۲٫۶۸ میلیون تن بود، بیشتر است.

همچنین محدودیت‌ تولید برای کارخانه‌های فولاد در قسمت شمالی چین با هدف کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا برنامه‌ریزی شده بود. این برنامه حدود شش ماه اجرا شد و در حال حاضر برنامه‌ای برای به پایان رسیدن آن وجود دارد. با این حال، شیوع اخیر کووید ۱۹ در چین ضربه‌ای سهمگین به تولید و مصرف فولاد وارد کرد.

یکی از تحلیلگران چینی در این باره گفت: کووید یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های تولید فولاد است و در واقع کارخانه‌های فولادی را از تکمیل مواد خام باز می‌دارد.

افرایش قیمت قراضه باعث کاهش تولید فولاد می‌شود؟

شهر تانگشان، مرکز تولید فولاد در چین است. این شهر دستور قرنطینه موقت را صادر کرد و کارخانه‌ها به‌دلیل اختلال به‌وجود آمده مجبور به کاهش تولید شده‌اند. کووید از زمان شروع خود در ووهان مصرف فولاد پایین‌دستی را که معمولا در دوره مارس تا می به اوج خود می‌رسد را مختل کرد.

یکی از تحلیلگران بازار فولاد اظهار داشت که افزایش قیمت قراضه باعث کاهش سود برخی تولیدکنندگان شد و در واقع آنها را مجبور به کاهش تولید کرد.

داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که چین در سه ماه ابتدایی سال جاری، ۲۴۳٫۳۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که مقدار تولید ۱۰٫۵ درصد نسبت به تولید سال گذشته که ۲۷۱٫۰۴ میلیون تن بود کاهش یافته است.

در همین زمینه حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، پیش‌تر در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: به استناد تجربه، هر گاه چین برای دامپینگ یا ایجاد تغییر در بازار فولاد، اقداماتی در خرید و فروش سنگ‌آهن، شمش یا سایر مواد اولیه فولاد انجام می‌دهد، بازار جهانی فولاد دچار نوسان می‌شود. بنابراین احتمال آغاز جنگ چین و تایوان هم می‌تواند بازار جهانی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد. در واقع پنج درصد از بازار و تولید فولاد ایران هم تحت تاثیر بازار جهانی فولاد قرار دارد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز را بخوانید.

خبرنگار: آوا فلاح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهراب

    قطع برق در تابستان وقطع گاز در زمستان افاده نکرد واینبار برای مرگ حتمی صنعت فولاد ودستمزد زدن به جیب سهامداران گرفتن عوارض این نخبگان کجا بودن ما ندیده بودیم