کد مطلب: ۸۶۵۵۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش تولید نفت عربستان چه تاثیری بر بازار طلای سیاه می‌گذارد؟

کاهش تولید نفت عربستان چه تاثیری بر بازار طلای سیاه می‌گذارد؟

جدیدترین گزارشی که از سوی اوپک منتشر شده، نشان می‌دهد که چرا کاهش عرضه و تولید نفت توسط عربستان در بحبوحه یک دوره بی‌سابقه تقاضا، قیمت نفت برنت را به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش داده است. حال سیاست‌ سعودی‌ها در بازار نفت چه تاثیر بر سمت و سوی بازار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۳ بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد افزایش یابد، در حالی که انتظار می‌رود ذخایر جهانی نفت پس از تمدید کاهش تولید نفت عربستان در این ماه روند نزولی پیدا کند.

پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد به کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری ادامه خواهد داد، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که ذخایر جهانی نفت در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد؛ به‌ویژه آنکه کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان در ابتدا قرار بود تا پایان سپتامبر به پایان برسد.

جو دکارولیس، رئیس اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اظهاراتی گفت: ترکیب قیمت‌های بالای نفت و شرایط نامطمئن اقتصادی ممکن است تقاضای جهانی برای فرآورده‌های نفتی را تا سال 2024 کاهش دهد.

کاهش تولید نفت عربستان چه بر سر بازار می‌آورد؟

بازارهای جهانی نفت در پی تصمیم عربستان سعودی برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید خود، با کمبود عرضه بیش از سه میلیون بشکه در روز در سه ماهه آینده روبه‌رو هستند که احتمالا بزرگ‌ترین کمبود عرضه در بیش از یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

این کاهش که سطح تولید نفت عربستان سعودی را تا پایان سال میلادی جاری، به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند، به صورت ماهانه بازبینی خواهد شد تا در صورت لزوم و بر اساس شرایط بازار، افزایش یا کاهش بیشتری پیدا کند.

روسیه هم صادرات نفت خود را تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و این کاهش را هر ماه بازبینی می‌کند تا در صورت لزوم، تغییرات لازم را اعمال کند.

عربستان و روسیه در راه مشترک!

سعودی‌ها، صادرات نفت خام و میعانات خود را در اوت به میزان یک میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین سال ۲۰۲۲ و به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین نیمه اول سال ۲۰۲۳، کاهش دادند.

صادرات نفت روسیه هم ماه میلادی گذشته کاهش یافت اما نه به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز که روسیه وعده داده بود در اوت، کاهش می‌دهد. حدس ورتکسا این است که کاهش واقعی صادرات روسیه، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.

حال با ادامه این شرایط کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که کاهش تولید نفت توسط عربستان و روسیه قیمت طلای سیاه را در سال ۲۰۲۴ تا ۱۰۷ دلار هم پیش بیرد. حال باید دید بازار نفت خود را با ساز سعودی‌ها کوک می‌کند یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.