کد مطلب: ۳۰۰۷۲۹

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کاهش خرید نفت از ایران فروپاشی نظام اقتصاد جهانی را به همراه دارد

کاهش خرید نفت از ایران فروپاشی نظام اقتصاد جهانی را به همراه دارد

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران می‌گوید: چنانچه کشورها بخواهند سفارش خرید نفت را از ایران کاهش دهند و به تعهداتشان پایبند نباشند فروپاشی نظام اقتصاد جهانی کلید خواهد خورد.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پاسخ به این پرسش که بعد از توقف واردات نفت کره از ایران چه خواهد شد؟ گفت: مسئله حایز اهمیت این است که با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران عدم پایبندی کشورها برای خرید نفت از ایران در رسانه‌های داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، درحالی که چنین رخدادهایی در جهان بازتاب متفاوتی دارد.

رضا پدیدار در ادامه اظهار کرد:آنچه در کشور ما در حواشی می‌گذرد اظهارنظرهای غیرکارشناسی است که از سوی عده‌ای مطرح می‌شود. کشورهای خریدار نفت ایران در چهارچوب سیاست‌های داخلی خودشان و مجموعه سیاست‌ها و قراردادهایی که با امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران به امضا رسانده‌اند، متعهد هستند که قراردادشان را اجرا کنند و چنانچه این تعهدات جنبه عملیاتی به خود نگیرد دچار خسران و زیان خواهند شد.

او به تغییرات حاصل شده در بازار نفت ایران اشاره‌ کرد و افزود: اوپک سهمیه ایران را در سبد نفتی خودش تعریف کرده و چنانچه تعدادی از این کشورها بخواهند سفارش خریدشان را از ایران کاهش دهند سایر کشورهای عضو اوپک نیز به موجب طرح فریز نفتی اجازه ندارند سهمیه مازاد بر آن چه که برایشان تعریف شده، تولید کنند. چنانچه این اتفاق کلید خورد فروپاشی اوپک را به همراه دارد.

پدیدار گفت: چنانچه اوپک بخواهد در بازار کشورهای نفت‌خیز دخالتی کند و سهم نفتی ایران را در دیگر بازارها کاهش دهد شاهد رقم خوردن یک فاجعه تاریخی خواهیم بود. در حقیقت اگر کشورها تعهد خودشان را در مقابل هم زیر سوال ببرند اقتصاد جهانی دچار التهاب خواهد شد که این موضوع پیامدهای منفی همچون گرانی نفت در بازار جهانی را به همراه دارد.

این فعال بخش‌خصوصی با بیان ‌اینکه بازار نفت جهان نیاز به یک گفتمان جهانی دارد، اظهار کرد: معتقدم در این بازه زمانی برگزاری یک کرسی هم‌اندیشی جز ضروریات است. قرار است اجلاسی در الجزایر با حضور محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک برگزار شود. در این اجلاس افراد در تلاش هستند تا تعادل میان عرضه و تقاضا را فراهم و پایبندی کشورها را برای خرید نفت ایران گوشزد کنند. حال امیدواریم این نوع نشست‌ها کارساز باشد؛ چرا که عدم پایبندی به تعهدات، فروپاشی اوپک و فروپاشی نظام اقتصاد جهانی را به همراه دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: چین براساس توافق‌های قبلی در حال حاضر بالاترین میزان واردات نفت(780 هزار بشکه در روز ) را از ایران دارد. ترکیه هم به عنوان مشتری سنتی ایران خرید نفت خود را حفظ کرده است. در مقابل اما اروپایی‌ها کاهش حدود هفت درصدی را در خرید نفت از ایران اعمال کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.