کد مطلب: ۳۱۵۸۴۷

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان به ۱.۴ میلیارد دلار رسید

افت وحشتناک جذب سرمایه در دوران بن‌سلمان

افت وحشتناک جذب سرمایه در دوران بن‌سلمان

گزارش‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان در سال 2017 تنها 1.4 میلیارد دلار بوده؛ این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری یک سال قبل از آن 7.5 میلیارد دلار و در سال 2012 حدود 12.2 میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی کنفرانس سازمان ملل متحد برای تجارت و توسعه (UNCTAD)، میزان سرمایه‎‌گذاری‌های خارجی در عربستان سعودی در سال 2017 به شدت سقوط کرده و این مساله سوالات جدی پیرامون طرح‌های ولیعهد جوان، محمد بن سلمان به وجود آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فوربس، این گزارش که در هفتم ژوئن منتشر شده، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته تنها 1.4 میلیارد دلار بوده؛ این در حالی است که میزان سرمایه‌گذاری یک سال قبل از آن 7.5 میلیارد دلار و در سال 2012 حدود 12.2 میلیارد دلار بوده است.

در مقایسه با اقتصادهای کوچک‌تر در منطقه عربستان در جذب سرمایه‌گذار خارجی از قدرت کافی برخودار نبوده است. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری خارجی در دو کشور عمان و اردن در سال 2012 به ترتیب 1.9 میلیارد و 1.7 میلیارد دلار بوده است.

اگر وضعیت عربستان را با سایر کشورهای آسیای غربی مقایسه کنیم این وضعیت شگفت‌انگیزتر خواهد بود. در حالی که عربستان حدود یک‌چهارم از میزان سرمایه‌گذاری خارجی این منطقه را در فاصله سال‌های 2012 تا 2016 به خود اختصاص داده بود، سال گذشته این میزان به 5.6 درصد از کل منطقه کاهش یافته است.

این در حالی است که با وجود این کاهش، کشورهای دیگر در حال جذب سرمایه‌های بیشتری هستند. سهم امارات متحده عربی در جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در شش سال گذشته دو برابر شده و از 19 درصد در سال 2012 به 41 درصد در سال 2017 رسیده است. حتی کشور کوچک قطر که از ژوئن گذشته از سوی بحرین، مصر، عربستان و امارات مورد تحریم قرار گرفته، موفق شده جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در سال 2017 افزایش دهد و به 986 میلیون دلار برساند. این در حالی است که این رقم یک سال قبل از آن 774 میلیون دلار بوده است.

به طور کلی پس از وقوع بحران مالی ورود سرمایه‌گذاری خارجی به منطقه غرب آسیا به شدت کاهش یافته است. این رقم در سال 2008 در نقطه اوج خود و برابر با 85 میلیارد دلار بوده است. با این حال جریان ورود سرمایه به عربستان در مقایسه با سایر اقتصادی همسایه به مراتب بدتر گزارش شده است.

این وضعیت برای سیاست‌گذاران به ویژه برای محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان و بلندپرواز عربستان هشداردهنده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.