کد مطلب: ۶۰۹۵۴۷

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش فروش سیمان / گاز صنایع سیمانی وصل می‌شود؟

کاهش فروش سیمان / گاز صنایع سیمانی وصل می‌شود؟

کاهش ساخت و ساز باعث شده فروش سیمان در فصل پاییز ۱۵ درصد کم شود. یک کارشناس صنعت سیمان می‌گوید: کاهش فروش سیمان در پاییز و زمستان طبیعی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد بخش ساختمان به منفی ۱۷ درصد رسیده است. این یعنی ساخت و ساز در کشور کاهش قابل توجهی داشته است. حالا با شروع فصل زمستان صنعت ساخت و ساز هم وارد رکود تازه‌ای شد. گویا تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی از جمله سیمان نیز فروکش کرده است.

یک کارشناس صنعت سیمان با اشاره به وضعیت بازار سیمان می‌گوید: کاهش چشمگیر ساخت و ساز در فصل پاییز باعث شده که فروش سیمان ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. با توجه به کاهش ساخت و سازها در فصل سرما تقاضای کاذبی برای خرید سیمان مشاهده نمی‌شود.

نادر غفاری به تجارت‌نیوز توضیح داد: بازار راکد است. خرید و فروشی قابل توجهی در بورس دیده نمی‌شود. سیمان به اندازه تقاضا تولید شده و با توجه به قطع گاز روند تولید سیمان در فصل پاییز نسبت به تابستان تغییری نکرده است.

او بیان کرد: وضعیت صنعت سیمان آرام است. در فصل تابستان برق کارخانه‌ها و در زمستان گاز آنها قطع شد اما تولید تغییر نکرد. بنابراین دیگر کمبود سیمان در مصالح فروشی‌ها معنایی ندارد.

قیمت سیمان فعلا تغییری نمی‌کند

براساس این گزارش فصل تابستان کارخانه‌ها با قطع برق رو به رو هستند. در فصل پاییز و زمستان دولت گاز واحدهای صنعتی را قطع می‌کند. حالا بیش از یک ماه است که کارخانه‌های سیمان گاز ندارند.

مصالح فروشان می‌گویند افزایش کرایه حمل و نقل مازوت قیمت تمام شده را برای تولیدکنندگان افزایش داده است اما کارخانه‌ها با دستور دولت حق ندارند قیمت سیمان را بالا ببرند.

آیا با افزایش قیمت تمام شده سیمان، این مصالح ساختمانی گران می‌شود؟ غفاری پاسخ داد: فعلا قرار نیست قیمت سیمان تغییری کند. اکنون هر پاکت سیمان در بورس کالا به قیمت ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. با وصل شدن گاز صنایع هزینه تمام شده کارخانه‌ها نیز تعدیل می‌شود.

او گفت: مازوت به دست کارخانه‎‌ها می‌رسد و احتمال دارد گاز صنایع تا دو ماه دیگر وصل شود.

برای مطالعه بیشتر خبر قطع گاز کارخانه‌های سیمان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بعضی کوره های اجرپزی با تبانی با اداره گاز دارن گاز قاچاق مصرف میکنن پول گاز کمتر میدن بقیه دارن ده برابر اینا پول گاز میدن.هیچکسم نیست رسیدگی کنه .