کد مطلب: ۶۷۱۷۶۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با محمد طبیبیان، اقتصاددان:

مردم دلخوش به بازگشت قیمت‌ها نباشند/ ضعف‌های بنیادین مانع عبور از تورم هستند

مردم دلخوش به بازگشت قیمت‌ها نباشند/ ضعف‌های بنیادین مانع عبور از تورم هستند

وزیر دادگستری اخیراً اعلام کرد که مبنای قیمت‌ اقلام مختلف، نرخی است که در ۳۱ اردیبهشت داشته‌اند. با این حال محمد طبیبیان، اقتصاددان، چنین اظهاراتی را بلاتکلیف می‌داند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: مردم نباید به بازگشت قیمت‌ها دل خوش کنند. چراکه اقتصاد ایران دچار ضعف‌های بنیادین است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از حذف ارز ترجیحی گرچه قرار بود فقط قیمت چهار محصول افزایش یابد، اما رفته‌رفته بسیاری از محصولات از این سیاست متأثر شدند و با نرخ‌های بالاتری به دست مصرف‌کننده رسیدند. این اتفاق خود نشانه‌ای از شکست سیاست‌های دستوری است؛ اما وزیر دادگستری از بازگشت قیمت‌ها به ۳۱ اردیبهشت خبر داد.

طبق اعلام امین‌حسین رحیمی به برنامه تهران ۲۰، مبنای قیمت‌گذاری نرخ‌های ۳۱ اردیبهشت است. به نظر می‌رسد دولت همچنان به اجرای سیاست‌های دستوری تأکید دارد. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان این شیوه تثبیت قیمت‌ها را تورم‌زا و در تضاد با مبانی ابتدایی علم اقتصاد می‌دانند.

بازگشت قیمت‌ها قابل اجرا نیست

محمد طبیبیان، اقتصاددان، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره اظهارات وزیر دادگستری گفت: اولا باید مشخص شود که اظهارات ایشان دقیقاً چه مبنایی دارد؟ آیا این یک تصمیم فردی است یا بخشنامه و قانونی برای آن تصویب کرده‌اند؟ بنابراین در وهله اول این نوع قیمت‌گذاری بلاتکلیف است و مبنای مشخصی ندارد که ضمانت اجرایی پیدا کند.

او ادامه داد: حتی اگر این امر مبنای خاصی داشته باشد عملا قابل اجرا نیست. مردم هم نباید به این بازگشت قیمت‌ها دل خوش کنند. چراکه حتی اگر با دستور هم نرخ‌ها چند روز پایین آورده شود، در نهایت نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

مدیریت اقتصاد ایران علمی نیست

وی در پاسخ به اینکه چه کسی و کدام دولت مسئول گرانی و تورم کنونی است، عنوان کرد: شخص یا دولتی قیمت‌ها را بالا نبرد. این شرایط اقتصادی کشور است که موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. ما سال‌ها تحریم بوده‌ایم و در اقتصادمان ضعف‌های بنیادین وجود دارد. همچنین برای مدت طولانی متوسط رشد اقتصادی کشور منفی بود. در نتیجه نمی‌توان انتظار ثبات قیمت، ارزانی یا بازگشت قیمت‌ها را داشت.

طبیبیان در پایان خاطرنشان کرد: حجم نقدینگی برای مصارف و مخارج عمومی دولت بسیار بالاست. دیگر باید گفت که دولت هم کنترل قیمت‌ها را ندارد. زیرا اقتصاد کشور بر اساس مبنای علمی اداره نمی‌شود. در نتیجه به همین راحتی نمی‌توانیم منتظر وقوع معجزه در اقتصاد ایران باشیم.

برای مطالعه بیشتر خبر تاریخ ۳۱ اردیبهشت مبنای قیمت‌گذاری کالاها ست را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ممنون و سپاس از تحلیل شما، شکی نیست که نباید امیدی داشته باشیم به رسیدن روز های خوب، فقط برده مدرن کارفرما شدبم، همین 5 تومن حقوق دریافتی هم دو سه ماه یکبار بهمون میدن با تورم ماهانه 30 درصدش میپره!!!

  • ناشناس

    دولت بی تدبیر و ناامید(دیگه سفره های مردم برا همیشه جمع شد) قیمت گوشت افزایش نداشت اونم به لطف سخنرانی آقای رییسی که گفت ما اقلام کم کم گرون میکنیم فرداش قیمت گوشت گران شد

  • ناشناس

    انسان باید گوشت قرمز ماهی مرغ برنج انواع میوه انواع لبنیات رو بخوره تا کارایی مغزش بالا بره الان مردم در تهیه نون خالیشون موندن ،آیا به این فکر نمیکنن که با این بی مدیریتیشون روزی نه چندان دور فرا خواهد رسید که نسلی مریض و بی سواد به وجود خواهند آمد که به سوی قاجاریه عقب گرد خواهیم کرد.

  • ناشناس

    گناه این ملت چیه که باید با این همه ثروت در فقر باشن

  • ناشناس

    دنیامال شما ولی به اخرش فکرکردین یافقط چندروز خوشی این دنیابراتون مهمه؟کمی هم ازآه ونفرین اینهمه ملتی که گرسنگی وفقرروبراشون بوجوداوردین بترسید فقط کمی…