کد مطلب: ۲۹۶۸۵۶

کاهش لحظه ای قدرت خرید مردم

کاهش لحظه ای قدرت خرید مردم

پس از آنكه التهابات بازار ارز به اوج خود رسيد دولت، رئيس كل بانك مركزي را تغيير داد تا بلكه با تغيير سياست‌هاي ارزي، بازار ارز روي آرامش به خود بگيرد، اما با گذشت بيش از يك ماه از تغيير رئيس كل و اعمال سياست‌هاي ارزي جديد وي، باز هم بازار ارز شاهد افزايش لحظه‌اي قيمت‌هاست، به طوري كه نرخ دلار روز گذشته از مرز 14 هزار تومان هم عبور كرد و يورو هم به مرز 17 هزار تومان رسيد.

این افزایش قیمت در بازار ارز درحالیست که نگرانی مردم و تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌ها جو ملتهبی را در بازار به وجود آورده است. مردم نگران افت بیش از اندازه قدرت خرید خود هستند که آنها را در تامین بدیهی‌ترین نیازهای آنها با چالش مواجه می‌کند و تولیدکنندگان نیز نگران کمبود هرچه بیشتر مواد اولیه.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر همین اساس برخی از کارشناسان نسبت به کمبود برخی از کالاها در بازار و نایاب شدن آن طی ماه‌های آینده هشدار می‌دهند. به گفته نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، از شنبه تا دوشنبه ۱۸ درصد از ارزش دارایی‌های دارندگان درآمد‌های ثابت پایین آمده است. قدرت خرید از سال گذشته تاکنون به یک‌سوم تقلیل پیدا کرده است.

در چنین شرایطی، سیاست‌گذار یا وجود دارد و بنا به مسائلی سیاست‌گذاری می‌کند یا یک وادادگی در مقابل اتفاقات است. حریری همچنین می‌گوید: این بی‌خبری و هول و وحشت و هراس در مردم که ناشی از نداشتن تصویری از آینده است، می‌تواند نه تنها به حوزه اقتصاد، بلکه به همه جا ضربه بزند. حتما آنها که درباره این شرایط و دلایل آن توضیح نمی‌دهند دلایل قانع‌کننده‌ای دارند، اما به نظرم محرم‌ترین افراد همین مردم عادی هستند که ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها با درآمد ماهانه کمتر از ۲۰۰ دلار زندگی خود را می‌گذرانند و در چنین شرایطی، دارندگان درآمدهای ثابت از جمله کارمندان، کارگران و به طور کلی حقوق‌بگیران، کسبه جزء، پیشه‌وران و دهقانان نابود می‌شوند.

به اعتقاد فعالان اقتصادی، سیاست‌های ارزی رئیس کل بانک مرکزی جوابگوی مشکلات ریشه‌ای بازار ارز نیست و همین مساله باعث شده توقف فعالیت بی‌رویه دلالان در بازار ارز، دور از دسترس باشد. رشد بی‌منطق قیمت‌ها در بازار آزاد ارز در حالیست که رئیس کل بانک مرکزی سهم این بازار از معاملات ارزی را تنها ۳ درصد اعلام کرده است.

دیروز در سامانه سنا دلار آمریکا ۱۰ هزار و ۵۸۸ تومان داد و ستد شد و هر یورو نیز در این سامانه۹ هزار و ۴۶ تومان معامله شد. روز گذشته التهابات بازار ارز به اوج خود نسبت به حدود دو هفته گذشته رسید و قیمت‌ها لحظه به لحظه رشد کرد. دلار از ۱۴ هزار تومان و یورو از ۱۶ هزار تومان عبور کرد.

این در حالیست که قیمت‌ها در اول هفته جاری برای بازار ارز کمتر از ۱۱ هزار و یورو زیر ۱۲ هزار تومان بود. بازار ارز شلوغ و پررفت‌وآمد است و تقاضا برای خرید بالاست. بررسی‌های میدانی و آنچه صراف‌ها می‌گویند، از این حکایت دارد که با توجه به نوسان تند قیمت‌ها صرافان و دلالان هم از فروش دست کشیده‌اند و تقریبا فروشنده‌ای در بازار نیست. در مقابل با وجود رشد قیمت‌ها، تقاضا برای خرید زیاد است و متقاضیان که انتظار گرانی بیشتر ارز را دارند می‌خواهند با هر قیمتی خرید کنند.

صرافی‌ها می‌گویند پیش‌بینی دقیقی از روال بازار وجود ندارد و هیچ منطقی در کار نیست، اما بعید هم نیست که بعد از این التهابات در چند روز آینده کمی بازار آرام و نرخ‌ها تعدیل شود حتی برای مدتی کوتاه. فعالان بازار دلیل شرایط موجود را سیگنال‌های منفی اخیر برای بازار و به ویژه عدم عرضه و تامین نیاز موجود در بازار می‌دانند.

در حال حاضر به غیر از ارز مورد نیاز واردات کالا که در نیما انجام می‌شود، تمام تقاضای ارز به ویژه ارزهای خدماتی باید در صرافی‌ها تامین شود؛ اما آنچه در مدت اخیر در بازار آزاد مشاهده شد این بود که تعداد محدودی صراف به عرضه ارز خدماتی وارد شده‌اند و آن را هم قیمت بازار آزاد فروختند. این در حالیست که عرضه ارز خدماتی هم ثبات نداشت و در برخی روزها همین چند صرافی هم فروش نداشتند و دلیل آن را نداشتن ارز اعلام کردند.

در این شرایط با توجه به محدود شدن عرضه در بازار آزاد که البته رئیس کل بانک مرکزی نیز بر آن تاکید کرده بود و از سوی دیگر نبود امکان تامین ارز برای حتی همان خدماتی که بانک مرکزی به بازار آزاد واگذار کرد، قیمت‌ها و رکوردهای جدیدی ثبت شد.

منبع: کسب وکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.