خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۵۵۱۹

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از بازار کار بهار امسال نشان می‌دهد:

کاهش چشم‌گیر ورود زنان به بازار کار

کاهش چشم‌گیر ورود زنان به بازار کار

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند: در حالی‌که در سه ساله منتهی به بهار سال 96 هر ساله 500 هزار نفر به جمعیت فعال زنان اضافه شده است. اما این آمار برای بهار سال 97 معادل 190 هزار نفر بوده است.

اگرچه نرخ مشارکت زنان در بازار کار به طور کلی در جهان پایین‌تر از مردان است، اما این آمار برای ایران بیشتر بوده و برخی گزارش‌ها در این خصوص هشداردهنده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود به تحلیل شاخص‌های مهم بازار کار در بهار 1397 پرداخته است. بخشی از این گزارش به وضعیت شاخص زنان در بازار کار پرداخته است.

آنگونه که هسته پژوهشی مجلس گزارش داده در سه ساله منتهی به بهار 96 نرخ جمعیت فعال و خواهان شغل، هر ساله به میزان یک میلیون نفر بیشتر شده است، این میزان هر چند در بهار 97 نیز رشد داشته اما شدت آن نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است. به طوری که امسال افزایش ورود جمعیت فعال با 300 هزار نفر کاهش به 700 هزار نفر رسیده است.

اما در بخش‌هایی از این گزارش که مربوط به شاخص بازار کار زنان است، به کاهش چند هزار نفری ورود زنان به بازار کار اشاره شده است. به نحوی که در این گزارش تاکید شده در حالی‌که در سه ساله منتهی به بهار سال 96 هر ساله 500 هزار نفر به جمعیت فعال زنان اضافه شده است. اما این آمار برای بهار سال 97 معادل 190 هزار نفر بوده است.

گزارش مذکور تاکید می‌کند که در سه سال اخیر به طور کلی افزایش جمعیت فعال کشور روند نزولی داشته است که یکی از عوامل مهم آن کاهش ورود زنان به بازار کار بوده است. در این خصوص جمعیت فعال زنان در سال 95 نسبت به سال 94 به میزان 683 هزار نفر افزایش داشته است. این در حالی است که در بهار 1397 نسبت به بهار 1396 این آمار به 190 هزار نفر بوده است.

بازوی پژوهشی مجلس در گزارش خود می‌نویسد: بررسي اين ارقام نشان می‌دهد با وجود افزايش نرخ مشاركت نيروي كار، اين نرخ به خصوص در زنان همچنان پايين‌تر از ميانگين‌هاي جهاني است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.