کد مطلب: ۶۷۱۱۴۸

هشدار/کرونا دوباره اوج می‌گیرد

هشدار/کرونا دوباره اوج می‌گیرد

یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت کرونا در جهان و ایران، شرایط را شکننده‌تر از گذشته دانست و گفت: در حال حاضر کشور ما هم مانند برخی کشورهای دیگر، در معرض خطر خیزش موارد ابتلا و پیک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، باید منتظر خیرش دوباره کرونا باشیم.

حمید سوری در گفتگو با ایسنا ، درباره آخرین وضعیت کرونا در جهان و ایران، گفت: بعد از اینکه اُمیکرون به عنوان واریانت غالب بر بسیاری از کشورها حاکم شد، طبیعتا به این دلیل که شدت بیماری کاهش یافته بود، موارد مرگ و بستری هم کاهش یافت.

اما موارد ابتلا علی‌رغم اینکه نوساناتی داشت، در بسیاری از کشورها همچنان دیده می‌شود. به همین دلیل هرگز تا به حال از خاموشی اپیدمی از سوی مراکز معتبر دنیا صحبتی نشده است.

وی افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم که اپیدمی خاموش شده یا پاندمی تمام شده که حداقل دو دوره از بیماری بگذرد و ما مورد ابتلای جدیدی نداشته باشیم.

نهایتا از آنجایی که چنین اتفاقی نیفتاده، طبیعتا نیازمند این بودیم که رصد و رهگیری را در فرآیند اپیدمی داشته باشیم و پیگیری را انجام دهیم.

همچنین از آنجاکه در کشور ما که نظام بیماریابی فعال وجود ندارد، تعداد تست‌ها کاهش یافت و نتوانستیم خیلی تصویر روشنی از اپیدمی در کشور داشته باشیم، اما در کشورهایی که بیماری‌یابی فعال دارند، نشان داده شد که این نوسانات در ابتلا ایجاد شده و خیزشی آغاز شده است.

افزایش ابتلا به کرونا در کشورهای همسایه

سوری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور دنیا خیزش در موارد ابتلا به کرونا را نشان می‌دهند، گفت: متاسفانه برخی از این موارد خیزش به تدریج در کشورهای منطقه در حال افزایش است. کشورهایی مانند عربستان، کویت، امارات، پاکستان، عراق، قطر و…

وی با تاکید بر لزوم بیماریابی در کشور، گفت: در حال حاضر کشور ما در معرض خطر خیزش موارد ابتلا و پیک است. برای اینکه بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم، نظام سلامت باید آمادگی لازم را داشته باشد.

وی درباره نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی، گفت: در حال حاضر اوضاع اپیدمی کاملا شکننده است و حتی با احتمال ضعیف بازگشت اپیدمی نیاز است که محافظت کنیم.

این اپیدمیولوژیست درباره شرایط تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا نیز به ایسنا گفت: واکسیناسیونی که در مقابل کرونا انجام می‌شود، در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن، حدود ۷۰ درصد اثربخشی دارند.

یعنی اگر ۱۰۰ درصد مردم واکسن تزریق کرده باشند، ۷۰ درصدشان ایمنی پیدا کرده‌اند.

حال اگر دو دز تزریق شود، شانس ایمنی افزایش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.