کد مطلب: ۷۵۴۸۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کشتی‌های ایرانی ۷ فوریه به پاناما می‌رسند/واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

کشتی‌های ایرانی 7 فوریه به پاناما می‌رسند/واکنش آمریکا چه خواهد بود؟

کشتی‌های ایرانی هفتم فوریه به کانال پاناما خواهند رسید. یک سایت خبری آمریکایی به تحلیل چالش‌های دولت بایدن در برابر این مهمانان ناخوانده پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی و کانال پاناما را در نیوهمپشایر زیر نظر دارد. Washington Free Beacon در گزارشی که صبح یکشنبه منتشر کرده، حضور کشتی‌های نظامی ایران در پاناما را چالش اصلی آمریکا دانسته و نوشته است: این مساله دولت بایدن را در موقعیت دشوارتری قرار می‌دهد، زیرا ایران به دنبال ایجاد تعادل میان ناآرامی‌های داخلی، تنش‌های نظامی و از سرگیری مذاکرات برجامی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به واشنگتن فری بیکن گفت که در حال پیگیری اعلامیه اخیر فرمانده نیروی دریایی ایران است که نشان می‌دهد کشتی‌های جنگی تا ماه آینده در کانال پاناما حضور خواهند داشت. طبق اسناد منتشر شده توسط نیروی دریایی برزیل، پیش از این، دو ناو جنگی ایران، از جمله یک ناو مجهز به موشک‌های کروز ضد کشتی، اژدر و توپ‌های دریایی، در اوایل هفته جاری مجوز پهلوگیری در برزیل را دریافت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به فری بیکن گفت: «ما از این ادعاهای نیروی دریایی ایران آگاه هستیم و نظارت بر تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در نیمکره غربی را ادامه می‌دهیم». این مقام هیچ واکنش احتمالی را از سمت دولت بایدن پیش‌بینی نکرد و به پرسش‌هایی درباره دیدگاه خود نسبت به حضور نظامی رو به رشد ایران در آمریکای لاتین پاسخ نداد.

نفوذ فزاینده ایران در آمریکای لاتین و تلاش اخیر برای ورود کشتی‌های جنگی به کانال پاناما یک مشکل منحصر به فرد برای دولت بایدن ایجاد می‌کند، زیرا این دولت دیپلماسی این منطقه را در بحبوحه افزایش تعداد حکومت‌هایی که اتحاد با تهران را مفید می‌دانند، هدایت می‌کند. به عنوان مثال، ونزوئلا اخیراً یک توافقنامه بزرگ سیاست خارجی با دولت ایران امضا کرده است که باعث می‌شود تهران، نقش خود را در بخش پرسود انرژی این کشور افزایش دهد.

کشتی‌های ایرانی اخیرا سفر به منطقه آمریکای لاتین را افزایش داده‌اند و به ادعای سایت خبری Washington Free Beacon ، اعلامیه ماه جاری نیروی دریایی ایران نشان می‌دهد که ایران به هر طریقی به دنبال حفظ منافع خود است.

نقشه مسیر کشتی‌های ایرانی به پاناما

برجام، بایدن را دچار چالش کرده است

ایران از زمان روی کار آمدن جو بایدن با هدف مذاکره در مورد نسخه اصلاح شده برجام، این رئیس جمهور را دچار چالش کرده است. بر اساس آنچه در این گزارش آمده، از آن زمان، ایران عملیات‌هایی را با هدف قرار دادنِ منافع آمریکا افزایش داده است.

در رسانه با طرح ادعای شتاب گرفتن اعتراضات داخلی در کشور، نوشته است که دولت بایدن از پذیرفتن شکست دیپلماتیک مذاکرات خودداری کرده و همچنان به تلاش برای جلب نظر ایران برای پیوستن مجدد به پیمان هسته‌ای ادامه می‌دهد.

اعلامیه نظامی اخیر یک پیشروی قابل توجه توسط نیروهای جنگی تهران برای ایجاد یک تهدید نظامی در حیاط خلوت آمریکا با کمک حکومت‌های مخالف آمریکا در منطقه آمریکای لاتین را نشان می‌دهد. همچنین دولت بایدن را بیش از پیش برای نشان دادن واکنش تحت فشار می‌گذارد.

جوزف هومیر، تحلیلگر امنیت ملی که به عنوان مدیر اجرایی اندیشکده «مرکز جامعه آزاد امن» بر مسائل آمریکای لاتین تمرکز دارد، گفت که با وجود کشتی‌های جنگی ایران که هم اکنون در برزیل پهلو گرفته‌اند، دولت بایدن فرصتی برای تحریم شبکه‌های ارتباط تهران در آمریکای لاتین دارد.

هومیر گفت: «کشتی‌های جنگی ایران که به ریو دو ژانیرو برزیل فرستاده شده‌اند، حدود یک تا دو هفته تا ورود به منطقه کانال فاصله دارند که به دولت بایدن فرصت می‌دهد تا تحریم‌های خود را اعمال کند. بازدارندگی یکپارچه، که موضع دفاعی دولت بایدن است، مستلزم ادغام در سراسر منطقه درگیری برای جلوگیری از ایجاد فرصت برای رقبا و آسیب به منافع حیاتی ایالات متحده است.

کشتی‌های ایرانی چه زمانی به پاناما می‌رسند؟

به گفته این کارشناس آمریکایی، ایران عملا در حال آزمون و خطا برای انجام تحرکات بیشتر در آینده است و آمریکا اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد و موضع دفاعی ما برا مقابله با این مسائل طراحی شده است. طبق پیش‌بینی هومیر، انتظار می‌رود دو کشتی جنگی ایرانی فردا 30 ژانویه برزیل را به مقصد ونزوئلا ترک کنند و یک هفته پس از آن در روز 7 فوریه وارد کانال پاناما شوند.

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ایران در اشارات اخیر خود گفته است که ورود کشتی‌های جنگی به کانال پاناما بخشی از تلاش ایران برای تقویت حضور در آب‌های بین‌المللی است. نیروی دریایی ایران برای سفر طولانی آماده است و هیچ مانع علمی بخصوصی برای رشد در این زمینه وجود ندارد.

ردپای ایران در این منطقه دهه‌هاست رشد پیوسته‌ای دارد و اتحاد با چین و روسیه آن را تقویت کرده است. همچنین اولویت قرار دادن روابط با آمریکای لاتین که مانند وزنه‌ای برای متعادل‌سازی نفوذ ایالات متحده در این منطقه عمل می‌کند در این مساله تاثیر بسزایی دارد.

علاوه بر تهدید ایران در حیاط خلوت آمریکا و ورود به پاناما، تهدید به بستن تنگه هرمز به عنوان یک مسیر کشتیرانی مهم در خلیج فارس که محل ستیز دائمی ارتش آمریکا با سپاه انقلاب اسلامی ایران بوده، به این تنش‌ها دامن می‌زند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به Washington Free Beacon گفت که مجلس ایران در حال بررسی اقدامی است که فعالیت‌های تجاری اروپایی را در این آبراهه کشتیرانی محدود می‌کند. این مساله روابط بین ایران و اروپا را متشنج‌تر می‌کند آن هم در زمانی که خود پارلمان اروپا در حال بررسی نام‌گذاری سپاه به عنوان یک گروه تروریستی است. او می‌گوید اگر ایران به دنبال چنین اقدامی باشد، واکنش‌های ایالات متحده پیش‌بینی‌نشده خواهند بود.

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تصمیم به انسداد تنگه هرمز را واکنشی تلافی‌جویانه برای سخت‌گیری اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست. آصفری اوایل این هفته در رسانه‌های داخل ایران گفته بود: «ما هم قطعاً سکوت نخواهیم کرد. بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس است». به گفته این نماینده مجلس ایران، «اگر قرار است اروپایی‌ها با نیروهای مسلح ما این گونه رفتار کنند، گزینه‌های دیگری از جمله محدود کردن تردد کشتی‌های تجاری اروپایی در تنگه هرمز را روی میز خواهیم گذاشت».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.