کد مطلب: ۱۱۸۱۶۹

کشت برنج غیر از گیلان و مازندران به صلاح نیست

کشت برنج غیر از گیلان و مازندران به صلاح نیست

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای تامین پرتقال شب عید انجام شده است، گفت: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. به گزارش  صدا و سیما، محمود حجتی اظهارداشت: اگرچه کشاورزان ما نگران محصولات‌شان هستند تا دچار ضرر و زیان نشوند، این نگرانی‌ها همیشه وجود دارد، ما نگران پرتقال شب عید نیستیم

وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای تامین پرتقال شب عید انجام شده است، گفت: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
به گزارش صدا و سیما، محمود حجتی اظهارداشت: اگرچه کشاورزان ما نگران محصولات‌شان هستند تا دچار ضرر و زیان نشوند، این نگرانی‌ها همیشه وجود دارد، ما نگران پرتقال شب عید نیستیم و پیش بینی‌های لازم را در این زمینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی دارای مزیت بالایی هستیم و حتی در برخی از محصولات مثل پسته، خرما، انار و چند محصول دیگر رتبه نخست جهان را داریم.

او با بیان اینکه تولیدات ما بیش از سرانه مصرفی کشور است و قابلیت صادرات این محصولات را داریم ادامه داد: در تراز تولیدات محصولات دامی، کشورمان جزو صادرکنندگان این محصول به شمار می‌رود ضمن اینکه اگر موانع رفع شود و بازار مناسب پیدا کنیم می‌توانیم اکثر تولیدات خود را صادرات کنیم.

حجتی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات کشاورزی‌مان از مرز خودکفایی گذشته و در برخی از محصولات پر کالری مثل گندم که تا دیروز وارد کننده بودیم، امروز به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، افزود: این امر نشان دهنده حمایت تمامی دستگاه‌ها در این زمینه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیرو بحث بهره وری، امسال ۴۰۰ هزار هکتار از سطح کشت محصول گندم را کاهش دادیم اما میزان تولید ما به ۱۴ و نیم میلیون تن رسید که ۱ و نیم میلیون تن اضافه بر نیاز کشور بود.

*باید در تولید برنج هم خودکفا شویم

حجتی با بیان اینکه ما باید در برنج نیز به خودکفایی برسیم، اظهارداشت: معتقدیم که به مصلحت کشور است که گیلان و مازندران به کشت برنج بپردازند و به صلاح نیست که این محصول در سایر استان‌ها کشت شود.

او افزود : در شکر نیز می‌توانیم به خودکفایی برسیم؛ در مدت دو سال بیش از ۴۰ درصد به تولیدات خود افزوده‌ایم که اگر در خوزستان بتوانیم کارخانه قند احداث کنیم، احتمال خودکفایی در شکر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه در روغن به شدت وابسته هستیم ولی در تناوب کشتی که طراحی کرده‌ایم می‌توانیم در مدت ۱۰ سال تا ۷۰ درصد از احتیاج کشور را در داخل تأمین کنیم، ادامه داد: در حال حاضر ۸ درصد از تولید کشور را تأمین می‌کنیم و در برنامه داریم که در سال‌های آینده سطوح کشت کلزا را افزایش ‌دهیم، می‌خواهیم سطح زیر کشت گندم را کم و به صورت تناب به کشت کلزا بپردازیم تا مشکلات علف هرز و غنی کردن خاک را رفع کنیم.

حجتی گفت: با توجه به تولید جهانی ذرت ما می‌توانیم کشت فراسرزمینی را دنبال کنیم، این امر در دستور کار است و ما چندین قرارداد ۴۹ و ۲۵ ساله با کشورهای خارجی منعقد کرده‌ایم که موجب اشتغال زایی و تأمین محصولات مورد نیاز کشور خواهد شد.

او افزود: اساس کار ما افزایش بهره وری، اقتصادی و مکانیزه کردن تولید و مهم‌تر از همه بهینه کردن استفاده از آب است، ما می‌خواهیم از سیستم‌های نوین آبیاری برای کشاورزی بیش از پیش بهره ببریم زیرا هرچه از این سیستم‌ها بیشتر استفاده کنیم کشاورزی پایدارتری خواهیم داشت.

*افزایش اعتبارات مورد نیاز برای پرورش ماهی در قفس

حجتی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان بودجه تعبیه شده در سال ۹۶ برای آبیاری تحت فشار اشاره کرد و افزود: این بودجه در سال جاری تنها ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است.

حجتی با بیان اینکه ۴ میلیون متر مکعب از اراضی سنتی ما می‌توانند از سیستم‌های نوین آبیاری، بهره مند شوند، تصریح کرد: باید سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش آبیاری نوین ببریم؛ توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برنامه دیگر ماست و اگر تولیدات محصولات کشاورزی‌مان را به گلخانه منتقل کنیم، میزان مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش داده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه برای اعطای تسهیلات به کشاورزان در اختیار بانک کشاورزی است، ادامه داد : ظرفیت مغفول در بخش کشاورزی شامل گیاهان دارویی و تولید کشت ماهی در قفس است که کمتر به آنها توجه شده، در حال حاضر میزان تولید در کشت در قفس آبزیان را بالا برده‌ایم و می‌خواهیم اعتبارات در این بخش را افزایش دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.