کد مطلب: ۶۹۰۴۵۱

ترامپ غوغا به پا کرد / مدارک محرمانه در خانه ترامپ چیست؟

ترامپ غوغا به پا کرد / مدارک محرمانه در خانه ترامپ چیست؟

روز گذشته خبر تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا رسانه‌ای شد. ماموران اف‌بی‌آی اسناد محرمانه و فوق محرمانه‌ای را از خانه ترامپ خارج کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محتویات حکم بازرسی خانه دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او به خاطر تخطی‌های بالقوه از «قانون ضد خرابکاری» و سایر اتهامات مربوط به جلوگیری از اجرای قانون و نابودی اسناد دولت فدرال تحت تعقیب است.

همشهری‌آنلاین به نقل از گاردین گزارش داد، محتویات این حکم بازرسی بی‌سابقه نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به دنبال شواهدی درباره رفتار نادرست ترامپ با اسناد محرمانه از جمله برخی از اسناد دارای مهر فوق‌سری بوده‌اند که به حد تخطی از سه قانون کیفری رسیده بود.

جالب توجه اینکه حکم بازرسی تاییدشده به‌وسیله بروس راینهارت، قاضی دادگاه بخش رسیده و مریک گارلند، دادستان کل تایید شده، به ماموران اف‌بی‌آی مجوز ضبط اسنادی را می‌دهد که می‌تواند شواهدی از تخطی ترامپ از قانون ضد خرابکاری باشند.

قوانین دیگر ذکرشده در حکم بازرسی یکی قانون فدرالی است که نابود کردن یا پنهان کردن یک سند به منظور جلوگیری از تحقیقات دولتی جرم محسوب می‌کند و دیگری قانون فدرالی است که نابود کردن غیرقانونی اسناد دولتی را به طور کلی ممنوع می‌کند.

افشای این موارد در پیوست با حکم بازرسی بیانگر تشدید قابل‌ ملاحظه در تحقیقات کیفری وزارت دادگستری آمریکا درباره ترامپ است. این موارد شاید یکی از خطیرترین لحظات سیاسی و قانونی باشند که رئیس‌جمهور پیشین تا به حال با آنها روبرو بوده است.

محکومیت به خاطر زیر پا گذاشتن هر یک از قوانین ذکرشده در بالا می‌تواند پیامدهای شدیدی داشته باشد: برای قانون ضد خرابکاری تا حداکثر ۱۰ سال در زندان فدرال و برای مورد جلوگیری از تحقیقات دولتی تا حداکثر ۲۰ سال زندان و برای نابود کردن اسناد دولتی محروم شدن از عهده‌داری مقامات دولتی در آینده.

چه اسنادی از خانه ترامپ خارج شد؟

محتویات این حکم بازرسی چند روز پس از آن علنی می‌شود که ماموران اف‌بی‌آی اسنادی در حد ۱۱ جعبه را از استراحتگاه مارالاگوی ترامپ در پالم بیچ فلوریدا خارج کردند، از جمله اسنادی که آنقدر حساس به شمار می‌آیند که به طور جداگانه در «رسید» اقلام ضبط‌شده نمی‌توان آنها را فهرست کرد.

حساس‌ترین مجموعه اسناد خارج شده از خانه ترامپ به طور کلی در رده Various Classified/TS/SCI قرار می‌گیرند- حروف مخففی است که به معنای فوق‌سری/اطلاعات حساس طبقه‌بندی‌شده هستند.

حکم بازرسی اف‌بی‌آی جزئیات بیشتری درباره محتویات اسناد محرمانه ضبط‌شده به دست نمی‌دهد. اقلام دیگر خارج شده از مارالاگو شامل پوشه‌های از عکس‌ها، اطلاعاتی درباره «رئیس‌جمهور فرانسه» و یک حکم عفو برای راجر استون، عامل سیاسی ترامپ است.

ترامپ که در کانون یک جنجال به سرعت اوج‌گیرنده قرار گرفته است، روز جمعه وزارت دادگستری را به باد انتقاد گرفت و در بیانیه‌ای گفت: او همه اسناد مورد بحث را از حالت محرمانه خارج کرده بود. ترامپ تاکید کرد:‌ «همه آنها از حالت محرمانه خارج شده بودند.»

ادعای رئیس‌جمهور پیشین بلافاصله با تردید روبرو شد، تا حدی که به این علت که به گفته منابع آگاه اسناد ضبط‌شده ظاهرا دارای مهرهای ابتدایی محرمانه‌شان بوده‌اند.

ترامپ جزئیاتی درباره چگونگی از محرمانه خارج کردن این اسناد ذکر نکرده است و «کش پاتل، یک دستیار پیشین دولت ترامپ گفته است گرچه ترامپ این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرده است، دفتر مشاور کاخ سفید کارهای اداری لازم را انجام نداده است.

اما اینکه رئیس‌جمهور پیشین این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرده است یا نه ممکن است در نهایت اهمیتی نداشته باشد. برای مثال، قانون ضد خرابکاری میان اسناد محرمانه و غیر محرمانه تفاوت نمی‌گذارد- در اختیار داشتن هر سندی تحت شمول این قانون جرم شمرده می‌شود.

اسناد سلاح‌های هسته‌ای در خانه ترامپ

ایسنا همچنین گزارش داد، رئیس جمهور سابق ۷۶ ساله گفت که با انتشار این یادداشت مخالفتی ندارد اما تاکید کرد که قربانی «سوءاستفاده با انگیزه سیاسی از اجرای قانون» توسط «دموکرات های چپ رادیکال» شده است.

ترامپ و وکلایش نسخه‌ای از حکم بازرسی را در اختیار داشتند و می‌توانستند آن را منتشر کنند.

روز پنجشنبه، واشنگتن پست به نقل از منابع نزدیک به تحقیقات اعلام کرد که در میان اسناد کشف شده، اسناد طبقه بندی شده مربوط به سلاح‌های هسته‌ای هم وجود دارد.

ترامپ در اظهارنظری ظاهراً صحت این اطلاعات را رد کرد و گفت که «مسئله تسلیحات هسته‌ای یک فریب و حقه است و اشاره کرد که اف‌بی‌آی ممکن است شواهدی را در خانه او قرار داده باشد».

حمایت تلویحی رئیس سابق سیا از «اعدام» ترامپ

همچنین ایسنا به نقل ازپایگاه خبری نشنال ریویو گزارش داد، مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به توییتی درباره اعدام دو فرد آمریکایی متهم به جاسوسی برای روسیه - و قرار دادن اسناد اسناد هسته‌ای آمریکا در اختیار مسکو - در سال ۱۹۵۳ واکنش نشان داد.

هایدن که سابقا به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت‌ها بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، در پاسخ به توییت مایکل بشلوس، تاریخ‌نگار ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نوشت: به نظر (اعدام آن‌ها) کار خوبی بود.

تحلیلگران محافظه‌کار توئیت نوشته شده توسط مایکل بشلوس را پیشنهادی آشکار برای اعدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خاطر انتشار آن بلافاصله پس از اعلام کشف اسناد فوق محرمانه از منزل ترامپ قلمداد کردند.

گرچه این توییت‌ها اشاره‌ مستقیمی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ندارند، اما در حالی مطرح می‌شوند که واشنگتن پست اعلام کرد که در میان اسنادی که پلیس فدرال آمریکا در محل سکونت دونالد ترامپ به دنبال آن‌ها می‌گرده، اسناد هسته‌ای هم وجود دارند. هنوز مشخص نیست که آیا چنین اسنادی در منزل ترامپ پیدا شده یا نه.

کریستینا باب، وکیل دونالد ترامپ روز پنجشنبه گفت: من در این مورد بخصوص با ترامپ صحبت نکرده‌ام که آیا اسناد هسته‌ای در آنجا نگهداری می‌کند یا نه. اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی در خانه ترامپ باشد.

بر اساس گزارشی جدید از روزنامه پولتیکو، مجوز بازرسی اف‌بی‌آی از مارالاگو، محل سکونت دونالد ترامپ نشان می‌دهد که مقامات اجرای قانون آمریکا در حال بازجویی از ترامپ هستند تا ببینند آیا او در اتهامات خارج کردن یا نابود کردن سوابق، مانع شدن در برابر پیشرفت تحقیقات و نقض قانون جاسوسی آمریکا متهم است یا خیر.

در همین حال، لیستی از اقلام خارج شده از منزل ترامپ که به دست وال استریت ژورنال رسیده نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه سند محرمانه در خانه ترامپ پیدا کرده، از جمله اسناد فوق سری که لزوما باید در ساختمان‌های ویژه دولتی نگهداری شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.