کد مطلب: ۳۶۷۷۶۸

کشورهایی که بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارند

کشورهایی که بزرگترین ذخایر نفت جهان را دارند

از زمان ظهور صنعت نفت در اواسط قرن نوزدهم، این منبع انرژی، امکان تولید نیروی فراوانی را فراهم کرده و باعث به راه افتادن جنگ‌ها و تغییرات ژئوپلیتیکی در کشورهای مختلفی شده که برای کنترل عرضه رقابت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، نفت برای حمل‌ونقل، تولید برق و تامین روشنایی منازل، فعالیت کارخانه‌ها و ماشین‌آلات و به عنوان یک ماده خام برای تولید کود به منظور افزایش تولید مواد غذایی و تولید مواد پلاستیکی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

پایگاه خبری کومپلئو در گزارشی به بررسی کشورهایی پرداخته که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر قطعی نفت هستند. این کشورها عبارتند از:

۱- ونزوئلا: ۳۰۰ میلیارد بشکه

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت را در میان هر کشوری در جهان دارد که به بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر قطعی بالغ می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۱ از عربستان سعودی به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت سبقت گرفت و در صدر ایستاد. با این حال توسعه این ذخایر عظیم، به دلیل ناآرامی سیاسی، در چند سال اخیر عقب افتاده است. این کشور همچنین ذخایر عظیمی از ماسه نفتی مشابه کانادا دارد.

۲- عربستان سعودی: ۲۶۹ میلیارد بشکه

عربستان سعودی به مدت چندین دهه بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار داشت اما اکنون به رتبه دوم تنزل کرده و تا ژانویه سال ۲۰۱۶، میزان ذخایر نفت قطعی این کشور ۲۶۹ میلیارد بشکه بود. ظرفیت‌های نفت عربستان سعودی معادل یک پنجم از ذخایر مرسوم جهانی برآورد شده که بخش قابل توجهی از آنها در چند میدان نفتی بزرگ وجود دارند.

اگر عربستان سعودی فعالیت‌های اکتشافی خود را افزایش دهد، ذخایرش در آینده از ذخایر ونزوئلا بالاتر خواهد رفت.

۳- کانادا: ۱۷۱ میلیارد بشکه

کانادا با داشتن ۱۷۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت قطعی، در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. ذخایر ماسه نفتی در آلبرتای کانادا، بیش از ۹۵ درصد از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. این ایالت همچنین ذخایر نفت مرسوم قابل توجهی دارد و عمده صادرات نفتش به آمریکا انجام می‌گیرد. ماسه نفتی نقش مهمی در رشد عرضه سوخت مایع در جهان طی چند سال گذشته داشته است.

۴- ایران: ۱۵۸ میلیارد بشکه

ذخایر نفت قطعی ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه تا ژانویه سال ۲۰۱۶ برآورد شد. اگر تولید نفت ایران با نرخ سال ۲۰۰۶ ادامه پیدا کند، انتظار می‌رود ذخایر نفت ایران به مدت حدود نیم قرن دوام پیدا کند.

۵- عراق: ۱۴۳ میلیارد بشکه

عراق با داشتن ۱۴۳ میلیارد بشکه ذخایر نفت، در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است. با این حال بخش انرژی این کشور از ناآرامی‌های داخلی و اشغال نظامی آسیب دیده است. برآورد می‌شود مناطق اکتشاف نشده این کشور ذخایر نفت وسیعی داشته باشند. تحریم‌ها و دو جنگی که این کشور پشت سر گذاشت، به زیربنای نفتی آن آسیب زد. بصره، بغداد و رمادی شهرهایی هستند که عمده ذخایر نفت عراق را دارند.

۶- کویت: ۱۰۴ میلیارد بشکه

کویت با وجود این که کشور کوچکی به شمار می‌رود، اما جایگاه مهمی در ذخایر نفت جهان دارد. این کشور که یکی از اعضای اوپک است، ۸ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. کویت ۱۰۴ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که ۷۰ درصد آنها در میدان بورگان واقع شده که دومین میدان نفتی بزرگ جهان است. کویت از سال ۱۹۳۸ از این میدان نفت تولید می‌کند.

۷- روسیه: ۸۰ میلیارد بشکه

روسیه ۸۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که بخش عمده‌ای از آنها در دشت‌های سیبری واقع شده‌اند. تولید نفت این کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی افت کرد اما اندکی بعد با خصوصی سازی بخش انرژی، احیا شد. با تداوم فعالیت اکتشافی، انتظار می‌رود ذخایر نفت این کشور در قطب شمال افزایش پیدا کند.

۸- امارات متحده عربی: ۹۸ میلیارد بشکه

امارات متحده عربی ۹۸ میلیارد بشکه ذخایر نفت تا ژانویه سال ۲۰۱۶ داشت. ذخایر نفت میدان زکوم که سومین میدان نفتی بزرگ خاورمیانه است، ۶۶ میلیارد بشکه برآورد شده است. بیش از ۹۰ درصد از ذخایر امارات متحده عربی در ابوظبی و پس از آن دوبی و شارجه قرار دارند.

۹- لیبی: ۴۸ میلیارد بشکه

لیبی با ۴۸ میلیارد بشکه ذخایر نفت، بیشترین ذخایر نفت را در میان کشورهای آفریقایی دارد. منطقه وسیعی از لیبی که امکان وجود ذخایر جدید نفت را دارد، اکتشاف نشده مانده است.

۱۰- نیجریه: ۳۷ میلیارد بشکه

نیجریه بزرگترین تولیدکننده نفت در آفریقا است و ظرفیت تولید روزانه آن بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز است. ذخایر نفت این کشور ۳۷ میلیارد بشکه برآورد شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.