کد مطلب: ۶۹۰۵۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو، با هزار شاکی چیست؟

ماجرای پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو، با هزار شاکی چیست؟

اخیرا یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، گزارشی را در مورد یک پرونده کثیرالشاکی کلاهبرداری در فروش خودرو منتشر کرد. اما خبرگزاری قوه قضائیه می‌گوید این پرونده جدید نیست و متهمان آن محاکمه و محکوم شده‌اند. ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه فارسی زبان ایران اینترنشنال، اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که به کلاهبرداری در فروش خودرو اختصاص دارد. ماجرا مربوط به افرادی است که در ساوجبلاغ اقدام به فروش شبکه‌ای خودرو می‌کردند. این پرونده سال گذشته مورد بررسی گرفت و متهمان به حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. محکومان اقدام به اخذ مال مردم کرده‌ بودند و بسیاری از خودروها را نیز به آنها تحویل نداده بودند.

امروز خبرگزاری میزان ، وابسته به قوه قضاییه به گزارش منتشر شده در ایران اینترنشنال واکنش نشان داده است. میزان توضیح داده که دادگاه این پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو ، سال گذشته با ۹۹۵ شاکی برگزار شد. در ادامه نیز متهمان با صدور احکام، «نقره داغ» شدند.

این دادگاه، علنی بود. اما به دلیل حضور بسیاری از شاکیان در شهرستان‌ها و شرایط کرونایی، تعداد از آنها از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه حضور داشتند.

جلسه دادگاه کلاهبرداری در فروش خودرو، روز یکم اسفند سال ۱۴۰۰، در دو نوبت صبح و عصر در یکی از شعب دادگستری شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

ماجرای کلاهبردای در فروش خودرو چه بود؟

متهم ردیف اول این پرونده کثیرالشاکی فروش خودرو (کلاهبرداری شبکه‌ای)، حسین سامانی‌پور، بود. او به همراه دیگر متهمان، با مانورها و تبلیغات فریبکارانه مبالغی را از شاکیان اخذ می‌کرده است.

۱۸ متهم این پرونده، حداکثر مجازات متناسب قانونی محکوم شدند که شامل حبس، جزای نقدی، رد مال و مجازات‌های تکمیلی بود. همچنین به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، برای اولین بار در کشور، موضوع کاهش ارزش پول در صدور حکم به رد مال مورد توجه دادگاه قرار گرفت. در نتیجه متهمان به پرداخت وجوه دریافتی از مالباختگان با لحاظ کاهش ارزش و قدرت خرید پول به نسبت زمان دریافت وجه از شاکیان تا زمان رد آن به مالباختگان، محکوم شدند.

برخی از محکومان این پرونده پس از صدور رای، اقدام به تجدیدنظرخواهی کردند که حکم دادگاه تجدیدنظر هنوز صادر نشده است.

متهم پرونده مداح بود؟

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، همچنین با رد برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص برخی از متهمان این پرونده، گفت: متهم ردیف اول این پرونده کارمند یک شرکت خصوصی بوده. در کنار آن مداحی هم می کرده است. اما ارتباطی با مداحان مطرح و یا نهادهای رسمی کشور نداشته.

وی افزود: در مورد یکی از متهمان مطرح شده که وی از مدافعان حرم است. در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد. وی صرفا کارمند بیمارستانی در نظرآباد بوده و اصلا جزو رزمندگان مدافع حرم نیست.

پرونده‌ای با هزار شاکی

ایرنا ، یکم اسفند ۱۴۰۰ در مورد این پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو نوشت: جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی فروش خودرو (کلاهبرداری شبکه‌ای) با حدود ۲ هزار شاکی، امروز در دو نوبت صبح و عصر به ریاست قاضی حسین سعیدی در شعبه ۱۰۴ کیفری ۲ دادگستری شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

براساس کیفرخواست میزان مال برده شده از ۶۷۰ شاکی مبلغ ۸۶۵ میلیارد ریال است. متهم ردیف اول با انعقاد قرارداد و از طریق امیدوار کردن برای تحویل خودرو صفر کیلومتر از کارخانه به شاکیان و داشتن ارتباط با افراد خاص، اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها کرده است. متهم با جذب نفرات و دادن حق کمسیون به آن‌ها اقدام به کلاهبرداری کرده. اما پس از کسب سود، اقدام به خرید خودرو از بازار کرده است.

امین سپهری‌پور نماینده دادستان گفت: این کلاهبرداری در ۳ مرحله صورت گرفته است. متهم با عقد قرارداد و بعضا بدون قرار داد با دادن وعده به اخذ مبالغی بابت تحویل خودرو به افراد اقدام می کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که قیمت پراید ۳۵ میلیون تومان بود، متهم ۳۰ میلیون تومان از افراد اخذ کرده. بعد از آن در بخش بتن سیمان فعالیت کرده است.

سپهری پور ادامه داد: مبالغ اخذ شده ابتدا به حساب واسطه‌ها واریز شده. در ادامه پس از برداشت حق کمیسیون توسط واسطه‌ها این مبالغ به حساب نفر اصلی واریز می شدند.

به گفته وی، متهم ردیف اول مردم را به بهانه دادن خودروی صفر کیلومتر وسوسه می‌کرده است.

متهمان می‌دانستند پول‌ مردم قابل برگشت نیست!

خبرگزاری صدا و سیما نیز نوشت: دادگاه رسیدگی به پرونده‌ای با هزار شاکی فروش خودرو، به ارزش بیش از ۸۶ میلیارد تومان در ساوجبلاغ برگزار شد.

مهدی محمدی، رییس دادگستری شهرستان ساوجبلاغ گفت: متهم ردیف اول در ابتدا نسبت به اخذ وجه، اعتماد عموم مردم را جلب کرده. در ادامه با توجه به اختلاف قیمت زیادی که در قیمت مصوبه کارخانه با بازار وجود داشته مال‌باختگان اقدام به پرداخت وجه می کردند.

او افزود: متهم علی‌رغم اطلاع دقیق از این موضوع که مبالغی که از مردم اخذ می شود غیرقابل بازگشت است و امکان تحویل خودرو وجود ندارد به اقدام خود اصرار و نسبت به اخذ وجوه به تعداد بسیار از مردم اقدام کرده. او در مجموع مبلغ ۸۶۵ میلیارد ریال از مال‌باختگان اخذ کرده است.

صحنه‌سازی متهم پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو

پیش از این، فرمانده انتظامی استان البرز در مورد متهم پرونده کلاهبرداری در فروش خودرو گفته بود: فردی که با معرفی خود به عنوان کارگزار شرکت‌های خودروسازی، اقدام به ۵۰۰ فقره کلاه‌برداری به ارزش پنج هزار میلیارد ریال کرده بود در ساوجبلاغ دستگیر شد.

سردار عباسعلی محمدیان روز ۸ دی ۱۳۹۹ به رسانه‌های توضیح داد: در پی دریافت اخباری مبنی خرید و فروش و واگذاری خودروهای شرکت‌های داخلی به قیمت نمایندگی و پایین‌تر از قیمت بازار در سطح شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد و استان‌های هم‌جوار توسط یک کلاه‌بردار حرفه‌ای و همچنین مراجعه افراد زیادی به عنوان شاکی به دادسرا و پلیس آگاهی شهرستان مبنی بر واریز مبالغ زیادی به حساب نامبرده و همدستانش، بررسی موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه کارآگاهان مشخص شد، متهم با تشکیل باندی گسترده خود را به عنوان کارگزار شرکت‌های خودروسازی داخلی معرفی کرده. او با تحویل دادن تعداد محدودی خودرو با قیمت کارخانه به مال‌باختگان، طمع آن‌ها را برانگیخته. در ادامه مبالغ هنگفتی برای فروش چندتایی خودرو از آن‌ها دریافت و سپس متواری شده است.

فرمانده انتظامی استان البرز اظهار داشت: کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی متوجه شدند، نامبرده قصد خارج شدن از کشور را دارد و با اعلام ربوده شدنش توسط پدرش، قصد گمراه کردن مأموران و زمان خریدن برای فرار از کشور را دارد.

سردار محمدیان تصریح کرد: در ادامه کارآگاهان با انجام تحقیقات گسترده و انجام اقدامات اطلاعاتی مخفیگاه متهم را در یکی از روستاهای ساوجبلاغ شناسایی کرده و در یک عملیات غافلگیرانه در نیمه‌های شب نامبرده را دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند ( مهر ).

مبع عکس: میزان

آخرین اخبار درباره فروش خودروسازان را در صفحه پیش‌فروش خودرو دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.