کد مطلب: ۲۴۳۳۱۱

نوبخت مطرح کرد

کمبودی در منابع ارزی کشور نداریم

کمبودی در منابع ارزی کشور نداریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همه گروه‌های نیازمند ارز باید شناسایی و تعیین تکلیف شوند.

نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار ارز اظهار داشت: از زمانی که نرخ رسمی دلار از 3800 به 4200 تومان تغییر کرد دولت در حوزه کالاهای اساسی و دارو مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به منظور جبران مابه التفاوت نرخ دلار اختصاص داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به فعالیت سامانه نیما بانک مرکزی افزود: نقص این سیستم جدید اینست که نیازبرخی از متقاضیان ارز هنوز به سامانه وارد نشده است؛ 3 دسته اصلی بیماران دانشجویان و مسافران تعیین تکلیف شده‌اند اما سایر گروه‌هایی که به ارز نیاز دارند باید شناسایی و تعیین تکلیف شوند.

نوبخت ادامه داد: کارگروهی در این ارتباط تشکیل شده تا موارد نیاز ارزی که در مدل جدید پیش‌بینی نشده را به طور کامل شناسایی و به مدل جدید ارزی اضافه کند.

وی افزود: برخی از گروه‌های نیازمند به ارز، با رقم فعلی تعیین شده با ارز 4200 تومان قادربه رفع نیازهای خود نیستند و ازآنجا که ما هیچ بازار قانونی و رسمی غیر از بازار فعلی را به رسمیت نمی‌شناسیم، بنابراین ما موظف به تأمین نیاز این گروه‌ها نیز هستیم و درتلاشیم تا این مشکلات به زودی رفع شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته قدرت پول ملی ما با نرخ دلاری که کالاها به کشور وارد می‌شود سنجیده می‌شوند و نه موارد جزئی که در خیابان خرید و فروش می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه منابع ارزی کشور کافی است بیان کرد: در حال حاضر 30 میلیارد دلار عرضه ارز بیشتر از نیاز داریم.

نوبخت با اشاره به نوسانات بازار ارز تصریح کرد: در چنین شرایطی از خود مردم انتظار داریم کمک کنند تا با از بین رفتن تقاضاهای کاذب و غیر ضروری، فشار غیر واقعی در بازار ایجاد نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بازار ارز بخش کوچکی از اقتصاد 420 میلیارد دلاری کشور است و مشکل اساسی ندارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در شرایط امروز که برخی کشورها به ما زور می گویند باید رفتار مردم به گونه‌ای باشد که دشمنان از از ایجاد اختلال در اقتصاد کشور مایوس شوند.

نوبخت تاکید کرد: اکنون برای واردات همه کالاها حتی کالاهای لوکس دلار 4200 تومانی اختصاص داده می‌شود به گونه‌ای که از ابتدای اجرای طرح جدید ارزی، 4 میلیارد و 650 میلیون دلار ثبت سفارش شده و بیش از 2 میلیارد دلار آن نقد و تبدیل به ریال شده است.

وی افزود: با این اوصاف هر کالایی با قیمت بیشتر از 4200 تومان وارد کشور شده باشد به طور قطع قاچاق بوده و از طریق ثبت سفارش وارد کشور نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.