کد مطلب: ۷۱۶۷۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آژیر قرمز منابع آبی/ قطع آب مشترکان تهرانی آغاز شد

آژیر قرمز منابع آبی/ قطع آب مشترکان تهرانی آغاز شد

آمارهای جدید از ذخایر سدها نشان از افزایش تنش‌آبی در ایران می‌دهد. تاکنون تنها ۳۷ درصد از مخازن سدها پر شده است. ضمن اینکه در برخی استان‌ها از جمله همدان، اصفهان، تهران و… وضعیت به مراتب بدتر است. از نیمه مهرماه تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ انشعاب آب شهروند تهرانی قطع شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران آب ندارد؛ البته نه به آن معنا که تمام ذخایر آبی در کشور به صفر رسیده باشد، اما این هشداری است که سال‌ها کارشناسان و فعالان محیط‌زیست می‌دهند. ذخایر سدها هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود. حالا چند ماهی می‌شود که زنگ خطر کمبود آب به صدا درآمده است.

کاهش متوسط بارندگی در کشور از ابتدای سال جاری حکایت از وضعیت نگران‌کننده آبی در کشور می‌داد. سال گذشته ایران با خشکسالی مواجه بود و حالا نیز خشکسالی دیگری را می‌گذارند.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در تازه‌ترین گزارش خود به وضعیت سدهای کشور تا ۳۰ مهر سال جاری پرداخت. بر اساس این گزارش تنها ۳۷ درصد از مخازن سدها پر شده است. ضمن اینکه بررسی جزئیات این گزارش نشان می‌دهد در برخی از استان‌ها وضعیت به مراتب بدتر از تهران است.

تهران با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت، در ماه‌های اخیر بارها هشدار کم‌آبی گرفت. امسال سومین سال آبی خشک پیاپی تهران است. بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب تهران این تنش آبی تهران در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

هشدار کم‌آبی به قطع ۲۸۰۰ انشعاب آب رسید

بر اساس داده‌هایی که آبفای تهران به تجارت‌نیوز داد، میزان ذخایر سدهای تامین‌کننده آب تهران، ۳۵۴ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد. در همین حال مصرف لحظه‌ای آب توسط شهروندان تهرانی باید حداکثر ۳۵ هزار لیتر در ثانیه باشد، ولی ۴۲هزار لیتر است.

امروز خبری مبنی بر اینکه تهران فقط ۱۰۰ روز آب دارد، در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که آبفای تهران آن را تکذیب کرد. اما آنطور که این شرکت اعلام کرد، از نیمه مهر تا روز گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ انشعاب آب شهروند بدمصرف در تهران قطع شده است.

کسری ذخایر آب در تهران

مجموع پنج سد تهران تاکنون فقط ۱۹ درصد پر شده است. ذخایر این سدها نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌هایی که آبفای تهران به تجارت‌نیوز داده، در شرایط نرمال، میزان ذخایر مخازن آب تهران باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب باشد. اکنون این رقم ۷۰۰ هزار متر مکعب است که نشان از کسری ۷۰۰ هزار متر مکعبی مخازن آب سطح شهر تهران در روز می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اسفند سال ۱۴۰۰ نیز مجموع پنج سد تهران فقط ۱۸ درصد پر شده بود و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشت. سازمان هواشناسی کشور اخیرا از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۱ خبر داد. با این حساب وضعیت تنش آبی نگران‌کننده‌تر هم می‌شود.

حالا آبفای تهران اعلام کرده که پایداری گرما در مهر‌ماه و تداوم مصرف بالای آب در تهران روند کاهش ذخایر مخازن را پی داشته است؛ به گونه‌ای که در روزهای منتهی به آبان، حجم آب مخازن سطح شهر تهران روزانه حدود ۶۰۰ هزار متر مکعب نسبت به شرایط نرمال کسری دارد.

کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی ذخایر سدهای ۱۱ استان

در یک نمای کلی ۱۱ استان در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش موجودی آب داشته‌‌اند. اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، قم، گیلان، سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر، خراسان شمالی، کرمانشاه فارس در این دسته قرار می‌گیرند.

ذخیره سد اکباتان_ آبشینه تنها یک درصد پر شده است. سد سفیدرود در گیلان ۸ درصد، چاه نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد، زاینده‌رود در اصفهان ۱۱ درصد و کرخه در خوزستان ۱۴ درصد پر شده است.

اگر بخواهیم سدهایی که زیر ۲۰ درصد پر شده‌اند را لیست کنیم، چهار سد دیگر به اسامی بالا اضافه می‌شود. سد شهید رجایی در مازندران ۱۵درصد، سد ارس خداآفرین در آذربایجان شرقی ۱۶ درصد، سد تهم در زنجان ۱۹ درصد و سد دوستی در خراسان رضوی نیز ۱۸درصد پر شده‌اند.

آمارهای بالا از ذخایر سدها ، شدت گرفتن تنش آبی را در کشور نشان می‌دهد. اگرچه گفته شد بخشی از بارش‌های سیل‌آسای تابستان به سدها رسید اما باز هم نتوانست سدها و به طور کلی ایران را از خشکسالی نجات دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.