کد مطلب: ۶۳۲۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقصر کمبود بنزین کیست؟/ تامین بنزین نوروز مشکل است؟

مقصر کمبود بنزین کیست؟/ تامین بنزین نوروز مشکل است؟

واردات گازوئیل نگرانی‌ها از واردات بنزین را هم افزایش داده است. گازوئیل در حالی به کشور وارد شده که تنها چند روز تا پایان زمستان و شروع موج سفرهای نوروزی مانده است و احتمالا افزایش سفرها، بمشکلاتی در تامین سوخت به وجود آورد. اما چرا مشکل کمبود سوخت داریم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشی گرفتن مصرف گازوئیل از تولید آن، منجر به واردات این سوخت شده است. این در حالی است که پیش از این، جواد اوجی، وزیر نفت هشدار داده بود تا دو سه، سال آینده از صادرکننده بنزین، تبدیل به واردکننده آن می‌شویم. حالا نگرانی‌ها از کمبود بنزین در کشور، بیش از همیشه حس می‌شود.

البته وزیر نفت تنها فردی نبود که درباره کمبود بنزین هشدار داد. چندی بعد هم کرامت ویس کریمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رشد ۱۵ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور ۸۶ میلیون لیتر بود در حالی که این میزان در مدت مشابه سال پیش، ۱۱ میلیون لیتر افزایش داشته است.

محدودیت‌های اعمال شده کرونا در دو سال پیش، تاثیر زیادی بر میزان مصرف بنزین داشت. مصرف بنزین در سال ۹۹ روزانه ۴۰ میلیون لیتر در روز بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی کرده بود مصرف روزانه بنزین امسال بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر باشد.

این اظهارات در زمانی مطرح می‌شود که ستاد مقابله با کرونا هم محدودیت‌های دو ساله سفرهای نوروزی را لغو کرد. ستاد مقابله با کرونا در آخرین جلسه خود اعلام کرد افرادی که سه دوز واکسن زده‌اند، می‌توانند برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کنند.

بنابراین، قرار نیست محدودیت‌های سراسری در کشور وضع شود. احتمالا سفرهای نوروزی در سال جدید رشد قابل‌توجهی داشته باشند و به همان نسبت، مصرف بنزین هم بالاتر می‌رود.

حالا دولا سیزدهم، علاوه بر بحران برق در تابستان و گاز در زمستان، با یک بحران جدید روبه‌رو می‌شود؛ بحران کمبود بنزین در بازه زمانی سفرهای نوروزی.

ایران دومین دارنده منابع گازی است که در زمستان‌ها دچار مشکل کمبود گاز است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر ایران به برنامه توسعه عمل می‌کرد، حالا مشکل تامین برق تابستان را نداشت. اما چرا از صادرکننده بنزین تبدیل به واردکننده آن شدیم؟

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‎های نفت گاز و پتروشیمی ایران، پیش از این به تجارت‌نیوز گفت: اشکال کشور توسعه بی‌قواره خودروسازی است. این عامل یکی مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد بنزین در کشور است. صنعت خودروسازی در حال حاضر، خودروهایی تولید می‌کند که دو سه برابر بیش از متوسط خودروهای استاندارد تولیدی در دنیا، بنزین مصرف می‌کند.

حمید رضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی هم نظری مشابه دارد. به نظر او هم خودروهای نامناسب، دلیل اصلی مصرف زیاد بنزین در کشور است. صالحی معتقد است: ما که سالها بنزین وارد می‌کریم، در دوره‌ای حتی توانستیم صادرکننده بنزین هم باشیم اما سیاست‌های غلط سیاست‌گذار از جمله ممنوعیت واردات خودروهای برقی و یا هیدروژنی موجب شد کار به اینجا بکشد.

این در حالی است که انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان و مقامات دولتی، به سوی مردم دراز است. آن‌ها، ارزان بودن بیش از حد بنزین و به طور کلی، حامل‌های انرژی را دلیل اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در کشور می‌دانند. این دسته، ادعا می‌کنند یارانه پنهانی که دولت به این سوخت اختصاص داده، باعث شده که مصرف بنزین در کشور بالا رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.