کد مطلب: ۲۶۳۴۷۱

آیا علی کریمی گرانی را دریبل می‌زند؛ نگاه مطبوعات چیست؟

آیا علی کریمی گرانی را دریبل می‌زند؛ نگاه مطبوعات چیست؟

بررسی مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور حاکی از آن است که اکثر آنها به کمپین «نه به گرانی» علی کریمی چندان خوشبین نیستند هر چند که نفس اقدام وی را مورد تشویق قرار داده‌اند.

میلاد مرادی: علی کریمی بازیکن سال‌های نه چندان دور مستطیل سبز این روزها ردای مبارزه با فساد و گرانی به تن کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کریمی که مناظره وی با مسئولان فدراسیون در زمستان سال گذشته مشهور شد، دیروز در اقدامی کمپینی را در فضای مجازی بر علیه گرانی به راه انداخت که به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

وی در پست اینستاگرامی خود گفته بود: بیایید تا 1 ماه چیزی از بازار نخریم. نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده. بیایید واسه یه بار هم با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورها که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن.

اما کمپین علی کریمی فراتر از آن چیزی که تصور می‌شد با استقبال روبرو شد. بعد از انتشار این پست، به سرعت کنشگران، اهالی رسانه، ورزشکاران و هنرمندان از آن استقبال کردند و نسبت به انتشار آن اقدام کردند.

نخریدن کالاهای لوکس چه دردی را دوا می‌کند؟

بررسی روزنامه‌های صبح امروز نشان می‌دهد که این اقدام علی کریمی به میزان قابل‌توجهی در رسانه‌ها بازتاب داشته است. روزنامه آفتاب یزد عکس صفحه اول خود را به علی کریمی اختصاص داده و با تیتر « چرا پیشنهاد علی کریمی کارایی ندارد » به بررسی این کمپین پرداخته است.

این روزنامه در تحلیل خود و در گفتگو با یک جامعه‌شناس و روانشناس به این نتیجه رسیده که کمپین فوق کارایی ندارد. حریرچی، جامعه‌شناس در گفتگو با این روزنامه گفته است: نخریدن کالاهای لوکس چه دردی را دوا می‌کند؟

سهیل رضایی، روانشناس نیز در گفتگو با آفتاب یزد گفته است: تحریم زمانی به جاست که احتکار وجود داشته باشد. روزنامه اعتماد اما تیتر « نگاه به مردم به جای نگاه به دولتمردان » را برای بررسی کمپین علی کریمی انتخاب کرده است.

این روزنامه در تحلیل خود اعتقاد دارد کریمی برخلاف سایر سلبریتی‌ها که کمپین «پشیمانی» را شکل دادند، هنوز امیداوار است و به جای درخواست از دولت از مردم درخواست کرده است.

اعتماد در ابتدای تحلیل خود آورده است: گاه ما بيشتر به سمت دولت است تا مردم. بسامان كردن همه‌چيز را از دولت مي‌خواهيم و از دولتمردان انتظار داريم. اگر اوضاع درست نشود معمولا استعداد عجيبي در دلسرد شدن داريم و هشتگ پشيمانيم زدن براي‌مان كاري ندارد.

اعتماد در نهایت این سوال را مطرح می‌کند: مردمي كه درخواست نهاد دولت براي انصراف از يارانه را ناديده گرفتند خيلي زود دعوت يك «ستاره» را پذيرفتند و به آن پاسخ مثبت دادند. پاسخي مجازي كه بايد ديد آيا فراتر از اشتراك‌گذاري در اينستاگرام و توييتر مي‌رود و به حوزه عمل مي‌رسد يا نه؟

روزنامه همشهری نیز با اختصاص عکس صفحه اول خود به این کمپین تیتر « همبستگی علیه گرانی » را انتخاب کرده است. این روزنامه آورده است: همزمان با کمپین گران نمی‌خریم، ارزش بورس و فرابورس در دور روز مبادلاتی اخیر 25 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

روزنامه جام‌جم نیز با تیتر « نه به اقتصاد دلالی » به بررسی این کمپین در گفتگو با یکی از مجریان اقتصادی صدا و سیما پرداخته است.

این مجری اقتصادی در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: در این شرایط رسانه‌ها باید این آگاهی را به مردم بدهند که روی موج گرانی سوار نشوند چون در نهایت ضرر خواهند کرد. فرهنگ‌سازی درباره «نه به خرید کالای گران» باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.دلالی نه سودی برای خود سرمایه‌گذار دارد و نه پایه‌های اقتصاد را برای نسل آینده محکم می‌کند.

کنشگری علی کریمی در سپهر اقتصاد را می‌توان مصداق فردی با انگیزه پاک و انگیخته نادرست دانست.

بررسی مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور حاکی از آن است که اکثر آنها به کمپین «نه به گرانی» علی کریمی چندان خوشبین نیستند هر چند که نفس اقدام وی را مورد تشویق قرار داده‌اند. درست شبیه واکنشی که مردم هنگام مناظره وی با محمدرضا ساکت، مسئول فدراسیون فوتبال در تلویزیون داشتند.

انگیزه را معمولا نیت یک فرد از انجام کار و انگیخته را شیوه انجام آن کار توسط فرد تعریف می‌کنند. از نگاه برخی کارشناسان، کنشگری علی کریمی در سپهر اقتصاد را می‌توان مصداق فردی با انگیزه پاک و انگیخته نادرست دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شهرزاد ترنج

    ممنون ازكمپين بسيارهوشمندانه وبجاي شما
    همانطوركه تمام مردم فهيم ايران ميدانندوبارها اينگونه افزايش شديدقيمتها رالمس كرده ومتاسفانه مجبوربه تحمل آن بوده اند هرچندكه اينگونه گراني وسوء استفاده ها به نفع دلالها ودزدهاهم ميباشدولي اصل آن وشروع آنهاربطي به دزدها ودلالهاندارد وكارازجاهاي ديگري خراب است