کد مطلب: ۶۷۹۴۱۹

کولر صنعتی سلولزی

کولر صنعتی سلولزی

کولرهای صنعتی سلولزی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان سرمایش مکان مورد نظر را با آن تامین نمود.

با نزدیک شدن به فصل گرما، اکثر افراد به دنبال یک روش مقرون به صرفه برای سرمایش محیط مورد نظر خود هستند. این تصمیم گیری برای محیط‌های بزرگتر مانند، مراکز صنعتی، تجاری، فرهنگی و یا حتی منازل مسکونی بزرگ سخت‌تر می‌شود. کولرهای صنعتی سلولزی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان سرمایش مکان مورد نظر را با آن تامین نمود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کولرهای صنعتی سلولزی بپردازیم و سپس مزایا و معایب آن را نسبت به سایر سیستم های سرمایشی بررسی کنیم؛ با ما همراه شوید…

در شرایط آب و هوایی گرم و خشک؛ کولرهای آبی یک گزینه ی بسیار عالی بشمار می روند. یک کولر آبی از فن سانتریفیوژ، پمپ آب و پد سلولزی برای حفظ رطوبت ساخته شده است. هوای گرم و خشک توسط فن سانتریفیوژ به درون کولر می کشد. دمای هوای وارد شده به کولر توسط واسط تبخیری (پد سلولزی و یا پوشال) کاهش و رطوبت آن افزایش می باید. کارایی یک کولر آبی به رطوبت نسبی، دمای محیط، سرعت فن، کیفیت آب و نوع پد کولر وابسته است.

اجزاء کولرهای صنعتی سلولزی

WhatsApp Image 2022 07 11 at 4.32.19 AM

بدنه کولر

جنس بدنه ی کولرهای صنعتی سلولزی و ضخامت آن با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی ضخامت بدنه ی کولر با استحکام آن رابطه ی مستقیم دارد. بدنه ی کولرهای صنعتی اغلب از نوع گالوانیزه است که با پوشش های رزینی در برابر خوردگی، پوسیدگی در برابر نور آفتاب و سایر عوامل فرسایشی مقاوم می شوند.

واسط تبخیری

واسط تبخیری در کولرهای صنعتی می تواند به صورتهای زیر باشد:
- پد پوشالی : که جنس آن از خرده های چوب است.
- پد سلولزی: جنس آن از نوعی سلولز فشرده است.

در کولرهای صنعتی اغلب از پدهای سلولزی به عنوان واسط تبخیری استفاده می شود. این نوع پد برای شرایط آب و هوایی بسیار خشک که در آن آب سریع تبخیر می شود و یا شرایطی که موتور کولر قوی است و حجم زیادی از هوا را به درون خود می کشد، بسیار ایده ال هستند. پدهای سلولزی بر خلاف پوشال می توانند رطوبت را بدون استهلاک در خود نگاه دارند. پدهای سلولزی دارای ساختاری هندسی منظم و یک پارچه هستند و سطح تماس بیشتری با هوای در حال جریان دارند و همین امر موجب می شود که هوای بیشتری را خنک کنند و به درون کولر بکشند.
پدهای پوشالی به دلیل بافت نامتراکم مانع از پخش یکنواخت آب درون پدها می شوند و ممکن است برخی از قسمت های پوشال خشک و در قسمتی آب انباشته شود. از طرفی پوشال ها ذرات چوب شکننده هستند و ممکن است قطعات بسیار ریز آن به موتور و یا محیط خانه وارد شود و در نهایت توسط ساکنین استنشاق و موجب حساسیت شود.

تراکم بالای پدهای سلولزی از ورود گرد و غبار به محیط خانه جلوگیری می کنند و برای شرایط آب و هوایی غبارآلود بسیار مناسب تر است. از طرفی پوشال محیطی مستعد برای رشد باکتری و قارچ می باشد بنابراین کولرهای سلولزی نسبت به نوع پوشالی برای سلامتی مفیدتر هستند.

میزان استهلاک پدهای پوشالی در کولرهایی با جریان هوای بسیار بالا، مانند کولرهای صنعتی، بیشتر می شود و استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. بنابراین بهترین گزینه برای کولرهای صنعتی، پدهای سلولزی هستند. کولرهای سلولزی راندمان بالاتری نسبت به کولرهای معمولی دارند. این نوع کولر در مقایسه با اسپیلت و چیلر و سایر خنک کننده های تبریدی مصرف انرژی بسیار پایین تری دارد و هزینه ی خرید آن نیز بسیار کمتر است.

فن

فن کولرهای صنعتی می تواند به صورتهای زیر باشد:

فن سانتریفیوژ ( گریز از مرکز) : این نوع فن با مکیدن هوای گرم به درون محفظه ی کولر و ایجاد جریان هوا با فشار بالا موجب سرمایش محیط می شوند. دمای هوای گرم با عبور از واسط تبخیری کم می شود و به دهنه ی خروجی کولر و کانال منتقل می شود. میزان مصرف انرژی آن برای تهویه مطبوع و سرمایش نسبت به سایر روش های سرمایشی در محیطهای صنعتی مقرون به صرفه تر است. در این نوع فن انتقال نیروی دینام به پروانه از طریق تسمه صورت می گیرد. علاوه بر موارد فوق، ساختار و عملکرد این فن ها به گونه ای است که ذرات آلاینده را کاهش می دهند. استفاده از این نوع فن در کولرها باعث بهره وری انرژی، تطبیق پذیری با انواع جریان و فشار هوا؛ دوام بیشتر و سهولت در نگهداری می شود که آن را برای محیط های صنعتی ایده آل تر می کند.

فن آکسیال (محوری) : این نوع فن با دمیدن و انتقال هوای خنک شده موجود در محفظه ی کولر به خروجی کانال می تواند موجب سرمایش محیط شود. در این نوع فن از نیروی محوری برای انتقال هوای خنک استفاده می شود. در برخی از انواع این فن ارتباط الکتروموتور و فن بصورت مستقیم برقرار می شود.

بنابراین در این نوع اتلاف مکانیکی ناشی از اتصالات تسمه پولی به حداقلِ ممکن می رسد و انتقال نیروی دینام به پروانه از طریق کوبل مستقیم صورت می پذیرد. برخی از انواع این نوع فن برای کارگاه های صنعتی فاقد کانال کشی مناسب هستند و در دو نوع ثابت و پرتابل تولید می شوند. کولرهای دارای این نوع فن فضای کمتری از محیط اشغال می‌کنند و برای دبی های بالای جریان هوا نیز مناسب است. از طرفی به دلیل نحوه ی قرارگیری پروانه ها دسترسی به موتور سخت تر است و برای فشارهای جریان بالا مناسب نیست.

انتخاب این که چه نوع فنی مناسب تر است بسته به کاربرد و محیطی دارد که کولر در آن قرار دارد به نحوی که کولرهای با فن آکسیال به دلیل ایجاد جریان کم فشار و با حجم بالا برای انتقال هوا از یک منطقه به منطقه دیگر مناسب هستند در حالیکه سیستم های سانتریفیوژ به دلیل ایجاد جریان های فشار بالا جهت کاربردهایی نظیر خنک سازی یا خشک سازی مناسب هستند و برای محیط های صنعتی که حاوی ذرات آلاینده هستند، ایده ال تر از نوع آکسیال می باشند.با سرعت فن مشابه اغلب؛کولرهای دارای فن های آکسیال دارای بازدهی کمتری نسبت به کولرهای با فن های سانتریفیوژ هستند.

الکتروموتور

الکتروموتور با استفاده از تسمه پولی و یا کوبل مستقیم موجب حرکت فن درون کولر می شود .برق و موتور کولرهای تبخیری می تواند بصورت تک فاز یا سه فاز انتخاب گردد که البته برق سه فاز برای مکان های بزرگ و صنعتی بسیار ایده آل است. بعلاوه توان اسمی سیستم نیز در میزان کارایی کولر اهمیت دارد.در زمان خرید کولر می بایست به توان اسمی آن که بر حسب اسب بخار است توجه نمود. برخی از کولرهای صنعتی مجهز سیستم هوشمند کنترل دمای محیط هستند که با توجه به دما، سرعت موتور را تنظیم می کنند. همچنین با نصب اینورتر می توان چند دور متفاوت به کولر اضافه نمود تا بتوان به صورت دستی دور موتور کولر را در مواقع لزوم کم نمود .

پمپ آب

پمپ آب وظیفه ی آب رسانی از محفظه ی کف کولر به تمامی سطوح پدهای خنک کننده، اعم از پدهای سلولزی یا پوشال ها و در کل وظیفه ی آبرسانی را برعهده دارد. تعداد این پمپ ها در کولرهای صنعتی متفاوت است و می تواند ۲ یا ۳ عدد باشد. استفاده از پمپ های استاندارد موجب صرفه جویی در مصرف برق می شود. به علاوه سهولت نصب، تعمیر و نگهداری این سیستم ها نیز قابل توجه است. هر پمپ آب دارای یک مشخصه ی توان بر حسب وات و دور موتور بر حسب دور بر دقیقه می باشد.

69

چرا کولر صنعتی سلولزی انرژی را انتخاب کنیم؟

به منظور تامین سرمایش محیطهای صنعتی گزینه های متعددی وجود دارد. سیستم های سرمایشی تبخیری (مانند کولرهای صنعتی) ، کولرهای گازی، داکت اسپیلیت، چیلر و اسپیلت های مرکزی از جمله سیستم هایی هستند که می توان به منظور ایجاد سرمایش مطلوب در محیط استفاده نمود. در مقایسه و انتخاب اقتصادی یک سیستم سرمایشی می بایست کل هزینه خرید و نصب تجهیزات بعلاوه هزینه های بهره برداری شامل هزینه های سرویس و نگهداری و مصرف انرژی را در نظر گرفت. حال این سوال پیش می آید که چرا کولر صنعتی سلولزی انرژی سلولزی را انتخاب کنیم؟

۱٫ هزینه اولیه کمتر نسبت به سایر سیستمهای سرمایشی: کولرهای صنعتی سلولزی نسبت به سایر سیستم های سرمایشی، هزینه ی خرید بسیار مناسبی دارند.

۲٫ هزینه مصرفی برق کمتر: نقطه ضعف بزرگ سیستم های تبریدی، مصرف بالای برق در آنهاست. هزینه متوسط هر تن تبرید ۲۰۰۰ دلار می باشد.در کولرهای صنعتی سلولزی، مصرف انرژی بسیار پایین و در مقابل بازدهی بالا می باشد. کولرهای سلولزی به لطف اجزای منحصربفرد و طراحی خاص، کارایی را تا نزدیک به ۹۰ درصد بالا می برند. پدهای سلولزی حجم زیادی از آب را در خود نگه می دارند و علاوه بر افزایش کارایی، سرعت خنک کنندگی بالایی نیز دارند. پدهای پوشالی آب کمتری را در خود نگه می دارند و حدود ۸۵ درصد کارایی دارند.

۳٫ عدم پیچیدگی در نصب و تعمیرات: کولرهای گازی، داکت اسپیلت ها ، چیلرها و اسپیلت های مرکزی همگی دارای پیچیدگی در نصب و تعمیرات هستند و در صورت خرابی دستگاه و یا سرویس، نیاز به افراد متخصص می باشد. کولرهای صنعتی علیرغم نیاز به سرویس سالاته، پیچیدگی و هزینه ی زیادی برای نصب وسرویس ندارند و قطعات آنها در بازار موجود است. از طرفی عمر پدهای سلولزی حدود ۳ تا ۵ برابر بیشتر از پدهای پوشالی است بنابراین کولرهای سلولزی نیاز به تعویض پد به صورت سالانه ندارند.

۴٫ عدم نیاز به نصب در فضای داخلی: کولرهای گازی در فضای داخلی منزل نصب می شوند و کمپرسور آن در بیرون از محیط نصب می شود. در کولرهای صنعتی سلولزی (سانتریفیوژ)، کولر خارج از محیط نصب می شود و جریان هوا با استفاده از کانال ها (تا طول ۴۰ متر) به قسمت های مختلف منتقل می شود.

۵٫ عدم وجود صدا در در حین کارکرد درون ساختمان: کولرهای صنعتی سلولزی بر خلاف داکت اسپیلت‌ها در داخل ساختمان ایجاد صدا نمی کنند.

۶٫ هزینه پایین تعمیر و نگهداری: اسپیلت‌های مرکزی در صورت خرابی، هزینه‌های بسیار زیادی برای تعمیرات دربردارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.