کد مطلب: ۷۳۷۷۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهمیه گاز صنایع کاهش یافت؟/ تولیدکنندگان قربانی شبکه خانگی

سهمیه گاز صنایع کاهش یافت؟/ تولیدکنندگان قربانی شبکه خانگی

سهمیه گاز صنایع با سردترشدن هوای کشور در روزهای اخیر محدود شد. این اتفاق باعث شد تا انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نسبت به کاهش ارزآوری این صنعت هشدار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به شرکت ملی گاز نسبت به محدویت‌هایی که برای تامین گاز واحدهای فولادی در فصل سرما وضع شده، ابراز نارضایتی کرد.

این هشدار در صورتی مطرح شد که صنعت فولاد ایران هفت ماه نخست سال جاری را در مقایسه با همین بازه زمانی از سال گذشته با رشد مثبت تولید در سراسر زنجیره و در مقابل، رشد منفی صادرات مواجه شد. تنها صادرات میلگرد هشت درصد و فولاد میانی 18 درصد رشد را ثبت کردند.

بررسی این آمار و ارقام گویای مازاد تولید فولاد در کشور است. در شرایطی که رشد منفی صادرات در 11 قلم از 13 قلم صادراتی نشان می‌دهد دست‌کم در سال جاری میلادی ارزآوری حاصل از صادرات محصولات فولادی هم دستاورد چشمگیری نداشته است.

در چنین شرایطی کاهش مصرف گاز در صنایع فولادی می‌تواند منجر به تعدیل تولید و خروج کالای مازاد از بازار شود و در ازای آن کشور با کمبود سوخت در ماه‌های سرد رو‌به‌رو نشود.

کاهش سهمیه گاز صنایع اشتباه اما لازم است

رضا شهرستانی ، عضو پیشین انجمن تولیدکنندگان فولاد، که پیش‌تر مازاد تولید فولاد را تایید کرده بود درباره مصرف گاز در زنجیره فولاد نیز به تجارت‌نیوز گفت: اینکه تولیدکنندگان فولاد گاز کمتری بسوزانند تا سوخت مورد نیاز بخش خانگی تامین شود، به طور کلی اشتباه است. با این حال اکنون کشور دچار کمبود گاز است و گویا چاره‌ای جز کاهش سهمیه صنایع وجود ندارد.

وی افزود: کاهش مصرف صنایع سیاستی است که در حال حاضر برای کنترل امور اتخاذ شده تا از بروز عواقب نرسیدن سوخت به خانوار جلوگیری شود. گرچه امسال با رشد تولید فولاد مواجه بودیم، اما این رشد بیشتر در محصولاتی مانند شمش و اسلب دیده می‌شد که حتی به بیش از تقاضای موجود در بازار بود. در این بین هنوز در تولید محصولاتی نظیر آهن اسفنجی و ورق کمبود مشاهده می‌شود.

او تصریح کرد: نکته اینجاست که در سراسر زنجیره فولاد اتفاقاً تولید آهن اسفنجی بیش از سایر حلقه‌های زنجیره گاز مصرف می‌کند و برای تولید هر تن آهن اسفنجی 300 مترمکعب گاز می‌سوزد. بنابراین باید در مصرف سوخت صنایع ازجمله صنعت فولاد محدودیت ایجاد شود، اما در همان میزان محدودشده بیشتر سهم به آهن اسفنجی تخصیص پیدا کند.

شهرستانی همچنین یادآور شد: موضوع دیگری که در مورد صنایع فولادی وجود دارد این است که در سراسر حلقه می‌توان سوخت‌های مایع مانند مازوت ، گازوئیل یا نفت سیاه را جایگزین گاز کرد، اما تولید آهن اسفنجی به فرآیند احیا گره خورده و این فعل نیاز مبرم به گاز دارد، بنابراین بیشتر گاز اختصاص یافته به زنجیره فولاد در تولید آهن اسفنجی و پس از آن نورد ورق مصرف می‌شود.

بر اساس اعلام او در حال حاضر سهمیه‌ای که در اختیار واحدهای تولید آهن اسفنجی قرار دارد 60 درصد نیاز آنها را تامین می‌کند.

کاهش 50 درصدی صادرات آهن اسفنجی

بر اساس این گزارش، آهن اسفنجی محصول پایین‌دستی زنجیره فولاد به شمار می‌آید و تولید آن به معنای تغذیه صنایع بالادست است. بدین ترتیب ایران در جایگاه یکی از تولیدکننده‌های بزرگ آهن اسفنجی جهان در تولید آن خودکفاست.

در این بین به‌رغم رشد 19 درصدی تولید آهن اسفنجی در هفت ماهه نخست سال جاری مصرف داخلی آن 22 درصد بیشتر از پارسال بود و همین امر منجر به کمبود آن در بازار شد.

از سوی دیگر صادرات این محصول هم 46 درصد کمتر از سال گذشته بود و به عبارت دیگر نصف شد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد کاهش موقت تولید آن در ارزآوری تاثیر بسزایی نداشته باشد، در حالی که مصرف سوخت صنایع را پایین می‌آورد.

برای مطالعه بیشتر خبر احتمال سقوط قیمت فولاد با رشد بی‌رویه تولید را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینقدر درباره مشکل گاز اروپا صحبت کردند خودشون به مشکل خوردند