کد مطلب: ۲۴۱۷۶۶

گاز نیروگاه‌های مقیاس کوچک وصل شد

گاز نیروگاه‌های مقیاس کوچک وصل شد

با وجود پرداخت نشدن بدهی ۷۵ میلیارد تومانی نیروگاه‌های تولید پراکنده مدیرعامل شرکت ملی گاز از وصل مجدد گاز این نیروگاه‌ها خبر داد.

توقف گازرسانی به نیروگاه‌های تولید پراکنده یکی از مشکلات ایجاد شده فی ما بین شرکت ملی گاز و وزارت نیرو بود که در پی آن تعدادی از نیروگاه‌ها از مدار تولید خارج و در نهایت مجوز ساخت این نیروگاه‌ها از سوی وزارت نیرو متوقف شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسئله‌ای که به ادعا شرکت ملی گاز بدهی ۷۵ میلیارد تومانی وزارت نیرو به آن‌ها دلیلی برای توقف گازرسانی بوده است.

صاحبان نیروگاه‌ها مدعی هستند طبق قرارداد خرید تضمینی برق که تولیدکنندگان نیروگاه‌های مقیاس کوچک با توانیر و شرکت‌های برق منطقه‌ای بسته بودند، قرار نبود تولیدکنندگان نیروگاه‌های کوچک و متوسط پول برق را پرداخت کنند، بلکه باید پول گاز توسط توانیر به شرکت گاز پرداخت و از صورتحساب‌ها کسر می‌شد.

از سوی دیگر شرکت توانیر معتقد است، وزارت نفت بر اساس تعهداتش طبق قانون بودجه ۹۴ و ۹۵ پول سوخت را از طریق هدفمندی یارانه باید به شرکت نفت تهاتر کند و در شرایط فعلی وزارت نفت اعلام کرده مطابق قانون برای تعرفه نیروگاهی، اگر راندمان تولید این واحدها کمتر از ۵۰ درصد باشد تعرفه گازبهای آنان به صورت صنعتی و در صورتی که راندمان آن‌ها بیشتر از ۵۰ درصد باشد مانند تعرفه نیروگاه‌های بزرگ محاسبه می‌شوند.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز در جدیدترین اظهارات خود خبر از وصل گاز نیروگاه‌های مقیاس کوچک داد و گفت: هنوز بدهی ۷۵ میلیارد تومانی آن‌ها به شرکت ملی گاز پرداخت نشده و نیروگاه‌ها موظف به پرداخت بدهی خود به شرکت ملی گاز هستند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گاز برای این نیروگاه‌ها تعیین و هم‌اکنون مشکل آن‌ها برای دریافت سوخت گاز رفع شده بیان کرد: تبدیل مشعل نیروگاه‌ها از سوخت مایع به سوخت گاز طبیعی از جمله وظایف وزارت نیرو است که این کار به توافق میان شرکت ملی گاز و وزارت نیرو نیاز ندارد.

گفتنی است نیروگاه‌های مقیاس کوچک برای کاهش قیمت گاز دریافتی خود در حال رایزنی با معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت نفت و شرکت ملی گاز هستند.

نیروگاه‌های تولید پراکنده یا به عبارتی نیروگاه‌های تولید برق با مقیاس کوچک یکی از فناوری‌های به نسبت جدیدی است که طی هدف گذاری‌های صورت گرفته ظرفیت آن به ۳ الی ۴ هزار مگاوات طی برنامه ششم توسعه باید برسد که میزان آن در شرایط فعلی چند صد مگاوات است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.