خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۷۲۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گاز N۲ چگونه دانش‌آموزان را مسموم می‌کند؟

گاز N2 چگونه دانش‌آموزان را مسموم می‌کند؟

اخیرا رئیس کمیسون آموزش مجلس اعلام کرد که گاز N2 عامل مسمومیت دانش‌آموزان است. گاز N2 چیست و چگونه موجب مسمومیت دانش‌آموزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر، رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که در سم منتشر شده در مدارس گاز N۲ مشاهده شده است. گاز N2 چیست و چگونه مسمومیت ایجاد می‌کند؟

زنجیره مسمومیت در مدارس دیگر به شهر قم محدود نمی‌شود. حالا به شهرهای دیگر از جمله اردبیل، تهران و بروجرد نیز کشیده شده است.

شمار دانش‌آموزانی که تاکنون با علائم مسمومیت به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شده‌اند، مشخص نیست. اما آنطور که زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته تا 8 اسفند مسمومیت هزار دانش‌آموز به این کمیسیون گزارش شده است.

در روزهای اخیر نشست مشترکی میان کمیسیون آموزش مجلس، وزرای بهداشت و آموزش‌وپرورش و نمایندگان وزارت اطلاعت درباره مسمومیت دانش‌آموزان برگزار شد.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به برگزاری این نشست گفت: «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»

گاز N2 چیست؟

گاز نیتروژن یکی از عناصر جدول تناوبی‌ست. این گاز با علامت N و عدد اتمی ۷ شناخته می‌شود. این گاز حدود 80 درصد از اتمسفر زمیت را تشکیل می‌دهد.

گاز N2 به صورت گاز بی‌بو و بی‌مزه در طبیعت یافت می‌شود. تنفس این گاز به‌صورت عادی برای انسان آسیبی به دنبال ندارد. اما گاز N2 چگونه می‌تواند خطرآفرین باشد؟

گاز N2 چگونه خطرآفرین می‌شود؟

انتشار خالص این گاز در فضاهای بسته می‌‌تواند جایگزین اکسیژن هوا شود و موجب خطر کمبود اکسیژن و خفگی شود.
به گزارش قم‌نیوز، نیتروژن گازی کاملاً بی‌اثر است اما در برخی موارد می‌تواند خطرآفرین باشد.

بر اساس این گزارش، محصولات تولید شده از گاز N2 مانند کودهای نیتراتی شسته شده، منبع اصلی آلودگی رودها و آب‌های زیرزمینی است و سیانور (-CN) حاوی ترکیباتی بسیار سمی است.

ضمن این‌که N2 اگر بسیار سرد شود، تبدیل به مایع می‌شود. در چنین شرایطی اگر N2 با پوست و سطح بدن تماس پیدا کند، مانع از رسیدن اکسیژن به آن ناحیه شده و باعث خشکی و ترک خوردن پوست می‌شود.

در صورت اضافه کردن مقدار قابل توجهی N2 به هوا، مقدار اکسیژن هوا کم می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث خفگی و در نهایت مرگ فرد شود.

علائم مسمومیت با گاز N2

آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، سردرد و سرگیجه، زنگ زدن گوش، حالت تهوع، درد یا بی‌حسی عضلات بدن، تشنج و خستگی شدید و بی‌حالی‌ست.

سرگیجه، سردرد، زجر تنفسی، گرفتگی و بی‌حسی عضلات و علائم نورولوژی، در میان مسموم‌شدگان گزارش شده است. (هم‌میهن)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی واقعا نمیتونن جلوشو بگیرن ببینن کار کیه یا نمیخوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    آدم عقلش تیرمی کشه چطور در کلاس درس یک دفعه دانش آموزان مسموم میشن حتما دستی پنهان در این دسیسه هست شاید عاملان چند دانش آموز دانسته یا ندانسته کسی گاز را در یک اسپری یا لوازم تحریر جا سازی کرده باشه که باعث مسمومیت شده والله اعلم

    • ناشناس

      بله الله اعلم ولی خدا عقل داده برای چی ؟ چند دانش آموز در چندین مدرسه و چندین شهر . ؟

  • ناشناس

    من کارگاه شارژ کپسول آتش نشانی دارم و همیشه از گاز نیتروژن واسه شارژکپسول استفاده میکنم وهمیشه هم به صورت مستقسم با اینم گاز در تماسم.اما مسمومیتی هم نداشتم.مشکل از جای دیگست

  • ناشناس

    سلام
    شما که از اصحاب رسانه هستید پیگیر باشید که منشا این عوامل کجاست و چه کسانی اقدام به این کارها می کنند؟ دستگیر و به همه معرفی شوند تا بتونیم بچه هامون را به مدرسه بفرستیم.

  • ناشناس

    الان که مردم کاری ندارن با همه بدبختی فقز و فساد کوتاه اومدن…پس الان چ کسانی هستن که مردم رو به جوش میارن با مسمومیت فرزندانشان از ی طرف میگن فرزند اوری از طرف دیگر کشتن اونا خدایا !!

  • رجب

    همش کلک بچه هاس برای درس نخوندن و تعطیلی مدارس به سه دلیل یک چرا معلما حالشون بد نمیشه دوما چرا هر کی یه چیز میگه بو پرتقال و نفت و لاستیکو…سوما این گاز مربوط به توالت مدارسه پرشدن این روزا هم باد زیاد میادما هم محصل بودیم دمدمای عید مدرسه رو تعطیل میکردیم

    • ناشناس

      چرا باید دروغ بگیم آخه؟ خود من به شخصه حالم بد بود هشت ساعت زیر اکسیژن بودم بیمارستان ها پر از بچه مدرسه ای بود اونم بچه های کوچیک

    • ناشناس

      پسرها که پایه تر هستن واسه تعطیلی .چرا پس تو مدارس پسرونه نیست؟

    • ناشناس

      ارههههه همه از نظر شماها دارن نقش بازی میکنن حتی اون مدیر معاونی که حالش بدشد و اورژانس بردش
      واقعا وقتی در جریان و حضور چیزی نیستین نظری هم اصولا راجبش ندین

    • ناشناس

      من کادر درمان هستم چند روز پیش چندتا از معلم ها رو اوردن بیمارستان ، کلک و تنبلی دیگه چیه یکم منطقی نگاه کنید

  • ناسناس

    متاسفانه گزارش کامل و درستی نیست اینکه این گاز چگونه تولید شده و بسته بندی میشود که فرار نباشد تا در محل مناسب نشر داده شود ایا تولید و بسته بندی کارهر شخص عادی است یا دردسترس شرکت و سازمان خاصی است و اصولا چرا تولید میشود وجه مصرفی در مملکت دارد ?
    واقعا این دولت و مملکت اینقدر ضعیف و ناتوان و ول شده که نمی‌تواند کنترل نماید اونوقت چرا فقط دختران معصوم مردم مسلمان را هدف قرار داده یعنی همان طرفی که صاحب اصلی شعار زن زندگی آزادی هستند و طرفی هم که گاز N2 را نشر میدهد در مدارس دختران صد در صد باید از مخالفان شعار زن زندگی آزادی باشد دیگه ..

  • Helia

    🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

  • برهان

    این گاز باعث چند قلوزایی دختران میشه. حدف افزایش جمعیت هست. البته من دانشمند نیستم. فقط شنیدم

  • ناشناس

    گاز N2در هوا وجود داره ما همیشه گاز N2را با اکسیژن وارد ریه مون می کنیم ۸۰درصد هوا گاز N2است پنچر گیریها از گاز N2برای پر گردن باد لاستیک استفاده می کنند گاز N2هیچ واکنشی با خون نمیده فقط اگر در یک محیط بسته به مقدار زیاد وارد بشه چون درصد اکسیژن را پایین میاره احساس خفگی به انسان دست میده