کد مطلب: ۴۵۰۶۵۳

افزایش قیمت دلار و سکه ادامه‌دار است؟

افزایش قیمت دلار و سکه ادامه‌دار است؟

روز گذشته نیز نرخ‌های جدید برای دلار و سکه در بازار ثبت شد. علت این نوسان قیمت چیست و تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته نیز نرخ‌های جدید برای دلار و سکه در بازار ثبت شد. علت این نوسان قیمت چیست و تا چه زمانی این روند ادامه دارد؟

در دومین روز هفته، دلار و سکه نه تنها به کانال پایین‌تر بازنگشتند که در کانال‌های جدید پیشروی کردند. روز یکشنبه، قیمت دلار ۲۸۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۷ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. دلار برای نزدیک شدن به مرز مقاومتی ۱۸ هزار تومانی نیاز دارد که در ابتدا از سطح مقاومتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند. این ارز روز شنبه نیز ۳۰۰ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود تا در مجموع در ۲ روز ابتدایی هفته ۵۸۰ تومان رشد را ثبت کرده باشد. چنین میزان افزایشی برای ارزی که در ۴۰ روز ابتدایی سال حداقل نوسان خاصی نداشت، برای بسیاری از معامله‌گران هیجان‌انگیز است و می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید آنها به بازار شود.

دنیای اقتصاد با این مقدمه توضیح داد: این در حالی است که دسته دیگری از فعالان باور دارند، الگوی افزایشی قیمت دلار به این صورت نخواهد بود که به یکباره از سطوح مقاومتی عبور کند. به باور این عده، بازار حتی اگر قرار باشد، در مسیر افزایشی حرکت کند، حتما در میان این مسیر با اصلاح‌هایی مواجه خواهد شد. به‌عنوان مثال، این دسته معتقدند که دلار ممکن است در آستانه سطح مقاومتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با سودگیری برخی از معامله‌گران و تعدیل قیمت مواجه شود. در این میان، برخی معامله‌گران سنتی باور دارند، در شرایطی که بازار نسبت به شرایط قبلی ملتهب‌تر شده است، بهترین راه این است که از معاملات کنار نشست و روند بازار را مشاهده کرد. از نظر این گروه نباید به‌دنبال سودهای زیاد بود، چراکه ممکن است ضررهای هنگفتی به‌دنبال داشته باشد.

آنها ترجیح می‌دهند سود کم ولی مطمئن به دست آورند و اعتقاد دارند راز ماندگاری در بازار هم صبر و تحمل و عدم طمع نسبت به افزایش‌های سنگین است. گروه دیگری هم در بازار عنوان می‌کنند، در شرایط نوسانی باید در انجام معامله احتیاط کرد، ولی می‌توان هر روز با استفاده از نرخ برابری درهم به ریال، انتظار خود برای افزایش یا کاهش قیمت دلار در بازار داخلی را نیز تنظیم و بر اساس آن اقدام به معامله کرد. به‌عنوان مثال، دیروز یکی از عوامل رشد قیمت دلار در بازار داخلی، عبور نرخ حواله درهم از کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی و رسیدن آن به محدوده ۴ هزار و ۸۷۰ تومان بود. با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار می‌توانست بسیار بالاتر از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

هم‌زمان با افزایش قیمت شاخص ارزی، خریدها در بازار سکه نیز بیشتر شد تا این فلز گرانبها ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند و به بهای ۷ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان برسد. سکه در روز اول هفته رشد بیشتر ۲۸۰ هزار تومانی را به ثبت رسانده بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران بزرگ سکه در انتظار آغاز معاملات بازار جهانی هستند. در صورتی که امروز طلای جهانی افزایشی باشد و از سد هزار و ۷۵۰ دلاری عبور کند، می‌توان انتظار افزایش خریدها در بازار داخلی را نیز داشت.

در حالی که در بازار سکه و دلار، شاهد پیشروی این دو دارایی در کانال جدید بودیم، در سامانه نیما، قیمت دلار به کانال ۱۵ هزار تومانی بازگشت. آخرین قیمتی که برای دلار در سامانه نیما اعلام شد، ۱۵ هزار و ۶۸۸ تومان بود که ۴۶۰ تومان کمتر از قیمت پیشین این ارز بود. هر چقدر فاصله بین قیمت‌های نیما و بازار آزاد بیشتر شود، از یکسو تقاضای کاذب برای دریافت ارز ارزان‌تر بیشتر می‌شود و از سوی دیگر تمایل فروش ارز توسط صادرکنندگان افت می‌کند. در حالی که در سامانه نیما قیمت دلار کمی برای واردکنندگان ارزان شد، در بازار آزاد، بازیگران منتخب بازارساز سعی کردند نرخ فروش دلار خود را تا حدی به بازار آزاد نزدیک کنند.

روز گذشته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی ملی ۱۷ هزار و ۲۰ تومان ثبت شد که ۲۲۰ تومان بالاتر از روز شنبه بود. به نظر می‌رسد بازارساز سعی داشت با کم کردن فاصله قیمتی خود با بازار آزاد مانع ورود تقاضای آربیتراژی به معاملات شود. برخی فعالان هم عنوان می‌کردند دیروز عرضه بازارساز بیشتر از روزهای پیش بود؛ از نظر آنها اگر این میزان عرضه وجود نداشت، دلار در بازار داخلی خود را با نرخ حواله درهم هماهنگ‌تر می‌کرد.

سکه چه خواهد شد؟

در گزارشی دیگر دنیای اقتصاد درباره آینده سکه نوشته است: ساعت ۱۶ روز گذشته بهای هر سکه طرح جدید در ادامه روند رو به رشد خود به سطح ۷ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید و ۱۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت روز شنبه نشست. علاوه بر صعودهای سریع دلار در بازار داخلی ارز، جهش بهای اونس طلای جهانی به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۲ هم به صعود سکه کمک کرده است.

از طرفی، ممنوعیت معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا و کاهش فرصت جذب منابع متقاضی طلا از سوی بازارساز هم تب خرید سکه فیزیکی را بالا برده است. تجربه تاریخی در سه سال اخیر نشان می‌دهد مسیریابی پول‌های خرد و حرکت منابع به سمت دارایی‌های امنی چون سکه را نمی‌توان با اعمال محدودیت‌های غیرعلمی و سرکوب‌گرانه پاسخ گفت و قیمت‌ها را با سازوکارهای امنیتی و غیربازاری تعدیل کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.