کد مطلب: ۶۷۱۴۸۷

گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰

گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰

گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ پس از تحلیل و بررسی عملکرد استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌های حوزه سلامت دیجیتال ایران را ۱۸۶۰ میلیارد تومان تخمین زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ مشاوره آنلاین و تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی تقریبا ۴۵ درصد حجم بازار سلامت دیجیتال ایران را تشکیل می‌دهند.

دیجیاتو گزارش داد، گزارش سلامت دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰ با همکاری مشترک هلدینگ مکس، شرکت فناوری و نوآوری سایان و البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد و موقعیت این حوزه در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور را تشریح کرد.

این گزارش تا حدود ۹۰ درصد فضای اکوسیستم سلامت دیجیتال در کشور را ترسیم می‌کند و به طور میانگین داده‌های تخمینی آن درباره استارتاپ‌ها، حجم بازار و مواردی از این دست دارای دقت حدود ۸۰ درصدی است.

صنعت سلامت دیجیتال کشور در طول سال‌های گذشته از پرچالش‌ترین حوزه‌های فناوری بوده است. چالش‌های این حوزه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد و همچنان فعالان این حوزه برای شرح ضرورت آن در تلاش برای ارتباط موثر با کاربران و نهاد رگولاتوری هستند.

برنامه‌ریزی حوزه سلامت دیجیتال نیازمند تصمیمات غیر شتاب‌زده

محمد موسی زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال نیز در پاسخ به این پرسش که آیا ضرورت فعالیت بخش خصوصی در حوزه سلامت دیجیتال از سوی نهادهای قانون‌گذار و رگولاتوری بعد از همه چالش‌های پیش آمده درک شده است یا خیر، بر ضرورت تلاش برای شکل‌گیری تعامل دو سویه تاکید کرد.

موسوی با تاکید بر اینکه نمی‌توان گفت صرفا اکوسیستم سنتی اشتباه می‌کند یا اکوسیستم استارتاپی، گفت: «همزیستی و تعامل باید شکل بگیرد و فارغ از شتاب‌زدگی برنامه‌های این حوزه پیگیری شوند.»

به گفته او حوزه سلامت از چند بخش متفاوت دلایلی را برای نهادهای قانون‌گذار و رگولاتوری سلامت ایجاد کرده و مقاومت اکوسیستم جدید را برای آن افزایش داده است. دسترسی به اطلاعات مرتبط با پرونده سلامت صرفا یکی از این موارد است که باید به آن هم توجه داشت.

مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال با تاکید بر اینکه موارد نگران کننده در حوزه سلامت صرفا در ایران مورد توجه نیستند، گفت: «با بررسی این حوزه در کشورهای مختلف به شاخص‌های مهمی که در بیشتر کشورها زیر ذره‌بین می‌روند دست پیدا می‌کنیم. حریم خصوصی، اطلاعات کلی درباره سلامت جامعه، اخلاق در پزشکی و مواردی از این دست تقریبا در همه نمونه‌های مطالعاتی یکسان هستند.»

حجم بازار سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰

بخش نخست گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ به بررسی حجم بازار سلامت دیجیتال پرداخته است. بر اساس داده‌های منتشر شده در این گزارش، حجم کل بازار سلامت دیجیتال در کشور در حال حاضر رقمی حدود ۱۸۶۰ میلیارد تومان است.

با توجه به نمودار زیر، مشاوره آنلاین و تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی تقریبا ۴۵ درصد حجم این بازار را تشکیل می‌دهند. بر اساس این اطلاعات، پیش‌بینی شده که حجم بازار سلامت دیجیتال در کشور با افزایشی تقریبا ۵۰ درصدی به رقمی حدود ۲۷۵۰ میلیارد تومانی برسد.

گزارش سلامت

بخش دیگری از این گزارش هم به میزان رضایت حوزه سلامت دیجیتال کشور در سال ۱۴۰۰ پرداخته است که بر اساس آن ۷۳ درصد رضایت از مجموع حوزه‌های سلامت دیجیتال اعلام شده است. همچنین ۱۶ درصد از نظرات منفی بوده و ۱۱ درصد باقی مانده نظرشان نسبت به این این حوزه خنثی بوده است.

رضایت ۷۳ درصدی از سلامت دیجیتال گام مثبتی در این حوزه است که خود بیانگر پذیرش این حوزه توسط جامعه و استفاده موثر از آن است. این میزان از رضایت البته در شرایطی است که به نظر می‌رسد پاندمی کرونا هم بر این رضایت عمومی بی‌اثر نبوده است.

این بخش از گزارش بر اساس تحلیل احساسات حدود ۴۰ هزار نظر اپلیکیشن حوزه‌های مربوطه در کافه‌بازار و گوگل پلی انجام شده است.

بر اساس این اطلاعات میزان رضایت از بخش‌های جزئی‌تر سلامت دیجیتال از زنان‌وزایمان، مشاوره آنلاین، تغذیه و تناسب اندام و نوبت‌دهی و رزرو آنلاین همگی بالای ۷۰ درصد بوده است. تصویر زیر میزان این احساسات را در بخش‌های مختلف به شکل تفکیک شده اعلام کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.