کد مطلب: ۲۰۷۳۰۲

گزارش مرکز آمار از نرخ بيكاری

گزارش مرکز آمار از نرخ بيكاری

بررسي‌هاي مركز آمار ايران حاكي از آن است كه در پاييز سال جاري، 9/11 درصد از جمعيت فعال كشور بيكار بوده‌اند.

بررسی‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در پاییز سال جاری، 9/11 درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند. این شاخص نسبت به فصل تابستان از رشد 2/0 درصدی خبر می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این درحالی است که براساس این گزارش نرخ جمعیت فعال اقتصادی کشور 1/40 بوده است. نرخ بیکاری برای بازه سنی 15 تا 29 سال 25 درصد اعلام شد.

جمعیت فعال اقتصادی، به بخشی از جمعیت گفته می‌شود که یا شاغل هستند یا متقاضی شغل. اهمیت این شاخص به سهم مشارکت مردم در بازار کار است.

این رقم برای کشوری مانند ترکیه حدود 50 درصد و برای کشورهای اسکاندیناوی چیزی در حدود 70 الی 80 درصد است. به هر روی 1/40 درصد از کل جمعیت ایران در فصل پاییز یا شاغل شدند یا به دنبال شغل رفته‌اند.

این رقم در تمام دوران دولت یازدهم افزایشی بود، به‌گونه‌ای که ظرف چهار سال این شاخص از کمتر از 35 درصد به بیش از 40 درصد رسید.

با این وجود در فصل پاییز این شاخص نسبت به فصل تابستان 9/0 درصد کاهش یافت ولی همچنان از نرخ پاییز 1395، 2/1 درصد بالاتر است. از میان جمعیت فعال اقتصادی کشور 9/11 درصد در صف بیکاران قرار دارند.

این شاخص نسبت به پاییز سال گذشته 4/0 درصد کاهش یافته اما نسبت به فصل تابستان افزایش 2/0 درصدی را تجربه کرد.

نرخ بیکاری جوانان ۲۹ تا ۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۵ درصد از جمعیت فعال این رده سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییـرات نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 4/1 درصد کاهش و نسبت به فصل قبل 6/0 درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در پاییز امسال 8/10 درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و…) کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند.

این در حالی است که 1/37 درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 1/50 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 6/32 درصد و کشاورزی با 2/17 درصد قرار دارند.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.