کد مطلب: ۱۳۵۶۷۱

اینسایدر:

یارانه در ایران موجب دست کشیدن مردم از تلاش اقتصادی نشده است

یارانه در ایران موجب دست کشیدن مردم از تلاش اقتصادی نشده است

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی روز چهارشنبه در تحلیلی از وضعیت اشتغال در ایران نوشت: هر چند دولت ایران برنامه پرداخت مستقیم یارانه به مردم را اجرا کرد اما مردم دست از تلاش اقتصادی خود برنداشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، «بیزنس اینسایدر» افزود: یکی از آسیب‌های بزرگ پرداخت مستقیم یارانه به مردم در جوامع مختلف آن است که انگیزه آنان را برای کار کردن کم می‌کند. اما گزارش جدیدی که درباره برنامه پرداخت برنامه یارانه مستقیم در ایران که از سال 1390 شروع شد، منتشر شده، این ادعا را به چالش کشیده است.

در این گزارش که از سوی دو اقتصاددان ایرانی به نام‌های جواد صالحی اصفهانی و محمد مصطفوی دهزویی منتشر شده، بر این نکته تاکید شده است که هیچ شواهدی در جامعه ایران مبنی بر اینکه افرادی که یارانه می‌گیرند خود را از بازار کار واقعی خارج کنند، یافت نشده است.

بر اساس این گزارش، علیرغم گزارش‌هایی که در رسانه‌های ایران درباره اقدام افراد نیازمند در متوقف کردن شغل خود به خاطر دریافت یارانه منتشر شده، اما هیچ شواهد عینی در تایید این ادعا یافت نشده است.

در عین حال در برخی موارد، دریافت‌کنندگان جوان یارانه به جای استفاده از آن برای بهبود کسب و کار خود از آن برای ثبت نام در تحصیلات عالی استفاده کرده‌اند.

برعکس کشورهای دیگر، این پول حتی باعث ارتقای کسب و کار شده است، چرا که بسیاری از افراد از جمله زنان خانه‌دار از این درآمد اضافه برای ایجاد یک شغل کوچک و یا گسترش آن استفاده کرده‌اند.

به نوشته این وبسایت تحلیلی، علیرغم کارکرد مثبت یارانه در بین مردم، مقامات نظرات به شدت منفی نسبت به آن دارند.

در حالی که بر اساس شواهد تجربی و علمی باید به تغییر دیدگاه مردم و خواص نسبت به این موضوع که پرداخت یارانه مستقیم به تنبل شدن مردم و تمایل به بیکاری می‌انجامد، کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.