کد مطلب: ۱۷۶۳۴۴

مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه:

یارانه نان در لایحه بودجه ۹۷ تغییر نکرده است

یارانه نان در لایحه بودجه ۹۷ تغییر نکرده است

مدیرکل دفتر تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ارقام یارانه نان در لایحه بودجه ۹۷ تغییری نکرده است و ۵ هزار میلیارد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص خواهد یافت.

علی حیدر نوری در مورد وضعیت یارانه نان در لایحه بودجه 97 کشور اظهار داشت: سازمان بودجه تغییری در یارانه آرد و نان نداده و این رقم مانند سال 96 است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیرکل دفتر تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 3300 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در تبصره 14 لایحه پیش‌بینی شده است، بیان کرد: در مجموع 5 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم گذاشته شد که 1700 میلیارد تومان یارانه برای خرید تضمینی گندم نیز در جدول 9 لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: چون خرید تضمینی گندم داریم، در واقع غیرمستقیم به نان، یارانه می‌دهیم، مثلا گندم را کیلویی 1300 تومان از کشاورز می‌خریم و آرد را به نانوایی کیلویی 600 تومان می‌دهیم. این مابه‌التفاوت همان ارقام پیش‌بینی شده است. دولت که خرید تضمینی گندم انجام می‌دهد، در واقع یارانه نان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا یارانه نان در لایحه بودجه 97 حذف شده است، بیان داشت: این بحث درست نیست، چون مابه‌التفاوت قیمت خرید، حمل‌ونقل و هزینه آرد تا به نانوایی می‌رسد، همان یارانه نان است.

نوری یادآور شد: یارانه به گندم داده می‌شود و در حقیقت یارانه‌ای به مصرف‌کننده (مردم) نمی‌دهیم. بلکه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. ارقام یارانه نان و خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه 97 نسبت به بودجه 96 تغییری نکرده است.

در بودجه سال 96 در ردیف 520000 مربوط به اعتبارات یارانه‌ها در جدول 9 بالغ بر 2300 میلیارد تومان یارانه نقدی نان و 8200 میلیارد تومان یارانه نان وجود دارد که مجموع آن 10500 میلیارد تومان می‌شود که در لایحه بودجه 97 در تبصره 14 بالغ بر 3300 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان و در ردیف 10-520000 بالغ بر 1700 میلیارد تومان یارانه خرید تضمینی پیش‌بینی شده است.

در مجموع 5000 میلیارد تومان یارانه خرید گندم و آرد است که این رقم نسبت به مصوب سال 96 به نصف یعنی 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.