کد مطلب: ۵۵۳۵۸۸

«یارانه پنهان انرژی» کمر اقتصاد ایران را شکست

یارانه پنهان ۶۵ هزار تومانی / این یارانه به جیب چه کسانی می‌رود؟

یارانه پنهان ۶۵ هزار تومانی / این یارانه به جیب چه کسانی می‌رود؟

در سال‌های اخیر، پرداخت بی‌قاعده میلیاردها دلار یارانه در بخش انرژی (که به «یارانه پنهان انرژی» هم معروف شده) مورد توجه قرار گرفته است. اما ابعاد فاجعه پرداخت یارانه پنهان انرژی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز قبل مساله رفراندوم تغییر یارانه‌ها در مجلس مطرح شد. طرحی که هم می‌خواهد پرداخت یارانه نقدی را به رفراندوم بگذارد و هم پرداخت یارانه‌های پنهان را. اما ماجرای یارانه پنهان چیست و اقتصاد ایران سالانه چقدر یارانه پنهان انرژی می‌دهد؟

برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۴۰ کشور در جهان، برای مصرف سوخت‌های فسیلی، به شهروندان خود «یارانه» می‌دهند. هدف، ظاهرا تامین رفاه شهروندان است، اما گزارش «آژانس بین‌المللی انرژی» نشان می‌دهد که این یارانه‌ها عمدتا به جیب ثروتمندان می‌روند و نه به جیب فقرا.

برای ما ایرانی‌ها اما تکان‌دهنده‌ترین بخشِ این گزارش این است: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، به تنهایی حدود ۴۷ درصد از یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان را پرداخت کرده و در صدر جدول بوده است.

یارانه انرژی در ایران و جهان

ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۱۸٫۸ درصد از GDP خود را خرج پرداخت یارانه انرژی کرده است، یعنی بیش از هر کشور دیگری در جهان.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر این اساس، ایران در آن سال حدود ۸۶ میلیارد دلار (معادل حدود ۲ هزار تریلیون تومان) یارانه مصرف سوخت فسیلی پرداخت کرده که معادل ۱۸٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور هم بوده است. سهم هر ایرانی از این ریخت‌وپاشِ انرژی، معادل روزی ۶۵ هزار تومان است.

یعنی اگر دولت پرداخت یارانه پنهان را متوقف کند می‌تواند روزانه به هر ایرانی ۶۵ هزار تومان و ماهانه حدود دو میلیون تومان یارانه نقدی بدهد.

هیچ کشور دیگری در جهان، این حجم از تولید ناخالص داخلی خود را به یارانه مصرف سوخت‌های فسیلی اختصاص نداده و ایران، چه از نظر حجم یارانه و چه از نظر سهمِ این یارانه از تولید ناخالص داخلیِ خود (۱۸٫۸ درصد) در جهان بی‌همتا است.

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، حدود ۵۱٫۷ میلیارد دلار در مصرف برق به شهروندان خود یارانه داده، حدود ۱۸ میلیارد دلار در مصرف نفت (که از جمله در دیگر حامل‌های انرژی همچون بنزین و گازوئیل نمود پیدا می‌کند) و حدود ۱۶٫۳ میلیارد دلار هم در مصرف گاز.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کارشناس ارشد

    پرداخت یارانه به این معنا نیست ک دولت داره از جیب میذاره بلکه به این معنی ک قیمتها رو ب نرخ جهانی با مردم حساب نمیکنه مثلا بهای بنزین حالا حذف یارانه ها یعنی چی یعنی ازاد شدن قیمتها به نرخ جهانی
    این سیاست درصورتی برای مردم مفیده که درامد حاصل از آزادسازی بطور نقدی به قشر متوسط و پایین پرداخت بشه حالا خودتون تا ته ماجرا رو بخونید

  • علي

    هر چیزی که پنهان است دران اختلاس است یارانه پنهان 100% به جیب رانت خواران و اختلاص گران میرود
    یارانه ها باید تبدیل به یارانه اشکار و مستقیم بحساب مردم واریز گردد
    یارانه پنهان هم کلا فساد زا است

  • ناشنای

    بسیار کار خوبی هست ،هم ترافیک کم میشه هم مصرف سوخت،البته به شرطی که راننده های عمومی هواشون رو داشته باشن که مجبور نشن کرایه ها رو زیاد کنن ،

  • ح س

    آقای مسئولین چرا داد مردم و در میارین شما که میخواین بنزینو گرون کنید حرفی نیست مگه نمیخواین مثل کشورهای دیگه بنزین گرون بشه مشکلی نیست ۲۰۰۰۰تومان بکنید ولی اول حقوق کارمندان و کارگران را به حداقل سی میلیون تومان بکنید تا در جامعه مشکلی پیش نیاید بعد بنزینو گرون کنید تا جلوی قاچاق گرفته شود و حتی از خارج به داخل کشور قاچاق شود.

  • ناشناس

    چرانمیگین بااین تورم بیصاحب اگه این پول بودقیمت مایحتاج مردم چندبرابرمیشه..البته دولت که به امیدخدادولت اخره خودشم میدونه میخوان تامیتونن پول جمع کنن وتبدیل به طلاوارز کنن برای موقع فرارذخیره داشته باشن.اگه پول نداشته باشن هیچ کشوری راهشون نمیده

  • ناشناس

    ?آلان فک کردین ماهی دو تمن به هر نفر میدن اون دو تمن سرش قط میشه و بعد نه تنها اون یارانه بلکه إز جیب هم باید بدی که‌ فقط مواد غذایی مصرفی رو با قیمت های بالاتر بخری. وقتی با یارانه ۴۵هزار یه کیسه برنج ۱۰کیلویی۴۰۰تمنه حالا اگر یارانه ۱نفر بشه ۲میلیون کیسه برنج میشه چن برابر این دوتمن پنهان و آزاد نداره همش یه چیزه

  • ناشناس

    بنزین ارزان فقط باعث شلوغی و ترافیک خیابون ها و جاده های کشور شده افزایش تصادفات و مرگ میر و خسارات مالی زیاد الودگی هوا شهرها .بنزین با قیمت واقعی باعث رشد حمل و نقل عمومی میشه لاجرا و یارانه ها هم باید به نرخ ارز محاسبه بشه و به روز بشه وگرنه مثل یارانه شیر و نان از دست مردم میگیرند .۴۵ تومن العان یعنی سر کار هستید .

  • ناشناس

    یارانه پنهانی از کی هست