کد مطلب: ۳۰۷۶۶۹

مهدی میرزایی، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

منتظر یک ابرموج بسیار قوی در بورس باشید

منتظر یک ابرموج بسیار قوی در بورس باشید

مهدی میرزایی گفت: جنس بازار گاوی امروز بورس با جنس تمام بازارهای گاوی تاریخ بورس ایران متفاوت است، به همین جهت منفی‌های این روزهای بازار کاملا طبیعی بوده و بخشی از میکرو موج‌های یک ابر موج بسیار بزرگ خواهد بود.

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که این‌روزها سهامداران برای ماندن در بازار سرمایه در تردید هستند، آیا همچنان معامله‌گری در بازار سرمایه سودده است؟ گفت: یکی از مهمترین ارکان در دنیای معامله‌گری نقطه فروش است. یعنی سهامداران باید این اصل را به یاد داشته باشند که همه می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند، اما تنها تعداد خاصی می‌توانند در یک نقطه مهم و کلیدی که روند تغییر می‌کند از بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چنانچه از نظر تحلیل تکنیکال نمودار شاخص کل بررسی شود، شیب روند صعودی که شاخص کل از محدوده 100 تا 110 هزار واحد تا امروز داشته بیش از 75 درجه بوده است، اما اگر به بازار گاوی سال 92 نیز توجه شود که بازار سرمایه سال 92 بزرگترین بازار گاوی تاریخ بورس ایران بوده است، مشاهده می‌شود شیب حرکت آن بازار گاوی بین 55 تا 60 درجه بوده است. به عبارتی در حال حاضر در بازار گاوی قرار داریم که جنس آن به دلیل شیب حرکتی با تمام بازارهای گاوی تاریخ بورس ایران از سال 82 متفاوت است.

میرزایی افزود: حرکت در حال حاضر بازار سرمایه را تقریبا یک سال پیش براساس تئوری موجی الیوت برآورد کرده بودم و هم‌اکنون هم پیش‌بینی می‌کنم که یک ابرموج بسیار قوی برای بازار سهام در راه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پرواضح است زمانی که وارد یک ابر موج بزرگ می‌شویم اصلاح‌ها و ریز موج‌های نزولی می‌تواند در بازار ایجاد شوند. طبیعتا هیچ نموداری در دنیای مالی سرراست و مستقیم نیست، به عبارتی اگر به نمودار سکه و دلار نیز توجه شود که از اسفند ماه سال گذشته وارد یک روند صعودی شده‌اند، مشاهده می‌شود که هیچ‌گاه دلار به صورت عمودی و مستقیم صعود نداشته بلکه با ریز موج‌های اصلاحی همراه بوده است.

میرزایی افزود: منفی‌های این روزهای بازار کاملا طبیعی است و بخشی از میکرو موج‌های یک ابر موج بسیار بزرگ خواهد بود. صفوف خرید به زودی توسط ورودی‌های بازار جمع آوری می‌شوند و بازار دوباره می‌تواند به سمت قله 220 هزار واحد رشد کند. در حال حاضر بازار سرمایه هیچ‌گونه سیگنال خروجی ندارد.

دلار؛ تنها پارامتر فاندامنتالی رشد بازار

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از نظر تحلیل بنیادی نیز معتقدم امواجی که در بازار ایجاد می‌شود و شخصیت موج‌ها پشت دلایل فاندامنتالی نهفته است. در بازار سهام درحال معامله آینده شرکت‌ها هستیم. هر شرکتی که بتواند در دوره‌های مالی آینده سودهای بیشتری بسازد و جریان‌های نقدی بیشتری ایجاد کند ارزش سهام آن شرکت رشد پیدا می‌کند.

میرزایی افزود: بازار سهام طی مدت زمان اخیر به افزایش نرخ دلار واکنش نشان داده است. بازارهای جهانی از بهمن‌ ماه سال گذشته که شاخص دلار از 88 واحد به سمت 95 واحد پیش رفت وضعیت خوبی ندارند و در روند نزولی هستند، البته به غیر از فولاد که قیمت آن در کشور چین مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بازار جهانی فلزات اساسی خوب نیست و تنها نفت است که همچنان در یک روند صعودی قیمتی قرار دارد، بنابراین تنها پارامتر فاندامنتالی که باعث اقبال معامله‌گران و رشد ارزش بازار سهام شده افزایش نرخ دلار است.

بورس در آخرین بخش تورمی چرخه اقتصاد ایران

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نرخ دلار به دو صورت بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد. اول بحث ارزش جایگزینی است، به عنوان مثال در حال حاضر قیمت برخی از سهام شرکت‌های بزرگ با دارایی بسیار زیاد از قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در بازار نیز ارزان‌تر است به همین جهت بازار سهام باید خود را به نرخ تورم جاری برساند، زیرا بورس در چرخه اقتصاد ایران در آخرین بخش تورمی قرار دارد.

میرزایی افزود: دوم اینکه رشد ارزش سهام طی مدت زمان اخیر به ویژه در شرکت‌های صادراتی به دلیل افزایش نرخ دلار بوده است، البته بازار سرمایه از نظر تحلیل بنیادی هنوز خود را به نرخ دلار نرسانده است و سرمایه‌گذاران از نظر فاندامنتالی هم نباید نسبت به آینده بازار سهام نگران باشند.

تداوم روند نزولی نرخ دلار

وی ادامه داد: معتقدم روند نزولی قیمت سکه و ارز در بازار همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین بازار سرمایه می‌تواند جایگزینی برای سرمایه‌گذاری باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزش بازار سهام برحسب دلار در سال 92 حدود 200 میلیارد دلار بوده، اما در حال حاضر 100 میلیارد دلار است، پس رشد 100درصدی برای بازار سهام وجود دارد. همچنین در سال 92 نسبت ارزش بورس به تولید ناخالص داخلی 50 درصد بوده که در حال حاضر 25 درصد است، بنابراین بازار بازهم می‌تواند براساس این پارامتر رشد کند.

میرزایی افزود: همچنین در حال حاضر پی بر ای بازار سهام 9 واحد است که در محدوده سقف برجام و سقف بازار گاوی سال 92 قرار دارد، بنابراین یک آلارم حباب است، اما بازار به واسطه اینکه شرکت‌های صادراتی در گزارش‌های شش ماهه و 9 ماهه می‌توانند تعدیل‌های سود بسیار قابل توجهی ارائه دهند این پی بر ای قطعا می‌شکند و دوباره در محدوده 6 واحد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن می‌توانند بین 100 تا 120 تومان به ازای هر سهم سود اعلام کنند که P/E این شرکت‌ها می‌شکند و میانگین P/E بازار کاهش پیدا می‌کند و بازار از این نقطه مجدد می‌تواند پرش قابل توجهی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این روزها معامله‌گرانی که به صورت بلندمدت در بورس فعالیت دارند به هیچ عنوان سهام خود را نفروشند و تحت تاثیر هیجانات بازار قرار نگیرند. در مدت زمان اخیر افراد تازه واردی به بازار سهام وارد شده‌اند که به دلیل عدم شناخت نسبت به ساختار بازار رفتارهای کاملا هیجانی از خود نشان می‌دهند، بنابراین آماتورهای بورس بهتر است که از مشاوران تحلیلگر بازار سرمایه در زمان خرید و فروش سهام کمک بگیرند.

میرزایی افزود: به طور کلی آینده خوبی برای بازار سهام در یک سال و نیم آینده پیش بینی می‌کنم، اما لازم به ذکر است که رشد شاخص کل بورس سرراست و مستقیم نیست و شاهد میکرو موج‌های اصلاحی خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با درود بی بیکران بر استاد گرامی و تحلیل گر زبده وصادق بازار سرمایه جناب میزرایی همواره نظرات و پیش بینی های حضرتعالی که در چندین سال است تخت نظر داشته و از آن بهره گرفته ام دقیق و منطقی بود و جامه ی عمل پوشیده است قطعا این بار نیز نظر شما صحیح وعلمی بود و سهامداران را اگر سبد درست درست و منطقی از نمادها داشته باشند پر سود و خوشحال خواهد نمود با سپاس خردمنش از کرمانشاه

  • مسپ

    بادرود، آیا این رشد در 2 ماه آینده رخ میدهد؟ کی رخ میده؟ آیا هر سهمی که الان داریم نفروشیم؟ مثلا گروه غذایی؟ یا اینکه فقط نفت داشته باشیم و نفروشیم خوبه؟ به جواب اینها نیاز دارم.