کد مطلب: ۱۳۹۶۱۷

بررسی سیاست‌های دوگانه ترامپ در خاورمیانه:

یک بام و دو هوای آمریکا در قبال قطر

یک بام و دو هوای آمریکا در قبال قطر

قرارداد تسلیحاتی که هفته گذشته میان دو کشور آمریکا و قطر امضا شد، تردیدهایی را مبنی بر حمایت این کشور از عربستان و امارات متحده عربی به وجود آورده است.

دونالد ترامپ هفته گذشته در توئیتی با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم در منطقه، از عربستان سعودی و دیگر کشورهایی که روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده‌اند، حمایت کرد.

در پی این حمایت‌ها، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دیدارش در پنتاگون اظهار کرد: امارات متحده عربی هیچ‌گونه مشکلی با وزارت امور خارجه آمریکا و همین‌طور پنتاگون ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بلومبرگ، یک ژنرال ارتش آمریکا هفته گذشته گفت: انزوا و تحریم قطر توسط کشورهای منطقه، عملیات نظامی در پایگاه هوایی العدید در قطر را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

گفتنی است، قطر محل قرار گرفتن مرکز عملیات هوایی ائتلاف، تحت رهبری آمریکا در پایگاه نظامی العدید است و نیروی هوایی آمریکا، حدود 100 هواپیما در این پایگاه نظامی دارد.

وزیر دفاع آمریکا جیمز متیس، چهارشنبه هفته گذشته، قراردادی به ارزش 12 میلیارد دلار برای فروش جت‌های جنگنده F15 با قطر امضا کرد.

لازم به ذکر است، این قرارداد پیش از وقوع بحران اخیر در خاورمیانه، در جریان بود. اگرچه بسیاری بر این باورند که این توافق به هیچ عنوان با قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری که پیش‌تر ترامپ با عربستان سعودی و امارات متحده عربی بسته بود، قابل مقایسه نیست.

در حال حاضر هر دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی، با گذاشتن شروطی برای قطر، وعده برداشتن تحریم‌ها علیه این کشور را داده‌اند.

از جمله این شرایط، اخراج تروریست‌ها از قطر، قطع تامین بودجه تروریست‌ها و همین‌طور مهار و بستن رسانه‌های قطری است، که به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دشمنی می‌ورزند.

اما قرارداد تسلیحاتی بسته‌شده با قطر، گزینه سرپیچی از عربستان و امارات را در اختیار قطری‌ها قرار داده است. اگرچه ترامپ بارها در سخنرانی‌هایش از عربستان سعودی حمایت کرده است، اما با وجود این توافق، قطر می‌داند که هنوز می‌تواند از روابط حسنه خود با آمریکا بهره‌مند باشد.

یک مقام رسمی قطر روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود اعلام کرد: نهادها و سازمان‌های آمریکایی همواره با ما همراه هستند و ما را حمایت می‌کنند. این موضوعی است که ما هیچ‌گاه نسبت به آن تردید نداشته‌ایم.

سفیر قطر هم با گذاشتن تصویر قرارداد خرید جت‌های F15 در توئیتر خود گفت: با این توافق تسلیحاتی، قطر موفق شده است 60 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد کند.

روابط آمریکا و قطر همواره با دوگانگی دوستی و دشمنی همراه بوده است. فروش این جت‌های جنگنده، می‌تواند قابلیت همکاری میان آمریکا و قطر را افزایش دهد. از سوی دیگر هر دو دولت باراک اوباما و جورج دبلیو بوش پیش‌تر، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، از این کشور انتقاد می‌کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.