کد مطلب: ۵۱۹۰۳۲

۱۰ دانستنی درباره خرید میلگرد آجدار و تحویل بار آن

۱۰ دانستنی درباره خرید میلگرد آجدار و تحویل بار آن

میلگرد یکی از اجزای اصلی سازه است؛ بنابراین در ساختمان‌سازی قبل از انجام هر کاری، همیشه باید نکات اساسی میلگرد را در نظر داشته باشید و بهترین نوع میلگرد را انتخاب کنید.

در طول انتخاب نوع میلگرد تا تحویل بارتان اشتباه نکنید!

در دنیای امروز هر چیزی که به صنعت ساخت‌وساز مربوط شود می‌تواند یک موضوع چالش‌برانگیز باشد. معمولاً برای ساخت ساختمان از بتن استفاده می‌شود؛ زیرا ماده‌ای ارزان، در دسترس و مقاوم است. اگرچه بتن ماده‌ای بسیار محکم است، اما انعطاف‌پذیری کافی در برابر فشارهای عمودی را ندارد؛ بنابراین ساختمانی که فقط از بتن ساخته شده باشد در برابر فشارهای کششی بسیار سست و شکننده خواهد بود. برای غلبه بر این مشکل از میلگرد تقویت‌کننده یا آجدار استفاده می‌شود.

میلگرد آجدار یک مقطع فولادی است که با به وجود آوردن خاصیت کششی در بتن مسلح، به استحکام ساختار کمک می‌کند. آرماتوربندی بتن اطمینان می‌دهد که نیروهای کششی به اندازه کافی جذب می‌شوند و به ساختار آسیب نمی‌رسانند.

به‌طورکلی انواع میلگرد آجدار، مقاومت کششی سازه بتونی را افزایش می‌دهد؛ اما نکاتی را باید قبل از استفاده از میلگرد دانست. در اینجا چند واقعیت مهم در مورد میلگردهای آجدار را برایتان آورده‌ایم:

انواع میلگرد آجدار ساختمانی

در حال حاضر ۶ نوع میلگرد آجدار رایج به نام‌های اروپایی، فولاد کربنی، گالوانیزه، با روکش اپوکسی، پلیمری فایبرگلاس (GFRP) و فولاد ضدزنگ در سراسر جهان وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

۱٫ میلگرد آجدار فولادی کربنی

میلگردهای فولادی کربنی به‌طور گسترده‌ در کارهای مختلف ساختمانی استفاده می‌شود. اگرچه این نوع سریع‌تر از سایر میلگردها دچار خوردگی می‌گردد، اما به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری بالای خود به گزینه‌ای معمول برای پیمانکاران تبدیل شده است.

ازآنجاکه سرعت خوردگی آن در مقایسه با سایر انواع میلگرد بالاتر است، در مناطق مرطوب یا پروژه‌هایی که اغلب در معرض آب و رطوبت هستند توصیه نمی‌شود.

۲٫ میلگرد آجدار پلیمری فایبرگلاس

میلگرد بسیار سبکی است که به دلیل روکش فایبرگلاس خود، مقاومت کششی بالاتری از خود نشان می‌دهد.

۳٫ میلگرد آجدار گالوانیزه

روی این میلگردها پوششی از روی قرار دارد که سبب می‌شود در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی مقاوم باشند. میلگرد معمولی از فولاد ساخته شده است که مستعد زنگ‌زدگی است. به همین دلیل در مناطق ساحلی از میلگرد گالوانیزه برای افزایش عمر آن استفاده می‌شود.

۴٫ میلگرد آجدار ضدزنگ

میلگرد آجدار ضدزنگ ازنظر قیمت از میلگردهای گالوانیزه گران‌تر است؛ اما محیط‌های خورنده‌ای وجود دارند که نمی‌توان از فلز روی در آنجا استفاده نمود. در این محیط‌ها باوجود هزینه بالا، ناچار به استفاده از میلگردهای ضدزنگ هستیم.

استفاده از فولاد ضدزنگ در سازه‌هایی که در آینده برای تعمیر یا پشتیبانی آن‌ها دسترسی سختی وجود دارد، یک صرفه‌جویی اقتصادی هوشمندانه محسوب می‌شود. طول عمر میلگردهای ضدزنگ تا ۵ برابر بیشتر از میلگردهای معمولی است. همچنین امکان بازیافت فولاد ضدزنگ وجود دارد که ازنظر زیست‌محیطی بسیار مفید خواهد بود.

۵٫ میلگرد آجدار اروپایی

استفاده از این میلگردها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است در اروپا رواج دارد. این میلگردها از استحکام کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل به‌کارگیری آن‌ها در مناطق زلزله‌خیز توصیه نمی‌شود.

۶٫ میلگردهای روکش اپوکسی

اگر قصد ساخت یک خانه ساحلی برای استراحت در تعطیلات و سفرهای خود را دارید، انتخاب این نوع میلگرد بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. میلگردهای روکش اپوکسی به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین نمونه‌های بازار شناخته می‌شوند. پوشش روی این میلگردها بسیار ظریف است و معمولاً تنها برای زیرساخت‌هایی که در معرض آب شور و خوردگی هستند، به کار می‌روند.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد جهان

در حال حاضر چین با تولید بیش از ۱۷۵ میلیون تن در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده میلگرد در جهان است. بااین‌حال صادرات میلگرد چین بسیار کم است؛ زیرا این کشور با سرعت باورنکردنی در حال ساخت‌وساز بوده و بیشتر میلگردهای تولیدشده در خود این کشور مصرف می‌شود.

ترکیه نیز بزرگ‌ترین صادرکننده میلگرد در جهان است. اوکراین، اسپانیا و ایتالیا نیز در رده‌های بعدی برترین صادرکنندگان میلگرد قرار دارند.

وضعیت تولید و مصرف میلگرد در ایران نیز به‌عنوان دهمین تولیدکننده برتر فولاد در جهان به ترتیب زیر است:

وضعیت تولید و مصرف میلگرد در ایران
۷ ماهه سال ۹۹ ۷ ماهه سال ۹۸ ۱۲ ماهه سال ۹۸ ۱۲ ماهه سال ۹۷
تولید میلگرد (هزار تن) ۵۲۷۸ ۴۵۷۱ ۸۳۰۱ ۷۸۲۶
مصرف ظاهر

(هزار تن)

۴۴۵۹ ۳۱۹۹ ۶۱۰۲ ۶۲۱۴

همچنین وضعیت صادرات و واردات میلگرد در ایران به ترتیب جدول زیر است:

وضعیت صادرات و واردات میلگرد در ایران
۷ ماهه سال ۹۹ ۷ ماهه سال ۹۸ ۱۲ ماهه سال ۹۸ ۱۲ ماهه سال ۹۷
صادرات

(هزار تن)

۸۳۴ ۱۳۹۵ ۲۲۳۳ ۱۶۵۴
واردات

(هزار تن)

۱۵ ۲۳ ۳۴ ۴۲

نکاتی مربوط به خرید میلگرد

حال بهتر است نکاتی را هم در مورد خرید میلگرد آجدار بدانید:

۱٫ در ایران از کدام نوع میلگرد آجدار استفاده می‌شود؟

در ایران ۳ نوع میلگرد آجدار A2، A3 و A4 وجود دارد که هریک در موارد خاصی استفاده می‌شود:

  • میلگرد آجدار A2 امکان جوشکاری ندارد و بیشتر در مکان‌هایی که نیاز به استحکام زیادی نیست مورداستفاده قرار می‌گیرند. می‌توان آن‌ها را در ساخت سازه‌های کم ارتفاع به کار برد.
  • میلگرد آجدار A3 امکان جوشکاری ندارد و به‌صورت طولی در ستون یا دیوار مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • میلگرد آجدار A4 امکان جوشکاری دارد و در کارهای صنعتی و سخت به کار می‌رود.

۲٫ سایزهای میلگرد آجدار موجود در ایران

سایز میلگرد آجدار برابر با قطر آن است. در ایران میلگردهای آجدار در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید می‌شوند.

۳٫ هزینه حمل‌ونقل میلگرد را در نظر بگیرید

هزینه حمل‌ونقل میلگرد نسبت به قیمت آن بسیار بالاست؛ به همین دلیل بهتر است میلگرد مصرفی خود را از کارخانه‌ای نزدیک محل پروژه خود بخرید.

۴٫ میلگرد آجدار را با توجه به شرایط جوی محل پروژه انتخاب نمایید

یکی از نکات مهم در انتخاب میلگردهای آجدار در نظر گرفتن شرایط جوی محل پروژه است. به‌طور مثال برای محلی که رطوبت در آن زیاد باشد و امکان زنگ‌زدگی میلگرد وجود دارد، باید از میلگردهای آجدار گالوانیزه یا ضدزنگ استفاده نمود.

۵٫ میزان میلگرد آجدار موردنیاز خود را تعیین نمایید

یکی از نکات مهم در موفقیت یک پروژه، تخمین درست مصالح مورد نیاز در ابتدای کار است. اگر تجربه کافی برای این کار ندارید می‌توانید با مشاوران سایت آسرون (www.asroon.ir) با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ صحبت کنید. احتمالاً آن‌ها قبل از شما خریدارانی با پروژه‌های مشابه داشته‌اند و می‌توانند به شما در تخمین مصالح موردنیازتان کمک کنند.

۶٫ میلگرد آجدار را از یک تولیدکننده معتبر تهیه کنید

توجه به برند و کارخانه تولیدکننده میلگرد آجدار از دیگر نکات مهمی است که شما به‌عنوان یک مشتری باید به آن توجه داشته باشید. به‌خصوص که در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه‌های فولادی به تولید میلگرد آجدار مشغول هستند. در این میان مجتمع ذوب‌آهن اصفهان یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین میلگردهای آجدار ایران و خاورمیانه را تولید می‌کند. وزن این میلگرد ازلحاظ وزنی نسبت به رقبای خود به جدول اشتال نزدیک‌تر است.

البته در نظر داشته باشید که باید کارخانه‌ای را برای خرید میلگرد انتخاب نمایید که به محل پروژه شما نزدیک باشد. از برندهای معتبر موجود در بازار می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد:

  • میلگرد ذوب‌آهن اصفهان با آرم ESCO CU
  • میلگرد راد همدان با آرم SRH CT
  • میلگرد آناهیتا گیلان با آرم AGJU
  • میلگرد کویر کاشان با آرم KAVIR
  • میلگرد میانه با آرم دوF به‌صورت رودررو
  • میلگرد ظفر بناب با آرم ZNCT
  • میلگرد نیشابور با آرم N یا KSC CO
  • میلگرد آذر فولاد امین با آرم AFA
  • میلگرد ابهر با آرم KFA TC
  • میلگرد امیرکبیر خزر با آرم AKS CT
  • میلگرد جهان فولاد سیرجان با آرم SRH
  • میلگرد شاهین بناب با آرم BS-CT
  • میلگرد صبا فولاد زاگرس شهرکرد با آرم SFZCT
  • میلگرد بافق یزد با آرم BMISCO
  • میلگرد فولاد البرز ایرانیان فایکو با آرم FAICO-T
  • میلگرد درپاد تبریز با آرم D
  • میلگرد سرمد ابرکوه با آرم SAIS CT
  • میلگرد روهینا با آرم ROUHINA

۷٫ حساب جیبتان را داشته باشید

قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوسانات ارز یکی از عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد در بازار ایران است. قیمت کلیه محصولات فولادی و ساختمانی، ازجمله قیمت میلگرد آجدار تابع نوسانات ارزی به‌خصوص دلار است.

قیمت جهانی فولاد از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد آجدار است. بهبود در بازارهای جهانی فولاد می‌تواند روی کلیه محصولات فولادی من‌جمله قیمت میلگرد هم اثرگذار باشد.

متناسب نبود میزان عرضه و تقاضای میلگرد آجدار می‌تواند روی قیمت آن نیز اثرگذار باشد. اگر میزان عرضه به اندازه تقاضا نباشد با کمبود کالا مواجه شده و درنتیجه قیمت میلگرد افزایش چشمگیری خواهد داشت. همین وابستگی‌ها سبب می‌شود که اغلب قیمت این محصول دارای نوسان باشد، بنابراین باید در خرید به‌شدت به این موضوع توجه کنید و از قیمت به‌روز میلگرد اطلاع یابید.

همچنین قیمت برندهای مختلف در بازار متفاوت است. فعالین حوزه آهن و فولاد در بازار میلگرد ذوب آهن را با نام میلگرد اصفهان می‌شناسند. کیفیت میلگرد ذوب آهن کیفیت مطلوبی است. معمولاً قیمت میلگرد اصفهان نسبت به دیگر برندها قیمت بالاتری دارد و قیمت میلگرد سمنان معمولاً کمتر از دیگر رقبای خود است. برای مشاهده قیمت‌های روزانه می‌توانید به سایت آسرون مراجعه نمایید.

۸٫ دریافت پیش فاکتور را فراموش نکنید

اغلب خرید مقاطع فولادی در تناژهای بالا و با مبالغ سنگین صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید قبل از خرید و پرداخت مبلغ پیش فاکتور شامل ریز مبالغ دریافت نمایید.

نکات مربوط به تحویل بار میلگرد

به خاطر داشته باشید که خرید شما با سفارش میلگرد و پرداخت مبلغ بار به پایان نمی‌رسد. شاید بتوان گفت که مرحله تحویل بار مهم‌ترین بخش کار است که باید آن را به‌درستی انجام دهید. در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که باید هنگام تحویل بار میلگردتان به آن توجه کنید.

۱٫ بازرسی بار میلگرد را فراموش نکنید

پس از تحویل بار حتماً ظاهر میلگرد را بررسی کنید که دچار زنگ‌زدگی نباشد. همچنین آرم حک‌شده روی میلگردها را با محصول سفارشی خود تطبیق دهید.

آرم کارخانه و روش تولید روی میلگردها حک می‌شود که باکمی دقت می‌توانید آن‌ها را ببینید.

۲٫ به وزن میلگرد توجه کنید

یکی از مواردی که کیفیت میلگرد را تعیین می‌کند، وزن میلگرد است. معمولاً هرچه وزن میلگرد به جدول وزنی اشتال نزدیک‌تر باشد، مرغوب‌تر خواهد بود. برای اندازه‌گیری وزن هر شاخه از میلگرد کافی است وزن بندیل را بر تعداد شاخه‌های موجود در بندیل تقسیم نمایید.

وزن بندیل روی پلاکی که به آن وصل است درج‌شده و شما نیز می‌توانید برای اطمینان بر روی باسکول نیز عملیات وزن‌کشی را انجام دهید. سپس وزن هر شاخه از میلگرد بندیل را با وزن استاندارد کارخانه مقایسه نمایید. به این صورت می‌توانید تا حدودی از اصل بودن میلگرد نیز اطلاع یابید.

سایز (میلی‌متر) وزن اشتال ذوب‌آهن راد همدان ظفر بناب شاهین بناب آناهیتا گیلان روهینا
۸ ۴٫۳۵۶-۵٫۱۲۴ ۴٫۵ ۴٫۲ ۴٫۴۴-۴٫۴۶ ۴٫۲ ۴٫۶
۱۰ ۶٫۹۴۸-۷٫۸۳۶ ۶٫۵ ۶٫۲ ۷٫۰۷-۷٫۳۱ ۶٫۵ ۷٫۳
۱۲ ۱۰٫۰۲۰-۱۱٫۲۹۲ ۱۰٫۶ ۹٫۵ ۱۰٫۲ ۱۰٫۱۹-۱۰٫۵۴ ۹٫۸ ۱۰٫۳
۱۴ ۱۳٫۸۰۰-۱۵٫۲۵۲ ۱۴٫۵ ۱۳٫۵ ۱۳٫۶ ۱۳٫۸۸-۱۴٫۳۶ ۱۳٫۸ ۱۴٫۲
۱۶ ۱۸٫۰۱۲-۱۹٫۹۰۸ ۱۸٫۹۶ ۱۷٫۵ ۱۷٫۳ ۱۸٫۲۹-۱۸٫۷۷ ۱۸ ۱۸٫۵
۱۸ ۲۲٫۸۰۰-۲۵٫۲۰۰ ۲۴ ۲۱٫۵ ۲۲٫۱ ۲۳٫۱۶-۲۳٫۷۶ ۲۳ ۲۳٫۲
۲۰ ۲۸٫۱۶۴-۳۱٫۱۲۸ ۲۹٫۶۴ ۲۷ ۲۸ ۲۸٫۰۶ ۲۸ ۲۹
۲۲ ۳۳٫۹۷۲-۳۷٫۵۴۸ ۳۵٫۷۶ ۳۱ ۳۵٫۵ ۳۴٫۰۵ ۳۴ ۳۵
۲۵ ۴۴٫۳۵۲-۴۸٫۰۴۸ ۴۶٫۲ ۴۲ ۴۵٫۹ ۴۴٫۷۵ ۴۴٫۲ ۴۵
۲۸ ۵۵٫۶۴۴-۶۰٫۲۷۶ ۵۷٫۹۶ ۵۵ ۵۵٫۹۲ ۵۵٫۶ ۵۷
۳۲ ۷۲٫۶۹۶-۷۸٫۷۴۴ ۷۵٫۷۲ ۷۳٫۰۵ ۷۱٫۲ ۷۴

در این مقاله همه نکات اساسی در مورد میلگرد و خرید آن آمده است. از طرفی خرابی ساختمان و تلفات جانی و مالی ناشی از زلزله یکی از ضررهای بزرگ برای اقتصاد کشور و مردم خواهد بود. میلگرد یکی از اجزای اصلی سازه است؛ بنابراین در ساختمان‌سازی قبل از انجام هر کاری، همیشه باید نکات اساسی میلگرد را در نظر داشته باشید و بهترین نوع میلگرد را انتخاب کنید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد راهنمای خرید میلگرد میخواهید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.asroon.ir/blog/detail/راهنمای-خرید-میلگرد/۱۰۹۰/view/

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار