کد مطلب: ۵۵۲۴۰۵

زاکانی:

۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار سالانه در کشور قاچاق صورت می‌گیرد

۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار سالانه در کشور قاچاق صورت می‌گیرد

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یکی از راه‌های ایجاد تولید و اشتغال ممانعت از قاچاق است، ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار سالانه در کشور قاچاق صورت می‌گیرد که ۹۵ درصد از این قاچاق از طریق مبادی رسمی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه ۲۳ خردادماه از طریق شبکه آفتاب با مردم استان مرکزی سخن گفت که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

- شاید بیشترین تاثیر را در کشور انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد به این دلیل که بالغ بر ۸۵ درصد منابع کشور در دست رئیس جمهور است و آنچه که مشاهده می‌کنیم زیبنده ملت رشید ایران نیست.

- اسلام عزیز، ایران متمدن، رهبری آگاه، مردم خوب، نخگبان شایسته، جوانان پرشور، زنان و همه و همه، امکانات بزرگی برای ما هستند که اگر دقت کرده و از آنها به خوبی استفاده کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده و راه‌ها و گام‌های بلندی را نیز برداریم.

- اولین نکته‌‌ای که عنوان می‌کنم این است که پای صندوق‌های رای حاضر شده و با رای خود سرنوشت این ملت را رقم بزنید.

- یک راهی را طی کردیم اما اشتباه بوده است، ما فکر کردیم البته نه ما، دولت موجود فکر کرده که از طریق اتکا به کشورهای خارجی می‌تواند مشکل ما را حل کند. تحریم یک استراتژی دقیق و انتخاب شده توسط آمریکا برای برخورد با ملت رشید ایران است، انسان که نباید از دشمن خود انتظار خوبی داشته باشد. دشمن دشمنی می‌کند ما باید عقل داشته باشیم و راه درست را انتخاب کنیم.

- در ابتدا کاری که انجام خواهم داد، اینست که این نگاه را با توجه به ظرفیت‌های بی شماری که در کشور وجود دارد تغییر خواهم داد، ظرفیت‌هایی که باید به آنها تکیه کرد و آنها را یک پلی برای رشد، پیروزی، پیشرفت و رفع مشکلات مردم قرار داد. با وجود تورمی که کمر ما و ملت را می‌شکند نباید انتظار داشت که حال و رمقی برای ملت بماند، مردم تحت فشار هستند به همین منظور باید این رویکرد را تغییر داد و یک طرح نو درافکند، که بر اساس آن توانمندی‌های داخلی را اصل قرار داده و از همه پتانسیل های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

- نکته دوم این است که ما در این مسیر باید همه ابعاد را ببینیم، کشور را نمی‌توان تک بعدی ساخت و کشور نباید یک قیافه کارتونی به خود بگیرد و یک سر بزرگ و دست کوچک داشته باشد، بلکه باید متناسب‌سازی شود. برای متناسب سازی کشور ما چهار رویکرد تحولی را انتخاب کردیم که رویکرد اول رویکرد اقتصاد و مدیریت است، به خاطر اینکه فشار آنقدر بر گرده مردم بالاست که کمر مردم در حال شکستن است.

- فوریت ما اقتصاد مدیریت است، در این فوریت اساس را بر جهش تولید گذاشته‌ایم. جهش تولید برای ما اولویت، اولویت و اولویت بوده و جهش تولید برای ما از یک فوریت بالا برخوردار است. در کنار جهش تولید به دنبال این هستیم که کشور را بر مدار شایستگی اداره کنیم و به صورت شفاف توجه به حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک داریم و در کنار آن به تمرکززدایی دقت داریم. یک عده در تهران نشسته و فکر می‌کنند و تصورشان این است که برای تمام کشور می‌توانند تصمیم بگیرند و جای همگی می توانند فکر کنند که این فکر غلطی است.

- ۷۸ درصد اعتبارات، ملی یا ملی استانی است، برای این میزان اعتبارات از قبل تعیین تکلیف شده که این چیزی است که باید شکسته شود.

- در استان‌ها به دنبال بازآمایش هستیم، این بازآمایش در استان‌ها باید بتواند توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را در هر نقطه معلوم کند و مبتنی بر آن ما بتوانیم ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار بدهیم و اختیارات ویژه برای اداره شهرستان، هزینه کرد، انتقال اعتبارات به شهرستان‌ها، اختیارات ویژه برای بهره‌مندی از نخبگان شهرستان‌ها و به میدان آوردن آنها فراهم کنیم، اگر این مهم اجرایی شود، عملا امکانی فراهم می‌شود که بیش از ۴۵۰ نقطه کشور با یکدیگر مسابقه بدهند و بناست مسابقه داده شود.

- البته اگر در هر نقطه‌ای نیز امکانی وجود دارد، مهم این است که آن امکان با اولویت در همان نقطه مد نظر قرار گرفته، حق و حقوق مردم منطقه داده شود و پس از آن به سایر نقاط داده شود. چه بسیار مناطقی که در کنار معادن هستند و خاک آن معادن را می‌خورند اما از مواهب آن معادن بی‌بهره هستند و چه افرادی که در کنار نفت نشسته‌اند ودر عمل از حداقل‌ها محرومند، به این ظلم‌ها باید پایان داد.

- موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوعی بزرگ و جدی است و مبارزه با سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت یک امر جدی است، اولین اقدام من اصلاح خود دولت است چرا که اگر بتوانیم خود دولت را اصلاح و آن را چالاک، پاسخگو و سبک کنیم و عناصر خدوم در دولت، کارکنان و مسئولان دست به دست هم داده و یک انقلابی را در دولت آغاز کنیم، امکانی ایجاد خواهد شد که از جلوی تولید کنار برویم، در خدمت مردم و بخش خصوصی قرار گرفته و بتوانیم با شفافیت این مسیر را دنبال کنیم. امیدوارم دست در دست یکدیگر قرار داده و تجربه نوینی در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشیم.

- در بعد مردمی، مردم را آقا، سالار و ناظر خود دانسته و با یک نهادسازی نوین امکانی را فراهم خواهیم کرد که از شنبه تا چهارشنبه مسئولین پاسخگوی معترضین باشند، در اصل هشت قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان مهمترین جزء است و در اصل ۲۷ قانون اساسی، اعتراضات نسبت به امورات اجتماعی یک امر پذیرفته شده است که ما این مهم را نهادینه و عادی خواهیم کرد. مشکل ما این است که قانون اساسی اجرا نمی شود.

- موضوع مسکن و اشتغال از مسائلی است که در جهش تولید حل خواهد شد، در سال نخست شما یک تغییر ملموسی را احساس خواهید کرد و چهار سال بعد یک صورت جدیدی در کشور مشاهده خواهد شد. امیرکبیر سه سال و دو ماه کار کرد، اما افتخار بزرگی برای کشور و جامعه ایجاد کرد و این ما هستیم که باید این مسیر را طی کرده و ادامه بدهیم، بنده در این دو دهه و قبل از آن در دوران جریان جنبش دانشجویی به نقاط مختلف کشور رفته‌ام، حداقل چهار بار به مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها رفته و از نزدیک با معضلات و مشکلات مردم آشنا هستم.

- کار جدیدی که از امروز در قالب یک سایت و درگاه الکترونیکی انجام شده و بالا آمده و در آن مشکلات تک تک شهرستان‌ها احصا شده، تحقیقی است که بیش از یک سال و اندی صورت گرفته و مردم و نخبگان می‌توانند این سایت و درگاه را مشاهده کنند و اگر نپسندیدند و اگر مشکل دیگری داشته باشند این امکان وجود دارد که آن را جایگزین کنند. این تحقیق یک تحقیق مفصل است و یک برداشت از نخبگان شهرستان‌ها صورت گرفته و این امر مهیا شده است، لذا زمینه تغییر و تحول آماده است و این ما هستیم که باید دست به دست هم بدهیم، بنده نوکر شما هستم و وظیفه داشتم نکاتی را به صورت کلی بیان کنم.

- باید متاسفانه گفت دستان پنهان کسانی که به رشد و توسعه کشور در پس واردات بی‌رویه کالا و در قالب قاچاق خیانت می کنند، کاملا نمایان است. یکی از راه‌های ایجاد تولید و اشتغال ممانعت از قاچاق است. ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار سالانه در کشور قاچاق صورت می‌گیرد که ۹۵ درصد از این قاچاق از طریق مبادی رسمی است. مگر می‌شود بدون هماهنگی با برخی عناصر و مسئولین و شبکه ها کسی بتواند قاچاق را وارد کشور کند. هر یک میلیارد دلار قاچاق ۱۰۰ هزار شغل را در داخل کشور از بین می‌برد. شما این را محاسبه کنید ببینید علاوه بر ظرفیت‌های توسعه‌ای که برای فعالیت در کشور وجود دارد همان ظرفیت‌های گذشته هم توسط یک عده به نابودی کشانده می شود.

- این را بدانید که دولت اقدام و اصلاح، با همه وجود در مقابل قاچاق و قاچاقچی بویژه قاچاقی که از صنف قاچاق دولتی است خواهد ایستاد. این کولبرها یا گازوئیل‌برها قاچاقچی نیستند بلکه برای ارتزاق این کار را انجام می‌دهند که که برای حکومت ما ننگ است. باید با اشتغال و کارآفرینی فضایی را ایجاد کنیم که اصلا این چیزها را نبینیم. مردم دنبال دردسر نیستند، مردم بین اینکه در گرسنگی و خجالت همسر و فرزندان بمانند یا در کوه‌ها و بیابان‌ها، گرما و سرما را به جان بخرند و لقمه نانی را برای خانواده بیاورند، راه دوم را انتخاب می‌کنند. مسئولان باید غیرت داشته باشند و زمینه های لازم را فراهم کنند و جوانان و مردان را بین این دو راهی قرار ندهند.

- تمام توجه ما بر این است که ظرفیت های کشور را در مسیر رشد و تولید قرار دهیم و همه تلاش ما بر این است که شهرستان‌ها با هویت مستقل و با اراده، بر محور نخبگان خود حرکت کنند و دقت ما بر این است که از طریق فناوری اطلاعات مشکلات را احصاء و برطرف کنیم، بر این اساس اخیرا سایت دولت‌یار را راه اندازی و مسائل ۴۵۱ شهرستان را استخراج کردیم. این یک کار دوساله است و محصول آن تقدیم شد و این شما هستید که باید نظر بدهید و اگر مسئله جدیدی ناظر بر شهرستان است را وارد کنید و ۱۰۰ نفر هم باید آن را تائید کنند. بعدها از طریق این سایت موضوع شفافیت و دقت و بکارگیری نخبگان برای تصمیم سازی، اجرا و نظارت و مواجهه با مسئولان استانی و شهرستانی عملیاتی خواهد شد.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.