کد مطلب: ۳۴۵۷۲۳

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸:

۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی، سودده هستند

۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی، سودده هستند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ گفت: ۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی سودده و بودجه این شرکت‌های بالغ بر یک هزار و ۲۵۶ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ گفت: ۳۲۰ شرکت از ۳۸۵ شرکت دولتی سودده و بودجه این شرکت‌های بالغ بر یک هزار و ۲۵۶ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش تجازت‌نیوز، پنجمین نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 کل کشور امروز (یکشنبه 30 دی ماه) با سخنرانی مهدی مفتح سخنگوی این کمیسیون برگزار شد.

بنا بر این گزارش مفتح در ابتدای این نشست ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) گفت: کمیسیون تلفیق بودجه 98 همچنان در حال بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال آتی است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق افزود: سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد با همکاری ناجا اموال، دارایی، وجوه نقد و سپرده‌های بانکی محکومان تعزیرات حکومتی را شناسایی و وصول کند.

تخلفات رانندگی بلافاصله برای مالکان پیامک می‌شود

وی بیان کرد: همچنین در کمیسیون تلفیق مقرر شد تخلفات رانندگی و جریمه‌های انجام شده بلافاصله به مالکان پیامک شود. هزینه پیامک در قبض مالکان محاسبه می‌شود. همچنین به منظور احداث مجتمع‌های اداری در شهرستان‌ها مقرر شد استانداران بتوانند ساختمان‌های ملکی ادارات دولتی را با مجوز شورای برنامه‌ریزی استان به فروش رسانند تا منابع لازم برای احداث مجتمع‌های اداری فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شد تا سقف 10 هزار میلیارد ریال اموال و دارایی دولت را شناسایی و به فروش رساند، ادامه داد: دولت مکلف شد ماهانه معادل یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌ها و بانک‌های دولتی را تا مبلغ 5 هزار و 200 میلیارد تومان از حساب آنها برداشت کند؛ از آنجایی که این موضوع جزو درآمدها است در این مقطع بررسی شد مباحث هزینه‌ای در ادامه مطرح خواهد شد.

تعیین تکلیف تسویه وام‌های تا 4 میلیارد تومان

مفتح با اشاره به نحوه تعیین تکلیف تسویه وام‌های تا 4 میلیارد تومان، بیان کرد: اگرچه مجلس در اصلاحیه بودجه 97 نحوه تعیین تکلیف این وام‌ها را مصوب کرد اما از آنجایی که تاکنون در شورای نگهبان تأیید نشده در جریان لایحه بودجه سال آینده مقرر شد افرادی که از بانک‌ها تا سقف 4 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند (اگر بیش از 4 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند تا سقف 4 میلیارد تومان مشمول این مصوبه می شوند) اصل قرارداد اولیه برای بازپرداخت بدهی ملاک قرار می‌گیرد و اگر در این فاصله زمانی نرخ‌‌های دیگری بر قرارداد اعمال شده کأن لم یکن خواهد شد و قرارداد اولیه با نرخ سود پیش‌بینی شده به صورت ساده نه به صورت مرکب حساب می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بر اساس مصوبه مذکور وضعیت بدهی افراد وام‌گیرنده به بانک‌ها روشن می‌شود و اگر فرد وام‌گیرنده در سال‌های گذشته مبالغی تحت عنوان اصل، جریمه و سود پرداخت کرده باشد از اصل وام کم می‌شود. در صورت تصویب این مصوبه شرایط بسیار مناسبی برای افراد وام‌گیرنده فراهم خواهد شد تا وام‌های خود را به سیستم بانکی بازپرداخت کنند. اگر در اثر این نوع محاسبه زیانی برای بانک‌ها ایجاد شود، بانک‌ها می‌توانند این زیان را ظرف مدت 5 سال در ترازنامه مستهلک کنند و این هزینه‌ برای بانک‌ها قابل قبول تلقی می‌شود.

وی با اشاره به نحوه وصول وام‌های کمتر از صد میلیون تومان خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون مقرر شد در صورت پرداخت وام‌های کمتر از 100 میلیون تومان به صورت کامل، سود و جریمه تا سقف 7.3 هزار میلیارد تومان بخشیده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 با بیان اینکه مقرر شد اسناد خزانه اسلامی برای تملک اراضی مربوط به طرح‌های عمرانی قابل استفاده باشد، یادآور شد: اگر این مصوبه نباشد اسناد خزانه اسلامی برای اراضی قابل استفاده نیست.

مفتح تأکید کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه بند (هـ) تبصره (31) دولت حذف شد، بر اساس این تبصره لایحه بودجه؛ 50 درصد ردیف درآمد اختصاصی به درآمد عمومی منتقل می‌شد در حالی که با حذف آن درآمد اختصاصی دستگاه‌ها همچنان به صورت درآمد اختصاصی برای آنها باقی خواهد ماند.

بودجه شرکت‌های دولتی سودده بالغ بر یک هزار و 256 هزار میلیارد تومان

وی خاطر نشان کرد: 320 شرکت از 385 شرکت دولتی سودده و معادل 98.5 درصد و 65 شرکت معادل 1.5 درصد زیان‌ده هستند و کمک زیان دریافت می‌کنند. بودجه شرکت‌های سودده بالغ بر یک هزار و 256 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های زیان‌ده مانند آب و فاضلاب روستایی 18.8 هزار میلیارد تومان است.

از دیدگاه اصل 44، 23 شرکت یعنی 1.3 درصد گروه یک هستند و باید صد درصد به بخش خصوصی واگذار شوند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرکت‌های دولتی از نظر اقتصادی، دفاعی، امنیتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند، یادآور شد: از دیدگاه اصل 44، 23 شرکت یعنی 1.3 درصد گروه یک هستند و باید صد درصد به بخش خصوصی واگذار شوند. 119 شرکت یعنی 4.5 درصد حجم شرکت‌ها در گروه 2، 143 شرکت گروه 3 و 11 شرکت در گروه 4 قرار دارند. همچنین 89 شرکت در سایر گروه‌ها هستند.

وی با اشاره به هزینه‌های شرکت‌های دولتی اذعان کرد: 671 هزار میلیارد تومان از 992 هزار میلیارد تومان معادل 68 درصد هزینه‌های عملیاتی تولید و توزیع می‌شود. 30 هزار میلیارد تومان معادل 3 درصد هزینه‌های عمومی و اداری این شرکت‌ها است، همچنین 48 هزار میلیارد تومان یعنی 4.8 درصد هزینه پرسنلی آنها است.

شرکت‌های دولتی به 175 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال آینده ملزم شدند

مفتح افزود: شرکت‌های دولتی در سال 98 موظف شدند 175 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دهند در حالی که کل بودجه عمرانی که دولت در لایحه بودجه 98 پیش‌بینی کرده 62 هزار میلیارد تومان است همچنین شرکت‌های دولتی موظفند 30 هزار میلیارد تومان مالیات و سود سهام به خزانه دولت واریز کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 در پایان اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه موضوع بودجه شرکت‌های دولتی را به صورت تفصیلی بررسی می‌کند.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.