کد مطلب: ۲۴۳۹۷۱

۱۴ بلوک نفتی، گزینه‌های جدید ایران برای جذب سرمایه‌گذار

14 بلوک نفتی، گزینه‌های جدید ایران برای جذب سرمایه‌گذار

وزارت نفت در حالی تابستان امسال 14 بلوک اکتشافی خود را به مناقصه می‌گذارد که بر این باور است 6 بلوک جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد.

آنگونه که سید صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می گوید، برگزاری مناقصه این بلوک‌های اکتشافی در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) امسال آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تا پایان امسال، قرارداد آنها امضا شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 14 بلوک نفتی که در مجموع حدود 80 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در 6 حوضه رسوبی کشور قرار گرفته است، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در تهران، به شرکت های داخلی و خارجی معرفی شد.

آن‌گونه که هندی گفته است، شرکت‎هایی چون «او ام وی» اتریش، «لوک اویل» روسیه و شرکت ملی نفت چین (سی‌‌ان‌پی‌سی) چین علاقه‌مندی خود را برای حضور در این بلوک‎های اکتشافی اعلام کرده‌اند.

نیمی از بلوک های نفتی معرفی شده در حوزه زاگرس و خلیج فارس قرار دارند.

بلوک‎های معرفی شده، ترکیبی از بلوک‎های دارای پتانسیل اکتشافی بالا در حوضه‎های رسوبی شناخته شده و بلوک‎های مربوط به حوضه‎های رسوبی جدید هستند که از میان آن، می‎توان به چهار بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی زاگرس شامل یک بلوک در لرستان، یک بلوک در زیرحوضه فارس و 2 بلوک در زیرحوضه دزفول شمالی و دشت آبادان اشاره کرد.

سه بلوک دریایی در حوضه خلیج فارس و سه بلوک اکتشافی در حوضه کپه‎داغ در شمال شرق ایران واقع است؛ یک بلوک اکتشافی در حوضه رسوبی مغان در شمال غرب ایران دارای سیستم هیدروکربوری اثبات شده است و یک بلوک اکتشافی نیز در حوضه ایران مرکزی قرار دارد.

همچنین 2 بلوک اکتشافی به نام‌‎های تایباد و سیستان به عنوان بلوک‎های حوضه‎های رسوبی جدید در شرق ایران واقع شده‌اند.

بیست ‌و سومین نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور 1053 شرکت ایرانی و 600 شرکت خارجی از 38 کشور از 16 اردیبهشت در تهران آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد.

نمایندگان جمهوری آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی و سنگاپور در این نمایشگاه شرکت کرده اند.

چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی، اتریش و هلند پاویون اختصاصی دارند.

این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان نخستین در خاورمیانه و پنجمین در دنیا به شمار می‎رود و 90 درصد شرکت‌کنندگان فعالان بخش خصوصی یا نیمه‌خصوصی هستند.

مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه، تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.