خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۲۵۱۰

۲ متغیر کاهشی در بازار ارز / توافق نظر عجیب در افزایش قیمت جهانی طلا

2 متغیر کاهشی در بازار ارز / توافق نظر عجیب در افزایش قیمت جهانی طلا

دیروز یکشنبه با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت سکه و طلا افت محسوسی نداشت که برخی فعالان بازار، انتظار برای رشد بهای جهانی طلا و حباب منفی سکه را از عوامل مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت دلار می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چرا قیمت سکه در برابر افت قابل توجه مقاومت می‌کند، ولی بهای دلار به آسانی از یک محدوده قیمتی دیگر پایین می‌رود؟ دیروز شاخص ارزی از مرز ۱۲ هزار تومانی فاصله بیشتری گرفت و با ۸۰ تومان افت به بهای ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

در برابر افت قیمت شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی به افتی ۲ هزار تومانی قناعت کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسید. سکه در اولین روز هفته نیز به افت ۱۰ تومانی دلار بی‌محلی کرده بود و خود را با ۴۵ هزار تومان افزایش به مرز ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسانده بود.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه در برابر افت بیشتر شده است، انتظار آنها نسبت به روند بهای اونس در بازارهای جهانی هفته جاری است که باور به ادامه افزایش ارزش فلز زرد دارند. عامل دوم حبابی که در این بازار وجود دارد، معرفی شده است.

عده‌ای عنوان می‌کنند، قیمت سکه دارای حباب منفی است و بالطبع باید خود را با ارزش ذاتی‌اش به تدریج تطبیق دهد. ارزش ذاتی سکه هم اکنون بالای ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت بازاری آن است.

در مقابل، دو متغیر کاهشی مهم از نظر فعالان در بازار ارز وجود دارد. گروهی باور دارند، عرضه درهم در روزهای اخیر در بازار بالا رفته است و همین عامل موجب شده است که قیمت دلار در بازار داخلی تحت فشار قرار بگیرد. در کنار این، افزایش احتمالات مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی در هفته آتی، خریداران را از بازار عقب رانده و بیشتر میزان فروش‌ها را در بازار بالا برده است؛ در‌حالی‌که این متغیرهای کاهشی، قیمت دلار را به سوی محدوده‌های پایین‌تر هدایت می‌کنند، در بازار سکه شوق خاصی برای کاهش قیمت‌ها طی دو روز اخیر مشاهده نشده است.

علامت جهانی به بازار داخلی

تحلیلگران و معامله‌گران بازارهای جهانی به افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی خوش‌بین هستند، امری که از نظر فعالان، انتظارات بازیگران بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و موجب شده است که سکه‌بازان تمایل کمتری برای فروش از خود نشان دهند.

براساس نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، توافق نظر عجیبی در مورد افزایش بهای اونس وجود دارد؛ چراکه در این نظرسنجی ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۳ نفر یا ۹۳ درصد افزایش قیمت طلا و تنها یک نفر یا معادل هفت درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند؛ در این نظرسنجی هیچ‌کس نظر خنثی نداشت.

سرمایه‌گذاران خرد و مخاطبان کیتکو به اندازه تحلیلگران حرفه‌ای نسبت به افزایش بهای اونس خوش‌بین نبودند؛ به گزارش «ایسنا» ۸۷۰ نفر در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۵۴۰ نفر یا ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۲۹ نفر یا ۲۵ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند. ۱۱۷ نفر یا ۱۳ درصد نیز نظری نداشتند.

در کنار انتظار برای افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی میان معامله‌گران بازار داخلی، عده‌ای نیز باور دارند حباب سکه عامل اصلی است که موجب می‌شود تمایل زیادی برای کاهش قیمت در بازار وجود نداشته باشد. براساس قیمت‌های دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر، ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده به حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسید که با قیمت ۴ میلیون و ۱۴۸ هزار تومانی بازار، حدود ۲۵۲ هزار تومان فاصله داشت.

به گفته فعالان این قیمت‌ها نشان‌دهنده آن است یا قیمت سکه باید در گذر زمان افزایش پیدا کند که حباب تخلیه شود یا اینکه بهای دلار در بازار داخلی افت کند یا بهای اونس در بازارهای جهانی کاهش یابد. باید دید در هفته جاری سکه کدام مسیر را برای حرکت انتخاب خواهد کرد، ولی آنچه مسلم است بازار سکه از شرایط هیجانی سال قبل خود فاصله زیادی دارد و تا زمانی که خریدار زیادی وارد بازار نشود، احتمال کاهش حباب کمی پایین است.

درهم، سیگنالی بیرونی به معامله‌گران تهران

به نظر می‌رسد در روزهای اخیر معامله‌گران بازار داخلی بیشتر از همیشه روند قیمتی درهم را دنبال می‌کنند. آنها به‌طور مرتب در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان می‌کنند روابط ایران با امارات بهبود یافته و گاه از گشایش کانال‌های مالی بین دو کشور سخن به میان می‌آورند.

در این میان، شاهدی رسمی جز ملاقات هفته گذشته دو طرف در سطح مقامات پایین وجود نداشته است؛ ولی روند قیمتی درهم نشان می‌دهد که معامله‌گران تمایل چندانی برای خرید ندارند یا عرضه ارز به اندازه‌ای است که اجازه نمی‌دهد قیمت درهم به سوی سطوح بالاتر حرکت کند. دیروز نرخ حواله درهم در همان ابتدای روز رو به سوی قیمت‌های زیر ۳ هزار و ۳۰۰ تومان نهاد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳ هزار و ۲۶۰ تومان قرار گرفت.

انتظارات برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی

یکی دیگر از عوامل مهمی که از نگاه فعالان در افت قیمت دلار در روزهای اخیر نقش داشته است، انتظار معامله‌گران برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی در هفته آتی است.

مقرر شده است در آستانه عید قربان (۲۱ مرداد) فعالیت این بازار آغاز شود. برخی فعالان بازار باور دارند، ممکن است بازارساز با آغاز به کار این سامانه قیمت دلار در بازار آزاد را کاهشی کند یا فروش‌ها به‌صورت هیجانی افزایش پیدا کند؛ یکی از دلایلی که انتظار برای چنین اتفاقی را در میان معامله‌گران بالا برده است، روند بازار هنگام بازگشایی سامانه نیما در سال گذشته بود که قیمت به یکباره تا نزدیکی مرز ۹ هزار تومان پایین رفت.

در آن مقطع قیمت از محدوده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی شروع به عقبگرد کرده بود. البته بخشی از فعالان باور دارند اثرات بازار متشکل در بازار آزاد پیش‌خور شده است و قیمت در دو ماه اخیر به اندازه‌ای که می‌توانست کاهش قیمت را تجربه کرده است.

چرا معامله‌گران جهانی اونس افزایشی هستند؟

انتظار برای افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی، شرایط بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. ولی چرا معامله‌گران انتظار دارند قیمت اونس در هفته جاری افزایش پیدا کند؟

به گزارش «ایسنا» پس از اقدام هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا در کاهش نرخ‌های بهره، تحلیلگران می‌گویند ابهامات جهانی و تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، طلا را به سوی قیمت بالاتری هدایت خواهد کرد. در واقع، تحولات جدید در جنگ تجاری میان آمریکا و چین، یکی از بزرگ‌ترین دلایل خوش‌بینی تحلیلگران به رشد قیمت طلا در کوتاه‌مدت است.

افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت «ام‌کی‌اس» اظهار کرد: ترامپ هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و به کسی گوش نمی‌کند، برای همین تصور نمی‌کنم ابهامات به این زودی خاتمه پیدا کند. نوابی افزود: پیش از توییت روز پنج‌شنبه ترامپ، طلا مقاومت نشان داده و بالای سطح حمایتی ۱۴۰۰ دلار را حفظ کرده بود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت «والش تریدینگ» به کیتکونیوز اظهار کرد، نسبت به طلا در کوتاه‌مدت خوش‌بین مانده است. بازارهای سهام با فروش گسترده روبه‌رو شده‌اند و وی انتظار دارد این سرمایه‌ها به سوی طلا سرازیر شود.

132

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.