کد مطلب: ۲۸۳۴۹۲

۲۳۷ میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها در چابهار نیاز است

237 میلیارد تومان برای مقابله با گرگروها در چابهار نیاز است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: 237 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با فرسایش آبی خاک حاصلخیز کشاورزی یا به اصطلاح بلوچی ‘گرگروها’ در سطح این شهرستان نیاز است.

غلامرضا مجیدی اظهار داشت: براساس برآورد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چابهار طرح مقابله با فرسایش آبی باید در مجموع در پنج فاز 20 هزار هکتاری اجرا شود.

گزارش تجارت‌نیوز ، بوی بیان کرد: گرگروها موجب تخریب اراضی، مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها از سکنه، افزایش خسارات به تاسیسات دولتی بدلیل تخریب پل‌ها، جاده‌ها و کانال‌ها و مسیرهای انتقال آب و کاهش درآمد اقتصادی تولید کنندگان شده است.

فرماندار چابهار ادامه داد: گرگروها در 258 روستای دشتیاری، پلان و بخش مرکزی وجود دارند و تاکنون موجب آسیب جدی به 120 روستا شده‌اند.

وی بر تخصیص اعتبارات لازم برای جلوگیری از فرسایش خندقی و تخریب خاک حاصلخیز در سطح روستاهای این شهرستان شد و افزود: آثار سوء این پدیده سبب متروکه شدن بسیاری از اراضی و مهاجرت ساکنان روستاهای منطقه شده است.

مجیدی گفت: تخریب و هدر رفت خاک حاصلخیز و مستعد (زراعی و باغی) منطقه، کاهش حاصلخیزی اراضی در اثر زهکشی سریع، کاهش رطوبت لایه‌های سطحی خاک و انتقال عناصر میکرو و ماکرو خاک از طریق خندق‌ها موجب افزایش بیکاری و مهاجرت در منطقه دشتیاری وپلان چابهار شده است.

منبع‌:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.