کد مطلب: ۵۰۲۱۰۴

۲۵ گرم گوشت در ماه سهم سه دهک جامعه

25 گرم گوشت در ماه سهم سه دهک جامعه

مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ۳۵ درصد مردم زیر خطر فقر هستند، گفت: در دهک‌های یک تا ۳، مصرف کالری کاهش یافته و مصرف گوشت با کاهش زیادی مواجه و تبدیل به مصرف مرغ و تخم مرغ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موسی شهبازی مدیر کل دفترمطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی اظهار کرد: نرخ فقر در کشور ما به حدود 35 درصد رسیده است یعنی 35 درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

وی افزود: میانگین مصرف کالاها در سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته است به طوریکه در دهک‌‌‌های یک تا 3، مصرف کالری کاهش یافته و همچنین مصرف گوشت کاهش یافته و تبدیل به مصرف مرغ و تخم مرغ شده است؛ به طوریکه اکنون شاهد مصرف سرانه 25 گرم گوشت قرمز در ماه توسط این سه دهک هستیم.

شهبازی با اشاره به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: از آبان 98 تا آبان 99، قیمت مرغ 84 درصد و تخم مرغ 88 درصد افزایش یافته است که همین امر نیز تهدیدی برای مصرف این دو محصول است.

مدیر کل دفترمطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: سیاستگذاری‌های تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی جواب نداده است که دلیل آن همین افزایش قیمت‌ها است؛ سیاست‌های تامین امنیت غذایی در کشور کاملا ناموفق بوده است.

وی گفت: افزایش 3 برابری قیمت ها با حذف شدن ارز 4200 تومانی شدنی نیست و اینکه بگوییم قیمت مرغ 60 هزار تومان می‌شود درست نیست.

شهبازی افزود: تورم دلایل مختلفی دارد و اقتصاد خود مسیرش را طی می‌کند. تورم برخی از کالاهایی که از ارز 4200 تومانی استفاده کرده‌اند حتی در برخی مواقع بیشتر از سایر کالاها بوده و لازم است مجلس تصمیم بگیرد و آنها را حذف کرده و به خود مصرف‌کننده نهایی مستقیم اعطا کند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهلول

    25 گرم گوشت قرمز در ماه خیلی کمه حداقل آدم به 250 گرم نیاز داره