کد مطلب: ۳۹۰۱۴۱

۲۸ هزار متقاضی در صف وام ازدواج

28 هزار متقاضی در صف وام ازدواج

در سه‌ماهه اول امسال بیش از 41 هزار متقاضی برای دریافت وام ازدواج به بانک‌های استان خراسان مراجعه کرده‌اند که تنها حدود 13 هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

در سه‌ماهه اول امسال بیش از 41 هزار متقاضی برای دریافت وام ازدواج به بانک‌های استان مراجعه کرده‌اند که تنها حدود 13 هزار نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند. این یعنی حدود 28 هزار نفر همچنان باید منتظر دریافت تسهیلات وام ازدواج بمانند، به بیان دیگر حدودا 14 هزار زوج در صف وام ازدواج هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط سخت اقتصادی مهم‌ترین دلیلی است که گرایش جوانان به تشکیل خانواده را کاهش داده است؛ به طوری‌که بنا بر اذعان مدیرکل ثبت‌ اسناد و املاک خراسان رضوی، تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در استان طی سه‌ماه اول سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.8 درصد کاهش داشته است. از سویی به رغم تاکیدات ویژه مسئولان نظام بر ضرورت تسهیل ازدواج جوانان و حمایت سران قوا برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجین تا سقف 60 میلیون تومان، بر اساس گزارش عملکرد بانک‌های استان در پرداخت وام‌های ازدواج طی بهار امسال، تنها 33 درصد متقاضیان وام ازدواج در استان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

41 هزار و 700 متقاضی طی بهار 98

بر اساس این گزارش، بیش از 41 هزار و 700 نفر در فصل بهار متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند که از این تعداد تنها 13 هزار و 783 نفر موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج شده‌اند. این یعنی برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان، به حدود 1250 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود اما آن چه تاکنون پرداخت شده فقط 400 میلیارد تومان بوده است.

40 درصد متقاضیان در انتظار معرفی به بانک‌ها

علاوه بر این بیش از 16 هزار و 880 متقاضی هنوز در صف تعیین شعبه برای دریافت تسهیلات هستند؛ یعنی بیش از 40 درصد متقاضیان وام ازدواج در استان هنوز به شعب بانکی هم معرفی نشده‌اند و بیش از 11 هزار و 50 نفر نیز اگرچه به شعب بانکی معرفی‌شده‌اند اما هنوز موفق به دریافت وام ازدواج از شبکه بانکی استان نشده‌اند.

کمبود منابع قرض‌الحسنه داریم

مهم‌ترین مشکل در این زمینه، کمبود منابع قرض‌الحسنه بانکی برای پرداخت وام ازدواج است؛ موضوعی که دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، به آن اشاره کرد و گفت : «در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان به بالای 90 درصد رسیده است و بانک‌ها در این بخش با کمبود منابع مواجه شده‌اند».

60 درصد متقاضیان به سیستم بانکی معرفی شده‌اند

«حسن مونسان» درباره جزئیات بیشتر این مشکل می گوید: آمار منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک مرکزی است اما تحلیل ما این است که نسبت مصارف و منابع در این حوزه بالاست. وی می‌افزاید: درست است که هنوز بیش از 16 هزار متقاضی وام ازدواج در صف هستند که بیشتر متاثر از افزایش ازدواج‌ها در خردادماه و به دلیل مناسبت‌های مبارک این زمان بوده، اما حدود 60 درصد متقاضیان به سیستم بانکی معرفی‌شده‌اند و حدود 33 درصد هم موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند، بقیه هم در مراحل دریافت تسهیلات هستند.

صف انتظار به 3 ماه کاهش یافته است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان ادامه می‌دهد: به رغم موضوع نسبت مصارف و منابع قرض‌الحسنه، بانک‌ها تاکنون عملکرد مثبتی داشته‌اند و صف انتظار دریافت وام اکنون به حدود 3 ماه رسیده است، درحالی‌که سال‌های گذشته گاه زوجین بیش از یک سال در صف انتظار می‌ماندند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی بانک‌های استان، منابع مؤثر 23 بانک استان در فصل بهار حدود 87 هزار میلیارد تومان بوده و نسبت مصارف به منابع آنها نیز حدود 67 درصد است، درحالی‌که این نسبت در کشور بیش از 80 درصد است. از سویی نسبت تسهیلات ارزان‌قیمت به کل منابع بانکی استان حدود 20 درصد است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان در تحلیل نسبت مصارف به منابع بانکی استان نیز می‌گوید: نسبت مصارف به منابع بانک‌های عضو شورا حدود 70 درصد است اما از آن جایی‌که همه بانک‌های استان، با وجود پیگیری‌های انجام‌شده، هنوز عضو این شورا نشده‌اند آمار استانی کامل نیست و طبق آمارهای بانک مرکزی که فعالیت تمامی بانک‌ها در استان را نشان می‌دهد، این نسبت حدود 54 درصد است.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.