کد مطلب: ۲۹۱۲۴۹

۳۰ درصد کارخانجات خوراک دام و طیور تعطیل شدند

30 درصد کارخانجات خوراک دام و طیور تعطیل شدند

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تایید کرده است که در یکسال گذشته دست‌کم 30 درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام و طیور به صورت کامل تعطیل شده و مابقی هم با ظرفیتی زیر 40 درصد فعال هستند.

مجید موافق قدیری تعداد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام و طیور کشور را بیش از 600 واحد برشمرد و با رد اینکه در واردات نهاده‌های دامی تولید خوراک دام و طیور به کشور، مافیایی وجود دارد، ادامه داد که شرکت‌های مهم و تاثیرگذار در واردات نهاده‌های دامی در کشور 10 شرکت هستند که سهم بازار آنها نسبت به بقیه بالا بوده و می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت بدون دخالت سیاستگزار اقتصادی داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی میزان مصرف سالانه خوراک دام و طیور و آبزیان در کشور را حدود 20 میلیون تن برشمرد که از این مقدار، 40 درصد آن در داخل کارخانجات خوراک دام و به صورت صنعتی تولید می‌شود و 60 درصد مابقی هم به صورت سنتی و در واحدهای پرورش دام و طیور تولید می‌شود و گفت که تولید این مقدار خوراک دام به صورت سنتی در دنیا بیش از ٧٠ سال است که منسوخ شده اما دولتمردان و تولیدکنندگان شیر و گوشت در کشور به شدت علاقه به استفاده از روش سنتی هستند.

موافق قدیری، نتایج تولید سنتی خوراک دام و طیور در کشور را افت شدید نرخ بهروه وری، بالا رفتن نرخ ریسک سرمایه گذاری، افزایش مضاعف قیمت تمام شده محصولات پروتئینی، افت شدید قدرت رقابت پذیری در بازار صادراتی و بروز بیماری‌های حاد در دام و در نتیجه انسان دانست.

وی خبر داد که افزایش شدید قیمت خوراک دام وطیور وکاهش جوجه ریزی در سه ماهه گذشته منجر به افت تولید گوشت مرغ و افزیش شدید قیمت آن در کشور شده است و توضیح داد که میانگین 80 درصد قیمت تمام شده عوامل تولید مرغ و دیگر محصولات پروتیینی مربوط به خوراک دام و طیور است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته که سیاستگذار پولی نرخ ارز را برای واردکنندگان کالاهای اساسی 4200 تومان اعلام کرده، حال آنکه قرار بود پیش از این ارز 3800 به وارد کنندگان نهاده های دامی تولید خوراک دام و طیور اختصاص یابد که هدف ازا ین امر، حمایت ازتولید محصولات پروتیینی در داخل و جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات بوده است.

به گفته وی، تا پیش از ابلاغ بسته اخیر ارزی بانک مرکزی، قرار بود که با اختصاص ارز 3800 تومانی به وارد کنندگان نهاده های دامی تولید خوراک دام و طیور، مابه التفاوت 400 تومانی آن را دولت به واردکنندگان بپردازد که یکسری از شرکت ها ارز 3800 تومانی راگرفته اند اما عمده شرکت ها نتوانسته اند ارزمذکور را دریافت کنند که دلیل آن هم ناشی از عدم همکاری بانک های عامل بود.

موافق قدیری،تصریح کرده که متاسفانه شنیده شده که اکنون و با بخشنامه جدید بانک مرکزی و اعلام نرخ 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی، اعلام شده؛ افرادی که پیشتر ارز 3800 تومانی دریافت کرده اند باید مابه التفاوت 400 تومانی آن را به دولت بپردازند. این فعال اقتصادی بدون اشاره به رقم قابل پرداخت برای مابه التفاوت نرخ ارز 3800 تا 4200 تومانی را حدود 15 درصد قیمت تمام شده کالا درکشوردانست وافزودکه گردش مالی صنعت خوراک دام، طیور وآبزیان حدود سه میلیارد دلار یا بیش از 34 هزارمیلیارد تومان است.

موافق قدیری، تاییدکرد که با اجرایی شدن نرخ 4200 تومانی برای واردات خوراک دام، طیور و آبزیان دستکم قیمت تمام شده کالاها 15 درصد افزایش می یابد و بخشنامه‌های خلق الساعه و بدون ضمانت اجرایی دولت و بانک مرکزی، فعالان صنعت خوراک دام و طیور را با بحران مواجه می کند. رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اضافه کرد که از نظر سیاسی شرایط حاکم بر بازار و اقتصاد کشور به سامان نبوده و ریسک سرمایه گذاری تولید را بالا برده است، بنابراین افزایش قیمت محصولات پروتئینی دور از انتظار نیست.

رییس کارگروه دام و طیور و آبزیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه با وجود نوسانات ارزی ماه های اخیر ذخایر استراتژیک نهاده‌های دام و طیور در بنادر شمال و جنوب کافی است، اذعان داشت که تا پایان سال جاری مشکلی برای تامین خوراک دام و طیور وجود ندارد اما وجود نهاده‌های دامی شرط لازم است و شرط کافی نبوده و از افزایش قیمت شیر و گوشت در ماه‌های آتی جلوگیری نخواهد کرد.

منبع: شعار سال

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.