کد مطلب: ۲۷۲۶۷۸

۵۶ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

56 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

یک مقام مسئول گفت: تا به امروز 72 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بیش از 154 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که 85 میلیارد و 500 میلیون تومان از این میزان پرداخت شده است.

حبیب جهان‌ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای ، اظهار کرد: تا به امروز 72 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 154 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی از پرداخت 56 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 85 میلیارد و 500 میلیون تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شد و به این ترتیب مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تا نیمه خرداد به حساب چایکاران واریز و 11 میلیارد تومان مابقی مطالبات تا پایان خرداد طی دو سه روز آتی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد و با این وجود مجموع پرداختی‌ها به بالای 63 درصد می‌رسد.

جهان‌ساز با بیان اینکه تاکنون از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 15 هزار و 800 تن چای خشک استحصال شده است، افزود: میزان تولید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از سرمازدگی بهاره 2 تا 3 درصد کاهش داشته است که انتظار می‌رود این میزان در چین دوم جبران شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته از مجموع 108 هزارتن برگ سبز چای حدود 25 هزارتن چای خشک استحصال شد که امسال به سبب سرمازدگی ابتدای فصل و خشکسالی پیش رو نمی‌توان اظهار نظری دقیقی راجع به این موضوع داشت که امسال میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل روند کاهش یا افزایشی دارد.

وی با اشاره به تأثیر نوسان نرخ ارز بر واردات چای بیان کرد: با وجود آنکه تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر به طور غیر مستقیم حمایت از تولید داخل را به همراه دارد، اما تجار و فروشندگان می‌توانند این فرصت پیش رو به نفع تولید داخل و چایکاران تمام کنند.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه چای با کیفیت ایرانی جایگاه خود در خانوارها را باز کرده است،افزود: براین اساس باید روی ذائقه سازی مردم کار کنیم تا به مرور زمان چای داخلی را جایگزین چای وارداتی کنیم چرا که این امر در جهت حمایت از تولید داخل و چایکاران و خروج ارز تأثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت چای بسته به کیفیت متفاوت است، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو چای ممتاز ایرانی 38 هزار تومان است.

جهان‌ساز درباره تأثیر تغییرات نرخ ارز در واردات چای بیان کرد: نوسان نرخ ارز بر واردات چای خارجی و حمایت از تولید داخل بی‌تأثیر نیست چرا که با اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات چای باید نظارت دقیقی صورت گیرد تا صادرکنندگان به نرخ آزاد اقدام به فروش چای نکنند و درغیر این صورت زمینه برای قاچاق چای فراهم می‌شود.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و اعمال مدیریت دقیق می‌توان حجم واردات به نفع تولید داخل کاهش داد چرا که این امر انگیزه چایکاران و کارخانه‌های چای سازی برای افزایش تولید چای کیفی را بالا می‌برد.

منبع: باشگاه خبرنگارن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.