کد مطلب: ۲۲۸۳۸۰

۶۳۴ واگن مسافری فرسوده در ۲ سال گذشته از رده خارج شد

634 واگن مسافری فرسوده در 2 سال گذشته از رده خارج شد

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال‌های 95 و 96 بیش از 634 دستگاه واگن مسافری فرسوده با 30 تا 45 سال کارکرد، با هدف ارتقای کیفیت خدمات ریلی به هموطنان، از رده خارج شد.

میرحسن موسوی افزود: در سال گذشته 24 میلیون و 500 هزار نفر در مسیرهای مختلف با شبکه ریلی کشور جابجا شدند که 18 میلیون و 300 هزار نفر آن در مسیرهای بین شهری و 6 میلیون و 200 هزار نفر با قطارهای حومه‌ای بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی گفت: در مقایسه با سال 95 میزان جابجایی مسافران توسط قطارهای بین شهری در شبکه ریلی کشور 3.1 درصد و قطارهای حومه‌ای 17.25 درصد افزایش نشان می‌دهد.

موسوی با اشاره به آمار جابجایی مسافران در شبکه ریلی در ایام تعطیلات نوروزی افزود: از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 با 4 هزار و 840 رام قطار و یک میلیون و 873 هزار نفر صندلی در مجموع بیش از یک میلیون 857 هزار نفر مسافر با قطار جابجا شدند که نسبت به سال قبل از آن 10.8 درصد رشد داشته است.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طی 4 سال گذشته قیمت بلیت قطارها هیچ افزایشی نداشته است، گفت: در ایام تعطیلات نوروز 97 نیز قیمت بلیت قطارها افزایش نیافت و حتی در برخی از مسیرها در بازگشت قیمت بلیت با تخفیف به مسافران عرضه شد.

وی گفت: در این ایام حرکت قطارها به صورت 24 ساعته رصد شد و تاخیر حرکت از مبدا قطارها به زیر 18 ثانیه رسید که نسبت به سال گذشته (24 ثانیه) 25 صدم ثانیه کاهش یافت.

به گفته موسوی، در ایام نوروز متوسط تاخیر قطارها در رسیدن به مقصد نیز از 33 دقیقه در سال گذشته به کمتر از 27 دقیقه رسید که 18.18 درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون مسافری راه‌آهن از سهم 10.8 درصدی راه‌آهن جابجایی کل مسافران نوروزی خبر داد و بیان کرد: در این مدت بیشترین مسافر جابجا شده در نواحی استان‌های تهران،‌ خراسان، آذربایجان، شمال غرب و قم بوده است.

وی با یادآوری اینکه برای رعایت حقوق شهروندی سامانه تلفن گویای 5149 - 021 راه اندازی شده است، افزود: در ایام اوج سفرهای نوروزی 50 هزار و 820 تماس با آن برقرار شد که نسبت به سال گذشته 21.5 درصد رشد داشت و میزان انتقادات و شکایات از مجموع تماس‌های حاصل شده نیز 30 درصد کاهش یافت.

معاون مسافری راه‌آهن از راه‌اندازی قطار کرمانشاه - مشهد، قطار فوق‌العاده در مسیر کرج - مشهد، یزد - مشهد، تهران - مشهد، تهران - بندرعباس، تهران - اهواز و همچنین قطار ترکیبی شهرکرد - مشهد در ایام نوروز خبر داد و گفت: در طرح سفرهای نوروزی 97 قطارهای گردشگری در 8 مسیر تهران - سوادکوه، تهران - بیابانک، تبریز - رازی، تبریز - جلفا، اراک - چشمه بلاغ حک، اهواز - تنگه‌پنج، گرگان - اینچه برون و گرگان- بندر ترکمن به جابجایی گردشگران اقدام کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: همچنین بیست و چهارمین قطار گردشگری بین‌المللی در شامگاه 14 فروردین ماه با گردشگرانی از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، دانمارک، ایتالیا، سنگاپور، پرو و مالزی وارد کشور شد و پس از سیر در استان‌های خراسان رضوی، تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان روز 21 فروردین ماه از کشور خارج می‌شود.

وی بیان کرد: برای افزایش ظرفیت در ناوگان ریلی کشور اقدامات قابل توجهی از طریق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های داخلی انجام شده که تامین مالی خرید 450 دستگاه واگن ریل‌باس از کشور کره جنوبی با مشارکت یک شرکت خصوصی ایرانی با انتقال دانش فنی، ساخت 500 دستگاه واگن مسافری بین شهری با مشارکت شرکتی از روسیه و 200 دستگاه واگن بین شهری دیگر در قالب قرارداد پروژه راه‌آهن برقی کردن تهران - مشهد در داخل از مهم‌ترین برنامه‌های راه آهن برای افزاشی ناوگان ریلی مسافری است.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: اکنون یک هزار و 308 واگن مسافری در شبکه ریلی کشور با عمر حدود 25 سال فعال است و امسال در نظر داریم 90 واگن مسافری جدید وارد شبکه ریلی کشور شود که در این صورت عمر متوسط ناوگان مسافری کشور کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

منبع:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.