کد مطلب: ۷۳۷۲۷۴

عین‌اللهی: برای حل مشکل جمعیت فقط ۷ سال زمان داریم

عین‌اللهی: برای حل مشکل جمعیت فقط 7 سال زمان داریم

وزیر بهداشت یکی از مشکلات کشور را کهن‌سالی جمعیت دانست و گفت: اگر تا 7 سال آینده نتوانیم جمعیت کشور را افزایش دهیم، دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر بهداشت گفت: اگر نتوانیم ظرف 7 سال آینده جمعیت را افزایش دهیم، دچار مشکل کهن‌سالی جمعیت خواهیم شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از مشکلات کشور موضوع سالخوردگی جمعیت است و فقط یک دریچه هفت ساله داریم که اگر در این مدت افزایش جمعیت را در دستور کار قرار ندهیم، کشور دچار بحران خواهد شد.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص، گفت: یکی از مشکلات کشور موضوع سالخوردگی جمعیت است و فقط یک دریچه هفت ساله داریم که اگر در این ۷ سال افزایش جمعیت را در دستور کار قرار ندهیم، کشور دچار بحران خواهد شد.

وزیر بهداشت و درمان افزود: در مجلس انقلابی طرحی درحمایت از جمعیت و خانواده تصویب شد که ابلاغ آن با شروع کار دولت سیزدهم مصادف شد.

وزیر بهداشت و درمان افزود: از ۱۷۳ ماده این قانون، ۴۳ ماده و حدود ۶۰ آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با وزارت بهداشت است و برای اجرای این قانون، قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت وزیر تشکیل و تا امروز ۱۵ جلسه در این باره تشکیل شده است.

تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور قانون جوانی جمعیت را با مسوولیت رییس دانشگاه اجرا می‌کنند

وی درباره موفقیت‌هایی که وزارتخانه در اجرای این قانون بدست آورده است، تصریح کرد: تسریع در اجرایی سازی قانون، ایجاد هماهنگی در سطح ستادها و دانشگاه‌های وزارتی انجام شد و در حال حاضر تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور قانون جوانی جمعیت را با مسوولیت رییس دانشگاه اجرا می‌کنند.

عین اللهی یادآور شد: در هر قرارگاه ۹ کمیته وجود دارد که مسوولیت اجرای قانون و برنامه ریزی برای فرهنگ سازی و نظارت و پایش را دارد. البته تاکنون ۷ دستور عمل را با امضای وزیر ارائه دادیم و ۲۴ بخش نامه هم معاونان برای جوانی جمعیت کشور در نظر گرفتند و هدف آسان سازی و ارزان سازی خدمات بهداشتی و درمانی شود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه وزارتخانه برای بند به بند قانون موارد اجرایی را درنظر گرفته است،اظهار داشت: به عنوان مثال اصلاح دستورالعمل غربالگری ناهنجاری ها، راه اندازی سامانه باروری سالم، اصلاح دستورعمل دارویی برای جلوگیری از سقط عمدی، ابلاغ راهنمای حفظ و مراقبت از سلامت، ابلاغ عوارض خطرناک سقط عمدی، ابلاغ راه اندازی مراکز درمانی ناباروری، ابلاغ پوشش رایگان بیمه مادر باردار، ابلاغ بخش نامه هایی برای مرخصی زایمان و دورکاری برای زنان باردار، ابلاغ بخش نامه هایی برای استفاده از مرخصی تحصیلی و دیگر اقدامات سبب اجرای قانون شده تا وظایف خود را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های مهم رتبه بندی دانشگاه ها، موفقیت دانشگاه ها در موضوع جوانی جمعیت است، گفت: سامانه ۱۹۰ و ثبت شکایات مردمی نیز را نیز راه‌اندازی کردیم که شکایت مردم را جمع بندی می‌کند. البته برای اقدامات انجام شده هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه لازم برای نهادهایی که در این باره فعال هستند،اختصاص داده شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ سازی درباره قانون جوانی جمعیت بسیار مهم است و باید در رسانه ها، صدا و سیما و سایر نهادها موضوع فرهنگ سازی مورد توجه قرار بگیرد.

صباغیان: خانه‌های ۴۵ متری و ۶۵ متری نمی‌توانند بیش از یک فرزند را در خود جای دهند

در ادامه صباغیان نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل جمعیت را باید در محل دیگری جستجو کنیم؛ خانه‌های ۴۵ متری و ۶۵ متری نمی‌توانند بیش از یک فرزند را در خود جای دهند؛ هزینه بهداشت سرسام آور است و شخص نمی‌تواند فرزندی داشته باشد.

در برخی شهرستان‌ها تعداد فرزندان زیاد است چرا که مشکلات مذکور وجود ندارد اما افرادی که در تهران و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند نمی‌توانند بیش از یک فرزند داشته باشند زیرا هزینه‌ها سرسام آور است بنابراین باید اصل مشکل حل شود.

محمد بیگی : طی یک سال گذشته ۱۲۱ هزار مادر خودروی فرزندآوری دریافت کرده اند

محمد بیگی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس یازدهم ادامه داد: این قانون و سایر قوانین از این دست در طول ۴۴ سال انقلاب تماماً نمونه حقوقی، علمی و عملی دفاع از حقوق زنان و کودکان بوده و ما شاهدیم طی یک سال گذشته ۱۲۱ هزار مادر خودروی فرزندآوری دریافت کرده اند و ۲۴۰ هزار خانواده وام فرزندآوری گرفته اند، همچنین ۱۸۰۰ خانواده نیز خانه و زمین سه فرزندی را دریافت کرده اند. سامانه باروری سالم برای اولین بار در کشور برای ارائه بهتر و ارزانتر خدمات مادران باردار به صورت الکترونیکی هفته گذشته توسط وزیر بهداشت افتتاح شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.